Citat:
Ursprungligen postat av
Timpsiii
Jag fick 0.9 vilket är uruselt för att ha pluggat under kvällar/nätter under hela Mars. Framförallt gällande KVA. Körde igenom Matte 2c boken, tränade på gamla prov och trodde jag hade allt under kontroll, trots att detta var min första gång. Sen gick det helt åt helvete i alla fall, så jag tyckte det var svårt, särskilt eftersom jag ändå pluggat lite innan.
Medan vissa som ej pluggat alls fick över 1.5, tycker det är riktigt skumt. Matten kan man ju inte bara kunna utan att ha pluggat tycker jag.
Jag måste nog säga att misstaget du gjorde va absolut att plugga matte C finns ingen sån matte med på provet. Jag läste genom matte 1 på matteboken.se och fokuserar mest på bråk, roten ur, potenser, algebra och geometri. Mycket handlar om teknik också. Jag har kollat genom gamla prov och på verbala delen började jag med ord och meningarkomplettering. Sen gick jag vidare till de korta svenska och engelska texterna och försökte ha 20 min kvar till de långa texterna (jag vet att jag har svårt för de långa texterna så ville spara dom till sist, vill inte stressa igenom delarna jag är bättre i. Hade jag börjat med de långa texterna hade det tagit för mycket kraft och jag hade svarat sämre på det andra. Risken är att man får stressa igenom de långa texterna men som sagt är jag ändå sämst på dem så hade kanske inte svarat mycket bättre ändå.
Läs svarsalternativen till "hittafrågorna" innan du läser texterna. Stryk under viktiga saker i texten. Läs inte svarsalternativen till "förståfrågorna" innan du läser texterna för då begränsar du dig.
Läs inte svarsalternativen till meningskompletteringen. Läs färdigt första meningen där det saknas ett ord. Kolla de första orden i alternativen. Styck under de som passar och över de som verkligen får bort. Läs vidare och sen läs de andra orden. Styck under eller över. Läs vidare och läs tredje orden. Nu har du kanske bara två svarsalternativ kvar. Kolla snabbt över luckorna i texten igen.
(Kom även ihåg att allt som är politiskt okorrekt oftast är fel)
Sen handlar mattedelen mycket om logiskt tänkande. Och tex på delen NOG så ska du absolut inte läsa både alternativen. Täck för det andra medans du läser den första ledtråden. Kan du lösa frågan? Ja eller nej. Täck för den första och läs den andra. Kan du lösa frågan? Ja eller nej. Kolla på båda. Kan du lösa frågan? ja eller nej. På detta sättet slösar du ingen onödig tid. För aldrig mer än nödvändigt.
Det som funkade bäst för mig va att säkerställa poängen på de delar som är enklast för mig.
Kom ihåg också att statistiskt sätt skriver man bättre ju äldre man är. Jag är 27.
Till nästa gång. Gå in på studera.nu och gör de gamla proven utan tid. Kan du inte svaret till 100% så se till att ta reda på hur du löser det. På varje uppgift. Plugga sedan på dom grejerna.
Jag är säker på att det är detta som gav mig 1,1 för jag har inte pluggat mer än 10 timmar till detta. Så lär dig hur du optimerar tiden du har på dig så lär du skriva långt över 1 nästa gång med tanke på att du pluggat så mycket