2014-04-06, 15:10
Medlem
Skrev faktiskt sämre på båda delarna, och kvant-delen var skrämmande dålig(när jag såg vilka uppgifter jag hade fel på). Tyckte både orddelen och mekdelen var mycket svårare än vanligt, däremot fick jag 19/20 på läs. Gissar på att jag får 1,7 med lite tur( KVA 65/ VER 61), skrivit 1,8 tidigare.
Senast redigerad av bananskal1 2014-04-06 kl. 15:12.
Citera
2014-04-06, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motherland
Vad tror ni om 70 på verb och 51 på kvant? Kan jag räkna med 1.6 eller mer? Kanske upp emot 1.7 med fördelaktig normering?
Njae, tror inte du lyckas med 1,7. 70 brukar ge 1,9 på verb och 51 ger nog lägre än 1,5 på kvant, tyvärr.
Senast redigerad av bananskal1 2014-04-06 kl. 15:16.
Citera
2014-04-06, 15:12
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanna2013
Åter igen om utvecklingen följer den likt ht11/vt12 då det va 15000 "nya" som skrev så borde det ge iaf ge minst 1,0 med tanke på att det var 30000 "nya" nu.

Det går inte till så. Normeringsapparaten är mer komplex än så, gränserna blir inte automatiskt lägre för att många nya skrev provet.

Kul för övrigt att så många underskattar de unga förstagångsskrivarnas resultat. Min gissning är att de som skriver provet och fortfarande pluggar på gymnasiet presterar bättre än de som har gått ut och lallat runt ett år. Dessutom beror den stora ökningen av gymnasieelever som skriver provet på att deras framtid i och med det nya betygssystemet är något oviss. Tror absolut att de känner sig manade att skriva ett så bra resultat som möjligt då HP för många är deras försäkring.
Citera
2014-04-06, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
Det går inte till så. Normeringsapparaten är mer komplex än så, gränserna blir inte automatiskt lägre för att många nya skrev provet.

Kul för övrigt att så många underskattar de unga förstagångsskrivarnas resultat. Min gissning är att de som skriver provet och fortfarande pluggar på gymnasiet presterar bättre än de som har gått ut och lallat runt ett år. Dessutom beror den stora ökningen av gymnasieelever som skriver provet på att deras framtid i och med det nya betygssystemet är något oviss. Tror absolut att de känner sig manade att skriva ett så bra resultat som möjligt då HP för många är deras försäkring.

Men det måste ju finnas ett samband med 15k nya och att man fick högre betalt för sina poäng!?
Citera
2014-04-06, 15:18
Medlem
Hur tror ni normeringstabellerna för i år kommer att se ut? Kan det bli några större förändringar, första gången jag skriver hp så har ingen bra koll på hur allt funkar
Citera
2014-04-06, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi

Åldern talar till gymnasisternas nackdel på verbala. För visst är det så att poängen på verbala ofta korrelerar något med åldern? Äldre har läst mer, har lärt sig fler ord osv. Matten kanske de yngre är bättre på dock, eftersom de just läst den!
Citera
2014-04-06, 15:29
Medlem
Kul att de valde o ta med provet efter lunchen Om man jämför med höstens tabell hade jag haft 1,6-1,7 (29p) på första mattedelen och 1,6 på båda verbaldelarna (65) men just provet efter maten gick åt helvete med 21p då en liten idiot hade en mobil på som låg o pep vilket fick mig o tappa fokus totalt.

Vad kan man förvänta sig med 65p på verbal och 50p på matten? Vill gärna över 1.5p iaf
Citera
2014-04-06, 15:32
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanna2013
Men det måste ju finnas ett samband med 15k nya och att man fick högre betalt för sina poäng!?

Du kan absolut inte använda VT-12 för att styrka denna tes eftersom att maxpoängen sänktes på den verbala delen i och med att några ord läcktes i den här tråden, således togs dem bort från provet helt och hållet. Dessutom är det mer tacksamt att jämföra vår-tabeller mot andra vår-tabeller eftersom det stratifierade urvalet i normeringsprocessen skiljer sig mellan våren och hösten.

Så om vi tittar på HT-12 mot HT 13 i de här graferna http://xn--lkarstudent-l8a.se/hogskoleprovet.html#normering . Vi ser att på den verbala delen höjdes gränserna för uppnå ett resultat med MINST 1 p i alla gränser >1,0 förutom 2,0 där gränsen var fortsatt 74. På den kvantitativa delen ser vi att det ligger hyffsat konstant utöver en sänkning i vad som krävdes för 1,6 och 1,1 med 1 råpoäng. HT-12 skrev 44175 personer provet och HT-13 skrev 54350 provet alltså en ökning med 23%.

Om man nu vill se samma banala korrelation mellan antalet skrivande och hur lätt det är att få ett bra resultat med sina poäng tordes ju detta betyda att den ökning som vi såg från förra våren till nu på 29% skulle driva upp gränserna ytterligare! Så visst du har hittat ett samband som i och för sig inte verkar stämma alls, men om det får dig att känna dig säkrare så go ahead.
Citera
2014-04-06, 15:32
Medlem
klyktattares avatar
Har bara gjort det en gång. Är ingen stjärna på Matte men totalt fick jag 1.1 på provet. Vet inte om det klassas som bra, medel eller kasst.
Citera
2014-04-06, 15:39
Medlem
Är det något bestämt datum då normeringstabellen släpps?
Citera
2014-04-06, 15:47
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cajolen
Är det något bestämt datum då normeringstabellen släpps?

28e April preliminärt. Förra året kom dock tabellerna något före utsatt datum.
Citera
2014-04-06, 15:48
Medlem
Inte hängt med i diskussioner/ev. poängsättning/rykten etc. i tråden. Vad tror ni man kan för 95 poäng?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in