2014-03-04, 15:02
Moderator
Hamilkars avatar
Nedanstående diskussion är utbruten från tråden Angående begreppet "Antiziganism", där den inte hade särdeles mycket att göra. Man kan tycka att det är lite överlopps med en het egen tråd för ämne, men det är ett vanligt ord som människor kan ha lite olika uppfattning om hur det ska användas.

/Mod
.
Senast redigerad av Hamilkar 2014-04-07 kl. 18:41.
Citera
2014-04-07, 17:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullinkambe
Fast nu är ju "fetknopp" ett invektiv. Hur är din jämförelse relevant?

Relevant betyder viktig. Jag antar att du menar representativ.

Den är ju representativ i den meningen att ordet zigenare bär med sig en nedsättande hållning.
Citera
2014-04-07, 17:26
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Relevant betyder viktig. Jag antar att du menar representativ.

Den är ju representativ i den meningen att ordet zigenare bär med sig en nedsättande hållning.

Nja, relevant betyder även betydelsefull, något som hör till saken. Mitt användande av ordet var helt korrekt. Däremot använder du ordet "representativ" felaktigt.

Zigenare är ett ord som kan ge negativa associationer, beroende på att folk har negativa erfarenheter av zigenare. Ordet "fetknopp" är nedsättande i sig. Därför saknade din jämförelse relevans.
Citera
2014-04-07, 17:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nja, relevant betyder även betydelsefull, något som hör till saken. Mitt användande av ordet var helt korrekt. Däremot använder du ordet "representativ" felaktigt.

Det menar du. I så fall får du nog förklara vad du menade. Du frågar alltså om min jämförelse är "betydelsefull", inte om den är "betecknande" (representativ)? Mycket märklig fråga i så fall.

Jodå, min jämförelse var "betydelsefull". Det säger precis ingenting om någonting i det fallet.

Citat:
Zigenare är ett ord som kan ge negativa associationer, beroende på att folk har negativa erfarenheter av zigenare. Ordet "fetknopp" är nedsättande i sig. Därför saknade din jämförelse relevans.

Om du följer mitt resonemang så handlar det alltså om vem som ska bestämma vad något ska kallas. Om jag följer ditt resonemang så kvarstår då frågan: Varför är det viktigt att hålla fast vid benämningen "zigenare"?
Citera
2014-04-07, 17:46
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Relevant betyder viktig. ...
Det är en sanning med modifikation. Ordet »relevant« betyder i grunden ‘avlastande, lättande’ vilket är motsatsen till ‘viktig, tungt vägande’. Det finns ett medikament som heter Reliev och antas ge lättnad vid smärttillstånd.

Visst, i svenskan är »relevant« motsatsen till »ovidkommande« som är synonym till »irrelevant«. Adjektivet »vidkommande« har fallit bort på vägen så att bara »ovidkommande« är kvar. På motsvarande sätt har »pertinent« varit vilande i svenskan medan »impertinent« bet sig fast under franskans blomstring i Sverige.

I dag kan frågor om romer och zigenare vara pertinenta respektive impertinenta.

On topic: Varför i all sin dar skriver TS rubriken med versaler. Är det en Engelsk Titel På Ett Album?
Citera
2014-04-07, 17:46
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Det menar du. I så fall får du nog förklara vad du menade. Du frågar alltså om min jämförelse är "betydelsefull", inte om den är "betecknande" (representativ)? Mycket märklig fråga i så fall.

Jodå, min jämförelse var "betydelsefull". Det säger precis ingenting om någonting i det fallet.

Nej, jag frågar på vilket sätt din jämförelse hör till diskussionen. Relevant betyder alltså, i detta sammanhang, "något som hör till saken".

Testa att säga dessa två meningar högt för dig själv:

"Hur är din jämförelse relevant i denna diskussion?"

"Hur är din jämförelse representativ i denna diskussion?"

Även om du verkar sakna ens den mest grundläggande bildning, borde du instinktivt höra vilken som låter rätt. Lycka till!
Citera
2014-04-07, 18:46
Moderator
Hamilkars avatar
SAOL definierar relevant som som hör till saken, betydelsefull. Jag skulle som vetenskapsman definiera det något i stil med som har logiskt samband med den fråga som diskuteras om jag skulle vara noga.
Citera
2014-04-07, 19:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nej, jag frågar på vilket sätt din jämförelse hör till diskussionen. Relevant betyder alltså, i detta sammanhang, "något som hör till saken".

Vilket du då påstår att representativt inte innebär?

Citat:
Testa att säga dessa två meningar högt för dig själv:

"Hur är din jämförelse relevant i denna diskussion?"

"Hur är din jämförelse representativ i denna diskussion?"

Ja, vad kommer du fram till när du gör det.

Citat:
Även om du verkar sakna ens den mest grundläggande bildning, borde du instinktivt höra vilken som låter rätt. Lycka till!

Så brukar det låta när man inte har torrt på fötterna.
Citera
2014-04-07, 19:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
SAOL definierar relevant som som hör till saken, betydelsefull. Jag skulle som vetenskapsman definiera det något i stil med som har logiskt samband med den fråga som diskuteras om jag skulle vara noga.

Jag anser att den fråga (jämförelsen) som diskuterades "hörde till saken". Om den inte gjort det skulle den inte ha varit representativ (lämpligt som exempel).
Senast redigerad av HerrGickhan 2014-04-07 kl. 19:10.
Citera
2014-04-07, 19:47
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Jag anser att den fråga (jämförelsen) som diskuterades "hörde till saken". Om den inte gjort det skulle den inte ha varit representativ (lämpligt som exempel).
Representativ brukar inte användas om liknelser vad jag har märkt, utan om andra typer av exempel. Något som är representativt anses vara ofta vara typiskt och kunna stå för en större helhet. T ex kan en viss produkt vara representativ för ett företags sortiment. Känner man till den enskilda produkten har man en aning om vad företaget sysslar med och om produkterna håller hög kvalité.

En liknelse kan vara relevant (höra till saken).
Citera
2014-04-07, 19:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Representativ brukar inte användas om liknelser vad jag har märkt, utan om andra typer av exempel. Något som är representativt anses vara ofta vara typiskt och kunna stå för en större helhet. T ex kan en viss produkt vara representativ för ett företags sortiment. Känner man till den enskilda produkten har man en aning om vad företaget sysslar med och om produkterna håller hög kvalité.

En liknelse kan vara relevant (höra till saken).

Brukar inte användas...

Den delen i, det överanvända, "relevant" som har med typisk, karakteristisk och utmärkande att göra bör ersättas av ett mer träffande begrepp. Representativ eller adekvat passar bättre i dessa sammanhang. Tyvärr har "relevant" blivit ett ord som många använder i tid och otid. Ett exempel är i platsannonser där man efterfrågar: "relevant" utbildning. Här menar man adekvat utbildning, men det förstår för få.
Citera
2014-04-07, 22:15
Medlem
Jiiimboohs avatar
När jag tänker efter så tycker jag nog att "jämförelsen är bra/dålig" fungerar bättre än "jämförelsen är relevant/irrelevant". Jag reagerar inte direkt på ordvalet relevant, utan det är bara vid närmare eftertanke jag inte tycker det är riktigt klockrent. Däremot reagerar jag mer instinktivt på "jämförelsen är representativ" och tycker det låter fel. HerrGickhans argument för att använda ordet i det här sammanhanget övertygar mig inte heller. Adekvat fungerar dock.

Undantag: en liknelse kan vara representativ för någons språkbruk.
Senast redigerad av Jiiimbooh 2014-04-07 kl. 22:22.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in