• 1
  • 2
2014-04-06, 10:29
Medlem
danne9king9s avatar
Har haft massor av vanliga grillar, men nu när den senaste börjat bli rostig och dålig funderar ja på en gasolgrill. Vill tro att man grillar oftare om de är enklare, och de borde de väl va med gasol istället för kol? Och inte blir väl smaken annorlunda som vissa påstår?

Hur som helst så vet ja inte riktigt vad ja ska köpa och behöver lite tips.
Har inte massor av pengar så vill inte slänga ut för mycket.
Frågan är vad man får. Vad bör man tänka på och finns de några grillar som är bra bland de billigare modellerna?
Får man nåt under ca 2000kr?
Citera
2014-04-06, 10:46
Medlem
Det viktigaste är att brännarna är i rostfritt. Annars så rostar dom sönder på 2år.
Gasol är så smidigt, man kan grilla direkt. Korv till lunch klart på 5min
Citera
2014-04-06, 10:52
Medlem
Jag har gasol och anser att jag grillar oftare pga det. Inget meckande med att ha koll om man har tillräckligt med kol eller tändvätska hemma. Däremot måste jag hålla med de som säger att grillsmaken inte är lika distinkt när det är gasolgrillat (om det inte är ren inbillning). Man kan ju kompensera med att ha rökspån om man tycker det är ett stort problem.

Jag köpte iaf en Sydey gasolgrill med tre brännare på Bauhaus för 1500 spänn (kampanj). Dock är den "rostfria" modellen inte rostfri, så jag har börjat få problem nu med rost på den. Det finns skyddstäcke till gasolgrillar, men enligt mig så ger de andra problem också, t ex att det blir fuktigt under täcket vid regn/dagg och det luftas inte ut, så har du inte rengjort nitiskt så får du mögelpåväxt i grillen på fettet, et c. Så ha grillen stående på ett skyddat ställe utan täcke, men flytta ut den från huset när du ska grilla (ha en liten släckare nära till hands för att täcka värstascenariot).
Citera
2014-04-06, 11:15
Medlem
danne9king9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zargoon
Det viktigaste är att brännarna är i rostfritt. Annars så rostar dom sönder på 2år.
Gasol är så smidigt, man kan grilla direkt. Korv till lunch klart på 5min
Om man tar in grillen, på inglasad altan efter varje grillning så lär de väl inte rosta, eller?
Snabbheten är just de ja är ute efter för att kunna grilla oftare.

Citat:
Ursprungligen postat av EBTS
Jag har gasol och anser att jag grillar oftare pga det. Inget meckande med att ha koll om man har tillräckligt med kol eller tändvätska hemma. Däremot måste jag hålla med de som säger att grillsmaken inte är lika distinkt när det är gasolgrillat (om det inte är ren inbillning). Man kan ju kompensera med att ha rökspån om man tycker det är ett stort problem.

Jag köpte iaf en Sydey gasolgrill med tre brännare på Bauhaus för 1500 spänn (kampanj). Dock är den "rostfria" modellen inte rostfri, så jag har börjat få problem nu med rost på den. Det finns skyddstäcke till gasolgrillar, men enligt mig så ger de andra problem också, t ex att det blir fuktigt under täcket vid regn/dagg och det luftas inte ut, så har du inte rengjort nitiskt så får du mögelpåväxt i grillen på fettet, et c. Så ha grillen stående på ett skyddat ställe utan täcke, men flytta ut den från huset när du ska grilla (ha en liten släckare nära till hands för att täcka värstascenariot).
Har du någon länk till grillen?
Smaken lär ju inte bli dålig i alla fall, även om den (brända) grillsmaken kanske är mildare. Själva gasolen ger väl ingen smak?

Kan man grilla med gasol på tex inglasad altan med tak? Förutom att de blir osigt?
En vanlig grill brinner ju rejält så man riskerar ju att bränna ner huset och även få rökförgiftning
Om man grillar 2-3 gånger i veckan, hur ofta måste man då köpa ny gasol och är de dyrt?
Citera
2014-04-06, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danne9king9
Om man tar in grillen, på inglasad altan efter varje grillning så lär de väl inte rosta, eller?

Har min grill i inglasat uterum 3året nu
Brännarna är totalt upprostade
Citera
2014-04-06, 11:58
Medlem
Citat:
Har du någon länk till grillen?
Kan man grilla med gasol på tex inglasad altan med tak? Förutom att de blir osigt?
En sådan här, fast rostfri: http://www.bauhaus.se/sydney-gasolgrill-svart.html
Jag hade inte grillat under tak iaf. Tänk om du har en marinad eller någonting, och så plötsligt flammar den upp.
Jag har haft min i drygt 3 år och den funkar bra, men den är inte kul att titta på iom att rosten börjat komma.
Citera
2014-04-06, 12:09
Medlem
danne9king9s avatar
Citat:
En sådan här, fast rostfri: http://www.bauhaus.se/sydney-gasolgrill-svart.html
Jag hade inte grillat under tak iaf. Tänk om du har en marinad eller någonting, och så plötsligt flammar den upp.
Jag har haft min i drygt 3 år och den funkar bra, men den är inte kul att titta på iom att rosten börjat komma.
Vad kostar gasolen, och får man de till vid köp av grillen? Sitter de mätare på grillen så man vet hur mycket gasol man har kvar?

Märks att ja aldrig använt en gasolgrill va haha
Citera
2014-04-06, 12:31
Medlem
Citat:
Vad kostar gasolen, och får man de till vid köp av grillen? Sitter de mätare på grillen så man vet hur mycket gasol man har kvar?

Märks att ja aldrig använt en gasolgrill va haha
Det brukar inte ingå gasol, eftersom det kan kosta en del första gången, och då verkar ju grillen dyr. Men du brukar kunna köpa det i anslutning av samma folk som säljer grillen. En gasolflaska kostar väl 1000-1200 spänn (engångskostnad), och sedan 300-500 kr för gasolfyllning (5 kg). Grillar du lite då och då så gör du väl slut på en 5 kg-flaska på en sommar, men grillar du väldigt ofta så räkna med två påfyllningar per säsong.
Det finns ingen mätare (kanske finns, men inget standard på flaskorna), men du kan ju ta upp flaska och skaka den för att känna gasolen. Du lärt dig snabbt vad en tom flaska väger och när det börjar bli dags att byta ut den på macken. Det kan vara trevligt att ha dubbla flaskor så man alltid har en full i reserv. Tradigt om man har gäster och man upptäcker att grillen slocknat för att gasolen tog slut...
Citera
2014-04-06, 13:01
Medlem
danne9king9s avatar
Citat:
Det brukar inte ingå gasol, eftersom det kan kosta en del första gången, och då verkar ju grillen dyr. Men du brukar kunna köpa det i anslutning av samma folk som säljer grillen. En gasolflaska kostar väl 1000-1200 spänn (engångskostnad), och sedan 300-500 kr för gasolfyllning (5 kg). Grillar du lite då och då så gör du väl slut på en 5 kg-flaska på en sommar, men grillar du väldigt ofta så räkna med två påfyllningar per säsong.
Det finns ingen mätare (kanske finns, men inget standard på flaskorna), men du kan ju ta upp flaska och skaka den för att känna gasolen. Du lärt dig snabbt vad en tom flaska väger och när det börjar bli dags att byta ut den på macken. Det kan vara trevligt att ha dubbla flaskor så man alltid har en full i reserv. Tradigt om man har gäster och man upptäcker att grillen slocknat för att gasolen tog slut...
O jäklar. Första kostnaden va inte gratis Hade gissat på kanske hälften. Ja de måste man ju tänka in när man köper själva grillen. Utan gasol blir den ju liksom ganska värdelös
Ska man dessutom ha 2 flaskor så är man snart bara råd med en engångsgrill
Tänkte lite samma att de vore surt om man står med köttet, ett par groggar i kroppen och gäster när gasolen tar slut en lördagskväll.
Citera
2014-04-06, 19:17
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Tänkte lite samma att de vore surt om man står med köttet, ett par groggar i kroppen och gäster när gasolen tar slut en lördagskväll.
Köp inte en gammal stålflaska av typ P6, utan köp en av kompositmaterial. Den heter PC5 och har synlig gasolnivå. Då behöver du absolut inte två flaskor. En PC5:a kan du köpa under tusenlappen (fast då menar jag c:a 995:-).
Citera
2014-04-07, 11:57
Medlem
danne9king9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Köp inte en gammal stålflaska av typ P6, utan köp en av kompositmaterial. Den heter PC5 och har synlig gasolnivå. Då behöver du absolut inte två flaskor. En PC5:a kan du köpa under tusenlappen (fast då menar jag c:a 995:-).
Har du nåt tips på butiker som säljer den?
Citera
2014-04-07, 12:05
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Har du nåt tips på butiker som säljer den?
Nu vet jag ju inte i vilken landsända du kan handla, men ett exempel är här:
http://www.gasoldirekt.se/gasolflaska

Annars har nog alla som säljer gasol och flaskor PC5r. Kanske inte för 995, men ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in