2014-04-07, 13:07
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVTMalin
Hej hej. Jag heter Malin Dahlberg, är sociala medier-redaktör på SVT Göteborg och jobbar bland annat med att utveckla SVT Debatt-sajten. Jag pratar gärna om förändringarna med er, om ni vill. Jag kanske inte kan svara på varför enskilda kommentarer har försvunnit och sånt, i och med att jag oftast inte jobbar med modereringen. Men jag lovar att göra mitt bästa!

Hej hej. Vad roligt att du (förutsatt att du är den du utger dig för att vara) kom hit, välkommen!
Jag har några frågor:

Är det Agnes Arpi, Katarina Sahlin, Malin Sandberg och Marina Ferhatovic som sköter modereringen? I annat fall vem?

Har ni, eller har tidigare haft, något samarbete med Interaktiv Säkerhet?

Hur motiverar ni att en moderator lägger in sina vänners och kollegors tweet och facebookkommentarer i en diskussion?
Citera
2014-04-07, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nin
SVTMalin, Om du är den du utger dig för att vara så vill jag veta vilka regler som dialogredaktörerna använder sig av när de tillrättavisar och tar bort inlägg. Och om det finns någon extern översyn på hur de sköter sitt jobb?
Jag har flera gånger censureras för inlägg som jag har svårt att se man kan motivera, vilket gör att mitt intryck är att det är väldigt godtycklig moderering som främst verkar basera sig på dialogredaktörernas egna åsikter.

Dialogredaktörerna och Interaktiv Säkerhet (som ju också modererar hos oss) arbetar just nu efter SVT:s gemensamma regler (http://www.svt.se/tittarservice/regler-och-villkor-pa-svt). Vi strävar efter att modereringen ska vara konsekvent och transparent (dvs att man fattar hur vi jobbar), men vi är ju människor och inga maskiner så jag kan inte garantera att det alltid är så.
Citera
2014-04-07, 13:13
Medlem
Blixtmannens avatar
Så länge debatten styrs ohederligt av fyra feminister från södermalm ser jag ingen anledning att fortsätta kommentera på svt debatt. Skulle vara intressant att veta hur dessa blev rekryterade. Speglar de den opartiskhet som svt ska sträva efter?
Citera
2014-04-07, 13:15
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Dialogredaktörerna och Interaktiv Säkerhet (som ju också modererar hos oss) arbetar just nu efter SVT:s gemensamma regler .

När kommentarer som inte på något sätt bryter mot dessa regler eller är off topic ändå tas bort, vem kan man som debattör vända sig till för att få en förklaring?
Citera
2014-04-07, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TransitGloria
Hej hej. Vad roligt att du (förutsatt att du är den du utger dig för att vara) kom hit, välkommen!
Jag har några frågor:

Är det Agnes Arpi, Katarina Sahlin, Malin Sandberg och Marina Ferhatovic som sköter modereringen? I annat fall vem?

Har ni, eller har tidigare haft, något samarbete med Interaktiv Säkerhet?

Hur motiverar ni att en moderator lägger in sina vänners och kollegors tweet och facebookkommentarer i en diskussion?

Hej och tack för välkomnandet! Redaktionen och Interaktiv Säkerhet modererar, ja. Det är en ganska rörlig redaktion med högt in- och utflöde av personal. Jag är glad att du tar upp dialogredaktörens arbete med olika plattformar, för jag har förstått att det sticker i ögonen på många. Det här är tanken: Dialogredaktören ska bredda diskussionen i kommentarsfälten så att fler argument och åsikter tar plats. Att ta in debattörers argument från andra forum är ett sätt att få in perspektiv som annars kanske inte hade tagits upp. Det handlar alltså inte alls om någon konstig svågerpolitik utan är en metod i vårt arbete för att få en levande debatt.
Citera
2014-04-07, 13:19
Medlem
Citat:
När kommentarer som inte på något sätt bryter mot dessa regler eller är off topic ändå tas bort, vem kan man som debattör vända sig till för att få en förklaring?

Då kan du maila debattartiklar@svt.se!
Citera
2014-04-07, 13:23
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Att ta in debattörers argument från andra forum är ett sätt att få in perspektiv som annars kanske inte hade tagits upp. Det handlar alltså inte alls om någon konstig svågerpolitik utan är en metod i vårt arbete för att få en levande debatt.

Skulle du vilja förklara närmare vad en "levande" debatt är, och varför de debattörer som skriver och argumenterar inte gör den "levande"?

edit: Hur mäter ni perspektivbalansen? Är det ett beslut som tas på redaktionen att det är för många som är överens om en sanning nu, eller sker det godtyckligt och individuellt?
Senast redigerad av TransitGloria 2014-04-07 kl. 13:40.
Citera
2014-04-07, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtmannen
Så länge debatten styrs ohederligt av fyra feminister från södermalm ser jag ingen anledning att fortsätta kommentera på svt debatt. Skulle vara intressant att veta hur dessa blev rekryterade. Speglar de den opartiskhet som svt ska sträva efter?

Jag kanske ska börja med att slå fast att jag inte är inblandad i rekryteringen. Men jag vet att alla journalister på SVT Göteborg har anställts på grund av sin kompetens, inte sina privata politiska åsikter (vilka de nu är - jag har ingen aning). Om du anser att den journalistiska produkten inte är opartisk är det väl bättre att vi pratar om just det. Tycker inte du?
Citera
2014-04-07, 13:36
Medlem
Citat:
Jag kanske ska börja med att slå fast att jag inte är inblandad i rekryteringen. Men jag vet att alla journalister på SVT Göteborg har anställts på grund av sin kompetens, inte sina privata politiska åsikter (vilka de nu är - jag har ingen aning). Om du anser att den journalistiska produkten inte är opartisk är det väl bättre att vi pratar om just det. Tycker inte du?

Kompetens som vad då?
Citera
2014-04-07, 13:39
Moderator
Tinuviels avatar
Hej Malin.

Har du möjlighet att svara på mitt inlägg?
(FB) SVT Debatt på väg att stänga kommentarsfältet?
Citera
2014-04-07, 13:43
Medlem
Citat:
Skulle du vilja förklara närmare vad en "levande" debatt är, och varför de debattörer som skriver och argumenterar inte gör den "levande"?

Väldigt stor fråga såklart. I det här sammanhanget menar jag att debatten blir mer levande när den innehåller många olika åsikter och argument. När deltagarna tycker olika och frågan blir belyst från flera olika synvinklar.
Citera
2014-04-07, 13:48
Medlem
Citat:
Hej och tack för välkomnandet!

Hej!

Jag läser ytterst sällan SVT Debatt och kommenterar inte, men jag vill ändå välkomna dig till Flashback! Det är bra med all typ av kommunikation mellan det som faktiskt inte borde vara "motparter".

En tanke jag vill framföra är att public service borde ha två perspektiv på debatt- och opinionsinslagen med kommentarsmöjligheter.

Det ena är uppifrån-ned, dvs att opinionsbildare från olika läger får framföra sina åsikter.

Det andra är nedifrån-upp, dvs att opinionsbildarna får en motbild från mottagaren. Att makthavare och debattörer får ett tillfälle att väga motargumenten de kanske aldrig får höra i det offentliga samtalet.

För visst finns det en objektiv slagsida i t ex invandringsdebatten: Om balans skulle råda mellan den folkliga opinionen såsom den beskrivs av SOM-undersökningarna och debattartiklarna på SVT så skulle ju de invandringsskeptiska och -negativa faktiskt konsekvent överväga i numerär.

Så är det förstås inte. Man kan ana sig till ett demokratiskt underskott, makthavare som är i otakt med en stor del av de människor som inte har tillgång till masskommunikationens megafoner.

Min poäng är alltså att ert uppdrag som moderatorer inte egentligen är att "skapa balans" i kommentarsfälten, så mycket som att ge allmänheten den demokratiska möjligheten att ge uttryck för fakta och åsikter som ett relativt åsiktshomogent politiskt etablissemang faktiskt kanske inte känner till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in