Citat:
Ursprungligen postat av
Wireman
~ 180 dagar kvar. Schemat ser ut enligt följande:
Ordprov.se - 200 ord om dagen. Fastnar tio om dagen blir det totalt 1800 till hösten. Då bör jag rimligtvis ha koll på de 5000 ord som anses svåra i svenska språket.
Matematik I vid SU i höst, 22.5 poäng förberedande matematikkurser under sommaren och så en- och flervariabelanalysen nu under våren på hemmaplan. Kompletterar med Khan.
För LÄS blir det skönlitteratur och kurslitteratur med instuderingsfrågor. Sedan ska jag bli feminist så att jag uppskattar höstens texter.
Visade sig att om man inte pluggar så får man inte ett bättre resultat. Hade inte lagt någon energi på den verbala delen alls och det fick man tillbaka.
Det är väl 200 dagar kvar
Att nöta ord har en begränsad effekt, eftersom man lär sig orden ytligt. Men ifall du kollar upp ordets defintioner från olika källor: lexin, wiktionary, ne, SAOB och desutom googlar ordet i diverse böjningar kommer du få en djupare förstålse, du har kanske lagt 10-15 minuter på lära dig ett ord, kan tyckas extremt mycket då man vanligtvis spenderar några sekunder för att bara läsa en betydelse. Men vad man inte tar i beaktning är att man då har inpräntat en djupare förståelse för ett ord som kommer finnas kvar då man repeterar ordet- Istället så länger man totalt sett mer tid på att repetera ett specifikt ord med en ytlig förståelse - orden sätter sig inte på samma sätt som föregående exempel där man lär sig ett ord djupare och kan därmed faktiskt spara tid i långa loppet.
För en hel del udda ord räcker det med en ytlig förståelse som exempelvis 'oblat' till skillnad från ordet 'attribut' där behöver man kunna ordets djup och olika nyaser. Åtminstone ifall man siktar på 20/20 ORD 20/20 MEK 20/20 LÄS
texternas byggstenar är givetvis orden och således kommer en djupare förståelse för orden medföra en bättre förståelse för texter. Mina bästa råd vad gäller den verbala biten.
Jag läste tidigare att du har fru och barn och tjänar bra på ditt företag, så vad är grejen med HP för dig?