Citat:
Ursprungligen postat av
BrunNyans
Jag vill inte att religion ska ha en särställning i skolan. Jag vill att religionshistoria ska finnas i skolan.
Bestäm dig; hur vill du egentligen ha det. Ovenstående är självmotsägande.
Citat:
Jag vill att ateism får samma ställning som andra religiösa samfund när det kommer till undervisning i skolan.
"Andra" .... vart kom det från?
Citat:
Jag vill inte ha lärare som propagerar för att ateism är det enda vettiga livsåskådningen i motsats till alla andra livsåskådningar.
Som redan skrivit: Ingen propaganda av något slag.
Citat:
Jag tycker gott skolan kunde undervisa om varför det är viktigt att ha en livsåskådning.
Folk får väl bestämma själv om dom vill ha en livsådskådning, eller snarare i vilken omfattning och hur dom vill ha en livsådskådning. Skolan kan ge dom verktyg till själv att skaffa sig en sån om det blir aktuellt.
Citat:
Enligt min uppfattning har kommunism och nazism format historiens vidrigaste och inhumanaste samhällssystem, detta finns det rätt många som invänder mot, men jag står fast vid det.
På lika fot med puritanismen, Kalvinismen och samhällen som accepterade inkvisitionen inom sig.
Citat:
Genomgående har varit regimernas förbjudande av religion eftersom de religiösa samfunden har eviga sanningar som gått tvärtemot vad regimerna vill,
Ämnet är religionsundervisning, inte att propagandera för dina självutnämnde "sanninger".
Citat:
När alla människor plötsligt inte längre har lika värde så börjar resan nedåt och det börjar med de som inte kan kämpa emot som barn, gamla och sjuka och sen en dag alla som varit medlemmar i MUF. "Slippery slope" skulle min argumentation kallas om det inte vore så att historien gett oss facit på exakt hur det ena leder till det andra.
Det är precis denna typ av självgod, värdeladdad och orerande religion som skolan INTE skall undervisa i.