Citat:
Det beror på vad som menas med "påverka".
För det första så ser det exempelvis ut som att vissa mikroorganismer kan ställa om sin mutationsfrekvens beroende på yttre stimuli. Det skulle kunna ses som att urvalet påverkar hur sannolikt det är att en viss mutation uppstår under en viss tidsperiod.
För det andra så är det förstås så att om man utgår från visst DNA så är vissa mutationer mer sannolika än om man utgår från annat DNA. I och med att urvalet påverkar hur mycket DNA av viss sort som finns i genpoolen så kommer därmed urvalet att i någon mån påverka sannolikheten att en viss mutation uppstår.
Därmed inte sagt att urvalet i det generella fallet skulle kunna beställa fram någon viss mutation.
Dock håller jag det inte för helt uteslutet att vissa mikroorganismer skulle kunna ha mekanismer som givet yttre stimuli meckar med sitt eget DNA, vilket man då skulle kunna se som att det muterar på beställning. Jag känner inte till något exempel på det, men jag håller det inte för omöjligt.
Ja, vilket i sin tur påverkar sannolikheterna för påföljande mutationer.
För det första så ser det exempelvis ut som att vissa mikroorganismer kan ställa om sin mutationsfrekvens beroende på yttre stimuli. Det skulle kunna ses som att urvalet påverkar hur sannolikt det är att en viss mutation uppstår under en viss tidsperiod.
För det andra så är det förstås så att om man utgår från visst DNA så är vissa mutationer mer sannolika än om man utgår från annat DNA. I och med att urvalet påverkar hur mycket DNA av viss sort som finns i genpoolen så kommer därmed urvalet att i någon mån påverka sannolikheten att en viss mutation uppstår.
Därmed inte sagt att urvalet i det generella fallet skulle kunna beställa fram någon viss mutation.
Dock håller jag det inte för helt uteslutet att vissa mikroorganismer skulle kunna ha mekanismer som givet yttre stimuli meckar med sitt eget DNA, vilket man då skulle kunna se som att det muterar på beställning. Jag känner inte till något exempel på det, men jag håller det inte för omöjligt.
Ja, vilket i sin tur påverkar sannolikheterna för påföljande mutationer.
Detta har jag lagt fram som en möjlighet för länge sedan att mikroorganismer skulle kunna ha ett reglerat system som testar mutationer ungefär som ett immunförsvar. Men då behöver det troligen finnas information som reglerar och kontrollerar även detta.
Att en organism p g a näringsbrist kanske skulle ha problem att genomföra kopierings-kontrollerna och att därför fler mutationer skulle slinka igenom kontrollerna är ju inte omöjligt att tänka sig.
Och givetvis påverkar inte något av detta urvalets möjlighet att styra vilka kvävebaskombinationer som uppkommer.
Sannolikheten för var i genomet mutationerna sker förändras inte p g a det naturliga urvalet. Och för varje generation så fortsätter bara mutationerna att mutera vidare på det som de själva har orsakat uppkomsten av. Det enda urvalet har gjort är att ha gjort vissa kvävebaskombinationer vanligare och andra ovanligare.
Sannolikheten för att en mutation skall ha en sådan betydelse att busken gör någon förflyttning eller intar "ny mark" hör ihop med den framkomliga kvävebasmarken som måste finnas runt busken för att den ska kunna flytta sig.
Mutationsskotten däremot fortsätter att slå ut åt alla håll hur meningslösa de än är och även om urvalet klipper bort dem varenda gång så fort de har slagit ut.
stebe2