2014-04-07, 19:00
Medlem
r0lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duncan-Idaho
Hej,
Min portfölj är:

Industrivärden 18%
Starbreeze 27%
Swedbank 27%
Eolus 10%
Sivers 10%
Nolato 9%

Vad tror ni om denna?

Vad har du för placeringshorisont och vad är tanken med portföljen?
Jag gillar inte att du äger Starbreeze och Eolus, är du påläst kring dem? Tror du dessa kommer sluta upp som bra investeringar? Eolus har haussats rätt rejält. Visst det ser fint ut med google-order o sånt. Men är du själv påläst och tror på dem?
Citera
2014-04-09, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r0land
Vad har du för placeringshorisont och vad är tanken med portföljen?
Jag gillar inte att du äger Starbreeze och Eolus, är du påläst kring dem? Tror du dessa kommer sluta upp som bra investeringar? Eolus har haussats rätt rejält. Visst det ser fint ut med google-order o sånt. Men är du själv påläst och tror på dem?

Min ide är att ha Starbreeze och Eolus för lång tid, jag tror båda kan göra mycket bra. Eolus har en google-order för 10 år så jag tror de har en stabil prognos. Starbreeze har signerar en contract för 2 år för att uppdatera Pay Day och de skapar ganska bra spel, jag tror de ska göra bra saker.
Sivers kan signera en kontract med Huawei, om de gör så de ska sälja en stor volym.
Den andra är solid företag som ge mig stabil utvekling.
tack!
Citera
2014-04-09, 09:01
Medlem
r0lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duncan-Idaho
Min ide är att ha Starbreeze och Eolus för lång tid, jag tror båda kan göra mycket bra. Eolus har en google-order för 10 år så jag tror de har en stabil prognos. Starbreeze har signerar en contract för 2 år för att uppdatera Pay Day och de skapar ganska bra spel, jag tror de ska göra bra saker.
Sivers kan signera en kontract med Huawei, om de gör så de ska sälja en stor volym.
Den andra är solid företag som ge mig stabil utvekling.
tack!

Bra att du har en analys så du inte bara köpt dem för att många andra gjort det!

Godkänt
Citera
2014-04-09, 19:19
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Är det här en ok fördelning?

H&M 2%
Fortum 1%
SEB 1%
Kinnevik 1%
Industrivärden 2%
JM 92% BULL 6ggr hävstång
Likvid 1%

Lite mycket H&M kanske? Kan ju bli surt om priset på bomull stiger?
Citera
2014-04-09, 20:52
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-

H&M 2%
Fortum 1%
SEB 1%
Kinnevik 1%
Industrivärden 2%
Likvid 1%

Ja, minska H&M och öka JM. Jävligt klent med endast 92% JM.
Citera
2014-04-09, 21:09
Medlem
Bara-Robins avatar
US-TECH100 70%
Google 15%
Facebook 15%

Detta är då utav halva mitt investeringskapital, så detta är utav 50%. US-TECH100 känns ruskigt stabil. Google tror jag är stabil också. Dock tror jag att Facebook är övervärderad, men jag tror den kommer fortsätta öka på lång sikt.

Kommentarer kring mitt investerande mottages tacksamt!
Citera
2014-04-09, 21:28
Medlem
carlss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-

H&M 2%
Fortum 1%
SEB 1%
Kinnevik 1%
Industrivärden 2%
Likvid 1%

Bra att du dämpar fallet från skyskrapan med ett gäng a4-papper utifall det går åt helvete.
Citera
2014-04-09, 22:15
Medlem
Jag kör med bara spel aktier då jag haft störst framgång med just den typen utav bolag.
Just nu ser portföljen ut så här.

Starbreeze 60%
CI games 15%
Digital Bros 5%

20% likvid

Ligger en bit över 20% upp sen årsskiftet så jag känner mig väldigt nöjd redan nu.
Citera
2014-04-09, 23:13
Medlem
Så här ser det ut för mig
30% aktier
70% Räntekonto

Klövern pref - 25%
Balder Pref - 16%
SAAB B - 15%
NeuroVive - 9%
H&M - 7%
Lucara Diamond - 6%
ITAB - 5%
Nokia - 5%
Securitas - 5%
Lundin Petr - 3%
TeliaSonera - 2%
Boliden - 2%
Africa Oil - 1%
Citera
2014-04-10, 23:56
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
US-TECH100 70%
Google 15%
Facebook 15%

Detta är då utav halva mitt investeringskapital, så detta är utav 50%. US-TECH100 känns ruskigt stabil. Google tror jag är stabil också. Dock tror jag att Facebook är övervärderad, men jag tror den kommer fortsätta öka på lång sikt.

Bara USA, bara dollar, massa IT (som just nu åker på storstryk) och dessutom hävstång på ditt största innehav. Jag kan inte se vad som är stabilt i din portfölj trots att du själv beskriver den med det ordet två gånger om.
Citera
2014-04-11, 00:21
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
US-TECH100 70%
Google 15%
Facebook 15%

Jag tycker egentligen att det är rätt sjukt hur random Internetforum designat av totalklåpare snabbt kan bli ett av världens högst värderade bolag.

Det som säljs är ju reklam och produkten är ju information om användarna och tja, reklamen kanske är värd pengarna men användarna, informationen och reklamplattformen är väl egentligen rätt flyktig.

Nu byter ju iaf Facebook små delar av det de själva har mot andra verksamheter.

Det unika med Facebook och som flera/de mest lojala just nu brukar är väl att det även var & är en plattform att köra webapplikationer på. Det är inget jag nyttjar och enda effekten det hade på mig var att man fick en sjuhelvetes jävla mycket invitespam och ointressant information från andra tidigare. Nu ser jag sällan sådant, jag vet inte om det är ett val ifrån dem eller för att jag har blockerat av det allteftersom. Men den funktionen är väl kanske inte helt oväsentlig.

Överlag tycker och har jag alltid tyckt att användarinterfacet suger. Med tiden blir det ju bättre men om jag fick några hundra miljarder dollar skulle jag säkert också kunna hitta rätt med någon del emellanåt ..

Jag vet inte riktigt, jag tycker inte att själva grunden var så jävla lyckad ändå så det är rätt sjukt vart de har kommit. Om man jämför med säg Google så hade ju de iaf världens bästa sökmotor. Utan diskussion (fast det var ju inte heller där egentligen sökningarna som var produkten utan reklamen till dem till en början, och senare informationen kring användarna.)

Vad gällde 6 x BULL i JM så tänkte jag skoja till det och säga att han skulle köpa Farmek istället men trams och off-topicreglerna & -modereringen gjorde att jag aldrig sade det.
Citera
2014-04-11, 12:30
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Vad gällde 6 x BULL i JM så tänkte jag skoja till det och säga att han skulle köpa Farmek istället men trams och off-topicreglerna & -modereringen gjorde att jag aldrig sade det.

Till de om läst och kommenterat får jag väl säga att jag faktiskt frågade om hur balansen såg ut. Mitt inlägg var tänkt som en liten väckarklocka att den portfölj jag presenterade nog är en av Sveriges vanligaste portföljer.

D.v.s. att bostaden svarar för 80% av deras tillgångar och att det tillgångsslaget dessutom är belånat. Istället för att betala av på detta lån köper man istället Fortum, Google, Facebook, Kinnevik och tycker att man har en bra riskspridning. Trots att man liksom sitter där med "80% JM" till 6ggr hävstång.

Är det något som är viktigt när man bygger upp sin portfölj är det ju att ta hänsyn till övriga omständigheter. Är det t.ex klokt att investera i fastighetsaktier när man själv bor belånat i en bostadsrätt? Blir inte det kaka på kaka, precis som att sitta tungt på både Google och Facebook.
Senast redigerad av -=Magnus=- 2014-04-11 kl. 12:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in