2014-04-07, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSommerlath
Jag har haft anledning fundera på hur man ska agera om Aschberg elelr Josefsson eller någon liknande vill konfrontera en. Det slutade med att jag slapp men arbetskamraten kom med.

Först ska man veta att om man klarar konfrontationen bra så kommer den inte att sändas. Deras program handlar om om att visa att någon gjort fel. Så man ska utgå från att inget positivt kommer ut ur det hela.

Man ska också veta att dom kommer att klippa ihop 30 minuters intervju till ett par repliker så att man framstår dom en idiot.

För det tredje älskar dom bilder på någon som flyr. Tänk på Fuskbyggarna där en poäng är att visa en byggare som slänger igen bildörren och drar med en rivstart.

Och vidare så blir man nervös framför en kamera. Aschberg är proffs och hans offer är amatörer. man ska ha en strategi i förväg.

Alltså gjorde jag följande strategi:

1. Fly absolut inte. Svara vänligt.
2. Ge svaret. "jag svarar gärna på alla frågor, men jag gör det bara i direktsändning"

Dom kommer garanterat att försöka sådant som Varför vill du inte vara med? har du något att dölja?
på det svarar man vänligt: "Jag svarar gärna på alla frågor i direktsändning. Men jag litar inte på att den klippning som görs blir korrekt"

På så sätt finns det ingenting som Aschberg kan använda.

Precis. Det är ett maktspel. När man bli konfronterad, oavsett anledning så ligger man alltid i början i ett underläge eftersom man inte är lika förberedd som den som man blir konfronterad av. Det är helt logiskt.

Smart replik om direktsändning btw.

Vad menar du med att du slapp arbetskamraten kom med?
Citera
2014-04-07, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-net
Precis. Det är ett maktspel. När man bli konfronterad, oavsett anledning så ligger man alltid i början i ett underläge eftersom man inte är lika förberedd som den som man blir konfronterad av. Det är helt logiskt.

Smart replik om direktsändning btw.

Vad menar du med att du slapp arbetskamraten kom med?
Utan att outa mig för mycket. Jobbet hade gjort en dum sak och ett av dessa undersökande program sökte oss. Vi räddades av att ungefär tio konkurrenter var värre, och telefonintervjun med min arbetskamrat blev bara några sekunder i programmet, inga foton visades. Men det inträffade gav anledning att fundera igenom hur man ska agera.

Strategin med att begära direktsändning är att
- är det man gjort obetydligt så bryr dom sig inte
- är det man gjort riktigt allvarligt har man möjlighet att fundera igenom försvaret alternativt dra sig ur

Jag har också sett några "fuskbyggare" som själva spelat in allt för att lägga ut det hela oredigerat på nätet. Ett framgångsrikt sätt att försvara sig mot dåliga klipp.
Citera
2014-04-07, 16:10
Medlem
Vad tror ni om kissies medverkan i avsnitt 2 då?

Jag tror faktiskt hon kommer väcka alla gamla näthatare hon haft på sin blogg, men det återstår väl att se.
Citera
2014-04-07, 19:48
Medlem
Storm.s avatar
Sorgset att se så många här inne ge sig på dessa "näthatare", för 10 år sen hade vi alla slutit upp mot Aschberg och sett till så programmet aldrig sett dagens ljus. Anonymitet på nätet har varit forumets måtto sen den där joint rökande katten såg dags ljus men nu sitter ingen säkert.

Ett otroligt oprofessionellt program med en hemsk program idé. Steget från att söka upp och röka ut folk som tycker illa om andra på nätet, och söka upp och sätta folk med avvikande politiska åsikter i bojor är inte långt. Jag såg 10 minuter av skiten sen stängde jag av, vad har hänt de senaste åren undrar jag.

Hycklare.
Citera
2014-04-07, 21:11
Medlem
lillefisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storm.
Sorgset att se så många här inne ge sig på dessa "näthatare", för 10 år sen hade vi alla slutit upp mot Aschberg och sett till så programmet aldrig sett dagens ljus. Anonymitet på nätet har varit forumets måtto sen den där joint rökande katten såg dags ljus men nu sitter ingen säkert.

Ett otroligt oprofessionellt program med en hemsk program idé. Steget från att söka upp och röka ut folk som tycker illa om andra på nätet, och söka upp och sätta folk med avvikande politiska åsikter i bojor är inte långt. Jag såg 10 minuter av skiten sen stängde jag av, vad har hänt de senaste åren undrar jag.

Hycklare.

De är ju obehagligt tydliga i programmet om du kollar på det. Man får uttrycka sig och säga saker men det betyder inte att man kan hota folk till livet. Vem tycker det låter logiskt att man ska kunna göra det? Oavsett om det är mellan ansikten eller skärmar så är det inte tillåtet.
Citera
2014-04-07, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillefisk
De är ju obehagligt tydliga i programmet om du kollar på det. Man får uttrycka sig och säga saker men det betyder inte att man kan hota folk till livet. Vem tycker det låter logiskt att man ska kunna göra det? Oavsett om det är mellan ansikten eller skärmar så är det inte tillåtet.
Ni har rätt båda två. Det finns redan lagar mot dödshot. Men när de pratar om att någon sagt "Skaffa dig en frisör". Då börjar det bli löjligt. Och nu ska det tydligen införas nya hårdare lagar också.
Citera
2014-04-07, 22:14
Medlem
bara jag som är oerhört besviken på "twitterprofilen" Grubblaren?
Han som under flera år på twitter gav intrycket av att vara en cool skön snubbe som stekte på jävligt mycket brudar och hade ett skönt mediajobb.

Sen visar det sig vara en östgöte med sladdrig haka, sotarmössa och var inte alls så cool och tuff som han utgav sig för att vara på internet.
Vilket jävla antiklimax det måste vara för honom nu när han får förmånen att framträda med namn och bild i TV.
Citera
2014-04-07, 23:07
Medlem
Corrans avatar
Kunde man få nån summering av den där Hult Hatar? Hoppa av skolan, bor hemma och sitter å e bitter, de är vad jag fattat än?

Fattar verkligen inte vad som hänt med småungarna i Sverige. Han är ju löjligt pinsam. Nu vet jag inte hur hans familjesituation ser ut. Men jäklar vad äldre i hans närhet kommer vara besvikna på honom nu.

Så läste jag på hans sida, hur HAN ville att ha respekt från andra...bla tv3. Skrattretande med sant.

Nån kvinna skriver sakligt på hans sida, om hur han kommer tycka att detta är väldigt jobbigt när han blir äldre och förhoppningsvis lite mer mogen.

Vad svarar nån liten snorunge då? "Hållkäften kärring". Har dagens föräldrar misslyckats såhär stort?
Citera
2014-04-07, 23:52
Medlem
megasinned1s avatar
Vem är kattan57 låter konstigt så man beddar får man ligga vågar inte stå och snacka i verklighet
Citera
2014-04-08, 01:07
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corran
Kunde man få nån summering av den där Hult Hatar? Hoppa av skolan, bor hemma och sitter å e bitter, de är vad jag fattat än?

Fattar verkligen inte vad som hänt med småungarna i Sverige. Han är ju löjligt pinsam. Nu vet jag inte hur hans familjesituation ser ut. Men jäklar vad äldre i hans närhet kommer vara besvikna på honom nu.

Så läste jag på hans sida, hur HAN ville att ha respekt från andra...bla tv3. Skrattretande med sant.

Nån kvinna skriver sakligt på hans sida, om hur han kommer tycka att detta är väldigt jobbigt när han blir äldre och förhoppningsvis lite mer mogen.

Vad svarar nån liten snorunge då? "Hållkäften kärring". Har dagens föräldrar misslyckats såhär stort?

Det är sorgligt hur dåligt uppfostrade vissa är. För sådana som Hult så går det nog bara utför. Han är van att skylla allt på alla andra. Vill man ha respekt så måste man ge respekt. Basic men kanske inte för honom.
Citera
2014-04-08, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprejburk
Ett alldeles utmärkt inlägg och en klockren analys!

Det är fullt okej att hata i Sverige, förutsatt hatet är accepterat av etablissemanget.

I nästa program verkar även radikalfeministen Hysterisk Kvitta (Sinoes) på Twitter få gråta ut. Ironiskt med tanke på hur mycket näthat den kvinnan själv bedriver.

Jag ger dig och Sectarius fel där. Det är inte okej att trakassera andra människor. Till och med vi i "PK-maffian" (jag antar att ni två skulle vilja placera mig där) har fördomar. Jag kan skämmas över det ibland men jag antar att det är mänskligt. Däremot gör jag mitt yttersta för att se bakom de förutfattade meningarna. Ibland känns det så konstigt att läsa kommentarer från sympatisörer till SD eller andra rasitiska eller nazistiska rörelser. Vissa av er verkar tro att hela befolkningen siter och hejar på extremvänstern. Precis som att vi allihopa skulle vilja sjunka till den låga nivån att vi börjar slåss. Vi lever i en demokrati och man har rätt att uttrycka sina åsikter. Vissa av oss är sansade människor som inte näthatar. Andra är mer okontrollerade och trakasserar personer enbart för att de har en annan åsikt än en själv. Dessa personer finns på båda sidor. Självklart har jag svarat i nån kommentarstråd där rasister skrivit om sina åsikter och jag har argumenterat emot det de har skrivit. Men aldrig har jag sagt att de behöver straffknullas, bli skjutna eller något annat hemskt. Det skulle aldrig falla mig in.

Vet ni vad...jag tycker det är väldigt osvenskt (om jag ska använda ett ord som frekvent används av vissa rasister) och primitivt att trakassera människor. Att hota någon är detsamma som att försöka förhindra en annan människas rätt till yttrandefrihet (något som vissa rasister påstår sig värna extra mycket om).
Citera
2014-04-08, 07:40
Medlem
frihetskrigares avatar
Hoppas dom tar med lite mer privatpersoner istället. Att kändisar blir näthatade är ingen hemlighet direkt och är helt ointressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in