Citat:
Ursprungligen postat av
elBrudo
Det finns begrepp som heter Vårdslös kreditprövning och Vårdslös kreditgivning, men att det skulle vara tillämpligt i ditt fall är önsketänkande.
Håller helt med, tyvärr TS så kan du slänga din teori i papperskorgen. Hade det rört sig om miljoner hade det kanske varit en annan sak, men ynka 12 000? Inte en chans, bara att ställa in sig på att kraven och så småningom indrivningen kommer.
Har sett många trådar på liknande teman på FB, folk som har "hamnat i en dålig cirkel" och börjat ta SMS-lån och så vidare. På individnivå så fattar jag inte hur ni tänker, är ni helt inkapabla att ta till er den information som finns överallt om hur destruktiva dessa högräntelån är? Eller alla snyfthistorier som med jämna mellanrum dyker upp i dagspressen som berättar om just onda cirklar som har börjat med några tusenlappar i sms-lån och slutat med 100 000-tals kronor i skuld. Allt är bättre än sms-lån, tigg pengar av familjen, panta burkar eller vad fan som helst. I mina mörka stunder kan jag tycka att är man så korkad att man lånar tusentals kronor utan att ha en aning om hur man ska betala tillbaka lånet så får man fan skylla sig själv och förtjänar ingen sympati.
På samhällsnivå är dock det här dock inte ett problem begränsat till de människor som tar lånen då svårt skuldsatta människor kan slå i golvet totalt och behöva hjälp av det skyddsnät som alla vi skattebetalare finansierar. Lösningen är därför att helt förbjuda sms-lån till ockerräntor så att de här människorna inte kan tjäna grova pengar på sina medmänniskor och personer som inte är förmögna att se det här för den scam det är blir lockade att sätta sig själva i klistret.