2014-04-08, 04:25
Bannlyst
Hur stor är den statistiska sannolikheten att få 0,2 om man enbart kryssar utan att läsa frågorna?

Känns fan omöjligt att få 0,2 om man är läskunnig
Citera
2014-04-08, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
86 på kvant och 85 på verb är fan inte dåligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Fhital
Inte dåligt att skrapa ihop 171 av 160 möjliga poäng

Ledsen, menade 76 på kvant och 75 på verb. Tar på mig den, så går det när man skriver när det är läggdags.
Citera
2014-04-08, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Behöver hjälp här: http://studera.nu/download/18.3c88950e1450435e9032dd/Provpass3verb.pdf

Hur fan kan #31 bli B? Är dom helt jävla cp?

it is not known whether
combining these techniques with medication yields an
additive benefit.

Betyder raka motsatsen till svaret (B). Texten handlar snarare om att man har upptäckt att konventionella läkemedel som hämmar dopaminer kan ha en effekt mot tics. Om effekten går att katalogtrimma med KBT tyder ingenting i dagsläget på. Men likförbannat så är svaret att "bla bla blanda skiten så kan det bli bättre".

Är det bara jag?

Medicinen är gammal, KBT-behandlingen är hyfsat ny. Däremot är det aldrig testat att köra med en kombination av dessa, vilket var det jag uppmärksammade mest i artikeln. Förstår att man kan svara A, men jag tycker fortfarande att B stämmer bäst. Artikeln är liksom inte skriven som att det är något nytt som är upptäckt, utan snarare mer om framtida möjligheter.
Citera
2014-04-08, 06:49
Medlem
dafuqups avatar
Att jag lyckas få 34 på ena verbala och 19 på den andra gör mig så fruktansvärt förvirrad. HUR kan det skilja så mycket...
Citera
2014-04-08, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dafuqup
Att jag lyckas få 34 på ena verbala och 19 på den andra gör mig så fruktansvärt förvirrad. HUR kan det skilja så mycket...

Gå igenom dina svar. Kan ju vara så att du hade hjärnsläpp, eller att du faktiskt har fört över fel till kontrollpapperet?
Citera
2014-04-08, 07:27
Medlem
Tjenare alla Flashbackare. Skrev 48 på kvantitativa och 62 på verbala. När jag kollade på normeringarna de senaste åren så har det resulterat i typ 1,4 till 1,45. Tror ni det finns någon chans att jag kan få 1,5? Sen så undrar jag ifall jag ska kötta matte 1/c eller 1/b. Jag går i natur och läser matte 4 just nu... Men var en lallare i tidigare årskurser så mina grundkunskaper är inte vad dom brukade vara
Citera
2014-04-08, 07:30
Medlem
Doctoraculas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ted.awa
Medicinen är gammal, KBT-behandlingen är hyfsat ny. Däremot är det aldrig testat att köra med en kombination av dessa, vilket var det jag uppmärksammade mest i artikeln. Förstår att man kan svara A, men jag tycker fortfarande att B stämmer bäst. Artikeln är liksom inte skriven som att det är något nytt som är upptäckt, utan snarare mer om framtida möjligheter.

Irrelevant, så länge det inte står något om det i texten.
Tycker också att alternativ A är korrekt. Alternativ B har INGEN som helst grund i texten, Preliminary evidence suggests that some behavioural therapies, especially habit reversal, can be helpful for Tourette's disorder; it is not known whether combining these techniques with medication yields an additive benefit.
De har alltså inga som helst belägg för att behandlingarna funkar bra TILLSAMMANS, vilket är vad svarsalternativ B bygger på. I texten ANTYDER de inte ens att de kanske funkar bra tillsammans.
Citera
2014-04-08, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctoracula
Irrelevant, så länge det inte står något om det i texten.
Tycker också att alternativ A är korrekt. Alternativ B har INGEN som helst grund i texten, Preliminary evidence suggests that some behavioural therapies, especially habit reversal, can be helpful for Tourette's disorder; it is not known whether combining these techniques with medication yields an additive benefit.
De har alltså inga som helst belägg för att behandlingarna funkar bra TILLSAMMANS, vilket är vad svarsalternativ B bygger på. I texten ANTYDER de inte ens att de kanske funkar bra tillsammans.

Vad menar du att det inte stod något om det i texten? Det står ju "it is not known whether
combining these techniques with medication yields an additive benefit". Om det är okänt är det möjligt, dvs att alternativ B är korrekt. Man förstår ju också att de kan komplettera varandra genom att medicin minskar frekvensen och intensiteten av ticsen, KBT-behandlingen hjälper till att hantera tics. En kombination av dessa har möjligheten att ge en bättre effekt.
A stämmer hyfsat, men det är ingen ny behandling som har upptäckts. Mitt intryck när jag svarade på uppgiften var att B stämmer bäst. Det står också i instruktionerna att flera alternativ kan stämma mer eller mindre bra, rätt svar är då det som stämmer bäst.
Citera
2014-04-08, 08:55
Medlem
Talar det inte lite för sig själv att det är ointelligent att kröka dagen innan HP? Förväntar sig TS att vi ska tycka att det är rimligt för en ointelligent människa som dessutom är bakis att skriva över 0.2? Vad är han ute efter?

Nej ditt liv är inte över, skriv om, skriv rätt.
Citera
2014-04-08, 09:31
Medlem
Gissar att orden var lite lättare i år, sist jag gjorde HP (2009) fick jag runt 8/40, nu fick jag 10/20 så nån skillnad borde det vara. Kan förvisso ha byggt upp ett större ordförråd sedan sist också.

Övriga delar var väl som de brukar vara, dock kändes kvant ganska enkelt, fick 70/80.
Citera
2014-04-08, 10:13
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
För att en sista gång dementera uppgifterna om att de skulle finnas en preliminär normeringstabell som @en.svensk.niger's "kompis som jobbar med HP" skulle ha läckt till honom så frågade jag Högskoleprovets facebook sida. http://i.imgur.com/aydmhVn.png

Apropå den där uppgiften med Tourettes svarade jag tyvärr också fel, tyckte att det passade bra med A med tanke på att det var preliminära resultat som de pratades om samtidigt som att de stod att de inte visste om det skulle ha en effekt med båda behandlingarna. Småvidrigt att klämma in "might" i texten.
Citera
2014-04-08, 10:47
Medlem
U-166s avatar
Ja 31 B provpass 3 var mig en klurig en. Normeringstabell för VT14 Släpps om cirkus 20 dagar? Håller på att spricka av nervositet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in