Citat:
Det finns kunskap att hämta inom alla vetenskapsområden. Man får ju samtidigt titta på vilka observationer som de grundar olika slutsatser på. Varför skulle det vara så omöjligt att de funnits tusentals år sedan istället för 65 miljoner år sedan. (Tusentals år sedan kan alltså vara upp till 999 000 år sedan.)
Nu tror jag inte att du syftade på 999 000 år när du sa "några tusen år", men du har fortfarande fel med en faktor på minst 50. Det är ingen liten diskrepans du har att påvisa. Med tanke på att inte en enda forskare med kunskap i ämnet håller med dig om din tidslinje så tycker jag inte att din argumentation vittnar om den kärlek till naturvetenskap som du uppger dig hysa. Tvärtom så visar du en ganska stor respektöshet för väldigt många människors hårda arbete.
Citat:
Menar du att det inte finns arkeologiska fynd som pekar på att människan är äldre än 20 000 år?
Omo-fossilen?
http://news.nationalgeographic.com/news/2005/02/0216_050216_omo.html
Fynd av verktyg som exempelvis spjut?
http://archive.archaeology.org/9705/newsbriefs/spears.html
Jag antar att det måste vara (rejält) fel på dateringen av dessa fossil så att du kan få ihop din godtyckliga tidslinje på 20 000 år?
Citat:
Egentligen tänker du nog på det aristoteliska paradigmet som rådde inom vetenskapen. Konflikten stod inte mellan Bibeln och ny kunskap utan mellan ett gammalt vetenskapligt paradigm och ny kunskap. Med lite kunskap i historia blir detta uppenbart. Men även här har vi ju alla indoktrinerats genom hela studietiden att det skulle finnas ett motsatsförhållande mellan Bibeln och vetenskap. I varje Biologibok på alla nivåer ägnas minst två uppslag åt denna indoktrinering.
Eftersom Gud existerar är det ju inte konstigt att de som räknar med Gud i sina slutsatser kring verkligheten till slut visar sig ha rätt. De som försöker utesluta Gud får uppenbara problem.
Eftersom Gud existerar är det ju inte konstigt att de som räknar med Gud i sina slutsatser kring verkligheten till slut visar sig ha rätt. De som försöker utesluta Gud får uppenbara problem.
Nej, jag syftar inte på vetenskapssynen här utan på vad som hände om man som vetenskapsman ifrågasatte huruvida Bibeln är historiskt korrekt eller inte. Giordano Bruno dömdes till döden inte så mycket på grund av sin vetenskapliga syn som för att han hyste åsikter som gick stick i stäv med den katolska kyrkans dogma (Bruno var något av en panteist).
Menar du att det under medeltiden fanns stor tolerans för olika världsåskådningar och att det som vetenskapsman gick bra att tro lite vad som helst utan att det kunde får konsekvenser för deras forskningsarbete?
Citat:
Jag skulle vilja påstå att jag inte direkt duckar för era argument utan försöker vara noggrann och svara på nästan varje inlägg. När någon blir alltför otrevlig så kan jag ju till slut ha ignorerat dem. Ibland blir det ganska rörigt i och med att flera olika debatter överlappar varandra. (Jag har bett moderatorerna öppna en debattsida där vi kan följa en och en fråga i taget för att få lite struktur på debatterna).
De områden som jag saknar god kunskap har jag svårt att argumentera något om.
Du kanske missat att jag påpekat detta angående opsiner. Och nog kommer du att få debatt om detta när jag läst mer om detta. (Jag läste artikeln du länkade förresten. Men den sa väl inget mer än ungefär det jag redan hört förut.)
De områden som jag saknar god kunskap har jag svårt att argumentera något om.
Du kanske missat att jag påpekat detta angående opsiner. Och nog kommer du att få debatt om detta när jag läst mer om detta. (Jag läste artikeln du länkade förresten. Men den sa väl inget mer än ungefär det jag redan hört förut.)
Återigen: jag kräver inte att du ska ha god kunskap om opsiner. Men när du i ett vetenskapligt sammanhang gör ett tvärsäkert påstående som att en ljuskänslig fläck inte kan ha evolverat (eller att för att vara precis, "att sannolikhetskalylerna brakar samman") så måste du givetvis antingen vara beredd att styrka det, eller medge att du inte har några kalkyler alls och att ljuskänsliga protein faktiskt KAN ha evolverat. För fjärde gången: Vilket alternativ väljer du?
Citat:
Det är okej att du inte vet, men du förstår väl att du inte kan avvisa våra argument enbart med hänvisning till din egen okunskap? Retrovirus är ett mycket övertygande argument för evolution och ändå verkar du intellektuellt bekväm med att bara ignorera det faktumet. Återigen, denna typ av observationer ger dig djup kunskap om skapelsens natur och istället för att ödmjukt omvärdera din personliga Bibeltolkning baserat på vad vi lär oss om skapelsen, så väljer du i högmod att försöka projicera din personliga Bibeltolkning på skapelsen. Det är detta jag menar med teologisk tunn is, Stebe.
Citat:
Jag trodde att Lenskis bakterier också var ett bra evolutionsargument p g a hur det marknadsfördes. Men när man tittade närmare på det så var det bara en tummetott.
Så vi får väl se vad som blir kvar av retrovirus-argumentet i slutändan.
Fossilen har jag väl bemött vad jag minns.
Så vi får väl se vad som blir kvar av retrovirus-argumentet i slutändan.
Fossilen har jag väl bemött vad jag minns.
Du har inte bemött fossilen på ett tillfredställande sätt. För det första har du väldigt udda idéer om dateringen (se dinosauriediskussionen ovan), och sedan har du inte heller gett en bra förklaring till den gradvisa utveckling vi observerar, som stämmer väldigt väl med evolutionsteorin. Kan du överhuvud ge ett enda exempel på en art som DEFINITIVT är skapad, och inte evolverad (nu levande eller historisk)?
Citat:
Även om nu urvalet skulle vara så kompakt att det skulle ansa busken på tre sidor så skulle ändå skotten ha möjlighet att slå ut åt alla håll varje generation. Bara om det finns framkomlig mark och om mutationer råkar ske så att busken slår nya rotskott i den sista riktningen kan en förflyttning ske. Men hela tiden är det mutationerna som av egen kraft som gör förflyttning möjlig.
Nu pratar vi inte om förflyttningen som sådan, utan RIKTNINGEN på den. Vidhåller du att urvalet inte alls påverkar den i någon form, även om den ansar på tre av fyra framkomliga sidor?
Citat:
Japp. Jag tror att trädgårdsmästaren har planterat olika slags buskar vid olika tillfällen under historien som sedan spridits och förflyttat sig och delat upp sig i flera buskar.
Och jag menar att jag har både fossilen och molekylärbiologiska observationerna på min sida.
Om du tänker på några tydliga observationer som talar emot får du gärna nämna dem?
stebe2
Och jag menar att jag har både fossilen och molekylärbiologiska observationerna på min sida.
Om du tänker på några tydliga observationer som talar emot får du gärna nämna dem?
stebe2
Jag har nämnt flera observationer ovan. Du kan ju ta retrovirusen, om du vill ha ett specifikt exempel.
Senast redigerad av rosebud 2014-04-07 kl. 20:00.
Senast redigerad av rosebud 2014-04-07 kl. 20:00.
)