Citat:
Ursprungligen postat av
Mick.3
"liv" är inte entydigt definierat, men det ingår i alla definitioner jag känner till att det som lever förmår replikera sig själv. Så uttrycket "självreplikerande liv" är lite tårta på tårta. Man vill nog betona detta med självreplikerande, eftersom det är nödvändigt för evolution.
Ja, när man tänker efter är det svårt för en organism att utvecklas om den inte kan replikera sig. Logiskt.
Citat:
Det som hände var att flercelliga organismer för första gången blev stora. Livsformerna var i vissa fall väldigt olika de vi ser idag.
Nej.
De fanns alltså innan, men av anledningen nedan blev de större rent fysiskt.
Citat:
Det beror på att det var först då som syrehalten i atmosfären (och därmed i havet) steg till såna nivåer att större organismer förmådde syresätta sig.
På samma sätt som under dinosauriernas tid med gigantiska ödlor och insekter?
Citat:
Det hade då funnits syreproducerande alger under lång tid, men det syre som frigjordes av dem oxiderade i princip genast bland annat det fria järn som det fanns mycket av. Vid tiden för kambriska explosionen hade allt lättillgängligt hunnit oxideras och därmed kunde syrehalten öka och större organismer blev möjliga. Det fanns flercelliga organismer innan kambriska explosionen, och förmodligen fanns alla djurgrupper som då framträdde redan innan, men de var mycket små på grund av syrebristen.
Väldigt intressant. Denna tidslinje har jag sparat från någon av er:
http://andabien.com/html/evolution-timeline.htm, den visar att livet uppstod för 3.5 miljarder år sedan, chillade i 2 miljarder år innan flercelliga organismer uppstod. Efter ytterligare en miljard år kom explosionen. Kort och gott kan man säga att det tog cirka 3 miljarder år för oxidationsprocessen att avta, och efter det kom explosionen som ett resultat av avtagandet.
Kan man säga att storleken var det enda som faktiskt förändrades, men att flera arter sedan uppstod då de nu kunde utforska andra delar av jorden p.g.a av storleken?
Det här med syre och storleken hos organismer är väldigt intressant det med. Finns det något förhållande av något slag, eller någon graf som visar hur syrehalten förhåller sig till storleken hos organismer?
Tackar för välformulerat svar
Citat:
Ursprungligen postat av
rosebud
För att bara ytterligare addera till Micks redan utmärkta svar så skulle jag vilja tillägga att det är under den kambriska eran som vi för första gången ser hårda vävnader, som skelett och skal. Detta är en starkt bidragande faktor till att så mycket fossil plötsligt dyker upp under denna era - en tribolit med hårt skal har avsevärt bättre chans att fossileras än organismer med mjuk kropp.
Det noterade jag i tidslinjen: Hard-bodied organisms.
http://andabien.com/html/evolution-timeline.htm
Ett vanligt kreationist-argument är ju att det för 570 miljoner år sedan skedde en art-explosion och att en massa arter plötsligt uppstod. De hänvisar då till att fossiler kan hittas från den tiden, men inte innan. Detta skulle då motbevisa evolutionsteorin, men det grundar sig alltså på en missuppfattning om hur fossilisering fungerar.
Citat:
En attraktiv hypotes är att en stor andel mineraler lösgörs i haven under den här tidsperioden och biologiskt liv hanterar detta med olika former av avlagringar, som på klassiskt evolutionär manér används opportunistiskt till att bygga upp olika former av skyddande förhårdnader.
Som då skulle ha något att göra med att oxidationsprocessen avtagit? Intressant hursomhelst. Tack för svar
Citat:
Ursprungligen postat av
DingusMcDuck
Mick.3 har redan svarat i mitt ställe, mer vältaligt än jag kunde ha gjort, och jag håller med om allt han skrev. Inklusive att jag använde mig av en pleonasm när det gäller självreplikerande liv för att betona att självreplikering (med variation) krävs för att det naturliga urvalet ska ha något att arbeta med.
Jag fattar. Tack för svar