2014-04-07, 17:12
Medlem
Jag fastnade i lite trubbel och hamnade i en lånecirkel där jag tog sms-lån, till en början små summor 1-3000kr men sedan blev det så att jag tog ett på 12 000 kr som jag inte har kunnat betala tillbaka ännu eftersom jag inte tjänar så mycket pengar.

Låneföretaget hörde av sig hela vägen fram till att de hota med kronofogden osv. men sedan så har de helt plötsligt slutat och det har ännu inte kommit något krav från kronofogden (gått över en månad). Är det någon som vet varför? Hur lång är processtiderna hos Kronofogden egenligen?

Jag har ställt in mig på att kronofogden skall ta över ärendet men när de inte hör av sig längre så har jag min egna lilla teori som kanske är helt galen:

- Jag tror att det kan vara så att låneföretaget lånat ut en för stor summa till mig eftersom jag inte har inkomst för att täcka ett lån på 30 dagar för 12 000kr. Har de olovligt (utanför sina egna lagar de måste följa) lånat ut pengar till mig eftersom jag betalade alla de tidigare lånen i tid?

Vad har de egentligen för lagar och regler de måste följa när de lånar ut pengar?
Vad händer när de har lånat ut en för stor summa för vad min inkomst täcker?
Citera
2014-04-07, 17:20
Medlem
sucuks avatar
Var inte orolig, kraven kommer och räntor och avgifter tickar på för varje dag skulden inte är reglerad.

Långivaren har ansvaret att lämna lånet han/hon utfäst sig att göra, i övrigt har långivaren mestadels rättigheter..
Citera
2014-04-07, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knugkeno
Jag fastnade i lite trubbel och hamnade i en lånecirkel där jag tog sms-lån, till en början små summor 1-3000kr men sedan blev det så att jag tog ett på 12 000 kr som jag inte har kunnat betala tillbaka ännu eftersom jag inte tjänar så mycket pengar.

Låneföretaget hörde av sig hela vägen fram till att de hota med kronofogden osv. men sedan så har de helt plötsligt slutat och det har ännu inte kommit något krav från kronofogden (gått över en månad). Är det någon som vet varför? Hur lång är processtiderna hos Kronofogden egenligen?

Jag har ställt in mig på att kronofogden skall ta över ärendet men när de inte hör av sig längre så har jag min egna lilla teori som kanske är helt galen:

- Jag tror att det kan vara så att låneföretaget lånat ut en för stor summa till mig eftersom jag inte har inkomst för att täcka ett lån på 30 dagar för 12 000kr. Har de olovligt (utanför sina egna lagar de måste följa) lånat ut pengar till mig eftersom jag betalade alla de tidigare lånen i tid?

Vad har de egentligen för lagar och regler de måste följa när de lånar ut pengar?
Ja, din teori är helt galen. Givetvis är det ditt eget ansvar om du har lånat pengar. Långivaren tar en risk men har inget "ansvar" för dig. För du kan väl tänka själv? Eller röstar du på S, V el MP?
Citera
2014-04-08, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knugkeno
sedan blev det så att jag tog ett på 12 000 kr som jag inte har kunnat betala tillbaka ännu eftersom jag inte tjänar så mycket pengar.
Du kan inte betala tillbaka för att du tjänar för lite? Jobbigt läge
Citat:
Det finns begrepp som heter Vårdslös kreditprövning och Vårdslös kreditgivning, men att det skulle vara tillämpligt i ditt fall är önsketänkande.
Citera
2014-04-08, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elBrudo
Det finns begrepp som heter Vårdslös kreditprövning och Vårdslös kreditgivning, men att det skulle vara tillämpligt i ditt fall är önsketänkande.

Håller helt med, tyvärr TS så kan du slänga din teori i papperskorgen. Hade det rört sig om miljoner hade det kanske varit en annan sak, men ynka 12 000? Inte en chans, bara att ställa in sig på att kraven och så småningom indrivningen kommer.

Har sett många trådar på liknande teman på FB, folk som har "hamnat i en dålig cirkel" och börjat ta SMS-lån och så vidare. På individnivå så fattar jag inte hur ni tänker, är ni helt inkapabla att ta till er den information som finns överallt om hur destruktiva dessa högräntelån är? Eller alla snyfthistorier som med jämna mellanrum dyker upp i dagspressen som berättar om just onda cirklar som har börjat med några tusenlappar i sms-lån och slutat med 100 000-tals kronor i skuld. Allt är bättre än sms-lån, tigg pengar av familjen, panta burkar eller vad fan som helst. I mina mörka stunder kan jag tycka att är man så korkad att man lånar tusentals kronor utan att ha en aning om hur man ska betala tillbaka lånet så får man fan skylla sig själv och förtjänar ingen sympati.

På samhällsnivå är dock det här dock inte ett problem begränsat till de människor som tar lånen då svårt skuldsatta människor kan slå i golvet totalt och behöva hjälp av det skyddsnät som alla vi skattebetalare finansierar. Lösningen är därför att helt förbjuda sms-lån till ockerräntor så att de här människorna inte kan tjäna grova pengar på sina medmänniskor och personer som inte är förmögna att se det här för den scam det är blir lockade att sätta sig själva i klistret.
Citera
2014-04-08, 15:33
Medlem
Detta var inte en post ämnad för att folk ska tycka synd om mig. Jag är fullt medveten om vilken sits jag satt mig själv i och som jag skriver så har jag accepterat att hamna hos fogden. Min teori är så klart lite önsketänkande även om jag så klart förstår att dessa företag aldrig skulle släppa en skuld på det sättet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in