Citat:
Ursprungligen postat av
SVTMalin
Hej och tack för välkomnandet!
Hej!
Jag läser ytterst sällan SVT Debatt och kommenterar inte, men jag vill ändå välkomna dig till Flashback! Det är bra med all typ av kommunikation mellan det som faktiskt inte borde vara "motparter".
En tanke jag vill framföra är att public service borde ha två perspektiv på debatt- och opinionsinslagen med kommentarsmöjligheter.
Det ena är uppifrån-ned, dvs att opinionsbildare från olika läger får framföra sina åsikter.
Det andra är nedifrån-upp, dvs att opinionsbildarna får en motbild från mottagaren. Att makthavare och debattörer får ett tillfälle att väga motargumenten de kanske aldrig får höra i det offentliga samtalet.
För visst finns det en objektiv slagsida i t ex invandringsdebatten: Om balans skulle råda mellan den folkliga opinionen såsom den beskrivs av SOM-undersökningarna och debattartiklarna på SVT så skulle ju de invandringsskeptiska och -negativa faktiskt konsekvent
överväga i numerär.
Så är det förstås inte. Man kan ana sig till ett demokratiskt underskott, makthavare som är i otakt med en stor del av de människor som inte har tillgång till masskommunikationens megafoner.
Min poäng är alltså att ert uppdrag som moderatorer inte egentligen är att "skapa balans" i kommentarsfälten, så mycket som att ge allmänheten den demokratiska möjligheten att ge uttryck för fakta och åsikter som ett relativt åsiktshomogent politiskt etablissemang faktiskt kanske inte känner till.