Citat:
Ursprungligen postat av
Gullinkambe
Var det inte just det som var fallet, fast för dig, när du (felaktigt) invände mot mitt användande av ordet "relevant"?
Relevant har flera betydelser och just denna att lyfta fram en teoris lämplighet/riktighet/giltighet är i gränslandet. Det är alltid bättre att använda
adekvat i dessa sammanhang. Det finns som jag visat även en del i betydelseomfånget hos
representativ som svarar mot innebörden hos
adekvat. Det är möjligt att inte alla har den insikten så att de kan identifiera just detta betydelsefält. Mot bakgrund av det skulle jag naturligtvis ha frågat dig om du menade att mitt exempel inte var
adekvat.
Poängen i min invändning var egentligen: Minska användandet av relevant, när det finns bättre ord.
Jag får ta till mig att du inte förstod hela spännvidden avseende
representativs betydelse och gå tillbaka till
adekvat i min fortsatta jakt på minskat användande av
relevant.
Citat:
Meningen "Jämförelsen var representativ för diskussionen" berättar för oss att jämförelsen kan ses som ett mått på diskussionens nivå, inte att jämförelsen var rimlig eller adekvat för diskussionen.
Nej, det stämmer inte. Om du vill uttrycka ett mått på diskussionens nivå ska du skriva: Jämförelsen var representativ för diskussionsnivån.
För övrigt är det ju du och inte jag som format den meningen. Du frågade: Hur är din jämförelse relevant?
Jag svarade: Den är ju representativ i den meningen att ordet zigenare bär med sig en nedsättande hållning. (Den svarar således mot kriterier som säger något om en nedsättande hållning.)