2014-04-05, 23:24
Medlem
mo-lesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimeFlow
Tror att jag har läst en ELF text som handlade just om det. Män "mognar" senare tydligen gällande kognitiv intelligens eller nånting liknande. Stort tack till flickrummet texten för jag tänkte på FB när jag läste den och kunde inte resonera längre

Tappade fan IQ av att läsa den texten. Jävla sketna frigörelse och förtryck

Jag gav bokstavligen ut ett högt skratt när jag läste ''genusvetenskap''
Citera
2014-04-05, 23:25
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sossehatare123
Jag prövade på båda taktikerna idag. På det första delprovet så tog jag på mig alldeles för lång tid och hann därför inte med engelskan ordentligt. (När jag läste väldigt noggrant igenom texterna). På det andra delprovet så läste jag igenom frågorna först så att jag visste vad jag skulle leta efter i texten. Fungerade något bättre. Jag antar att man arbetar fram en teknik bättre anpassad för en själv desto fler gånger man gör provet i och med ökad erfarenhet med tidsdisposition etc.
Det var synd, engelskan var lätt båda gångerna. Där missade du att kamma hem många gratispoäng.

Jag kör LÄS, ELF, ORD och MEK i den ordningen.
Citera
2014-04-05, 23:28
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mo-lester
Tappade fan IQ av att läsa den texten. Jävla sketna frigörelse och förtryck
Somnade mig igenom svaren och kunde tydliga pricka rätt på båda. Vet inte hur, men jag var inte sugen på att förstå texten. Tråkigare text får man leta efter, om inte den där om pappans roll i samhället i höstas. Kunde det inte komma några vettiga texter om biologer, läkarvetenskap och samhällsproblematik. Istället kom det en väldigt tråkig text om naturvårdverket.
Citera
2014-04-05, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Det var synd, engelskan var lätt båda gångerna. Där missade du att kamma hem många gratispoäng.

Jag kör LÄS, ELF, ORD och MEK i den ordningen.

Herregud vad jag är dum. Jag inser ju nu att man borde ha gjort något liknande, dvs "bytt" ordning på delarna. Inte kanske för att det skulle ge en så jättestor förbättring, utan för att man använder tiden på ett annat sätt. Jag känner mig som en idiot. Nåväl, man lär sig utav ens misstag
Citera
2014-04-05, 23:31
Medlem
Asturiass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Ordprov.se och läsa texter från gamla prov. Sitt med en överstrykningspenna och skumma igenom med ögat.

Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Så du läser inte texterna från början till slut? Läser du frågorna innan och sedan bara letar utan att läsa allt? Eller hur gör du? Har svårt att se den taktiken fungera för mig, men kanske om man tränar tillräckligt...

Jag skulle tvärtom vilja hävda att det är bättre att faktiskt bara läsa texten istället för att hålla på att läsa frågorna fram och tillbaka. Dels får du en mer användbar läsförståelse i andra sammanhang, dels tar du automatiskt till dig textens budskap istället för behöva sitta och fundera "vad vill texten säga mig".

Jag har själv pluggat inför 2 gymnasiekurser som jag tentat upp, och har antagligen ökat min läsförståelse på det sättet. Jag såg till att verkligen koncentrera mig och läsa den naturvetenskapliga kurslitteraturen under längre sessioner, därefter gjorde jag sammanfattningar på texterna. Min höjning på LÄS-delen på Högskoleprovet var alltså inte ett resultat av att jag gjort tidigare delprov och försökt svara på frågorna, även om det säkerligen skulle fungerat lika bra. MEK-delen rätt bra i år jämfört med tidigare, men det kanske berodde på provet.
Citera
2014-04-05, 23:33
Medlem
ProfessorLuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sossehatare123
Är tacksam för svar!

Du kan nog höja dig oerhört mycket! Jag skrev 0.9 på mitt första, 1.3 på mitt andra, nu sista terminen i trean skrev jag nånstans mellan 1.5 och 1.6. Alla dessa utan att träna överhuvudtaget och repetera matte 1. Så du kan nog knäcka 2.0 om du tränar, mitt mål är 1.8-1.9 till hösten när jag tränar lite mer och sätter mig in i det.

Mvh, PL
Citera
2014-04-05, 23:34
Medlem
Första gången jag gjorde det nya högskoleprovet, kändes bra, framförallt kvantdelen där jag fick 70/80. Man har ju verkligen råd att suga på svenska/engelska nu, jämfört med förr i tiden då det var 40 j*vla ord som avgjorde hela provet..
Citera
2014-04-05, 23:37
Medlem
Soulsurfers avatar
Nu får folk särbehandling på hp, utöver dyslexi! Har detta hänt tidigare? Dyslexi är en sak, men adhd?

"Under tre veckor har hon kämpat för att få provet anpassat för den funktionsnedsättning hon har.

– Det känns som en liten seger. Jag hoppas att detta ska leda till att fler med funktionsnedsättningar får rätt förutsättningar, säger Linn."

http://norran.se/2014/04/skelleftea/idag-pagar-hogskoleprovet/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=idag-pagar-hogskoleprovet

Wtf, jag har också koncentrationssvårigheter! Det räcker att någon rullar en glaskula på golvet, eller studsar en gummiboll i golvet så blir jag sjösjuk av ljudet (okej, jag skojar, men skulle påstå att jag har koncentrationssvårigheter). Tar inte i, men borde råda lika förutsättningar för samtliga.

Vore rätt intressant att veta vad hon fick för resultat...
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-04-05 kl. 23:40.
Citera
2014-04-05, 23:39
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuus
Har rättat mitt papper om och om igen. Om någon gullig som är bra på normeringen och det där vill kontrollräkna åt mig??
20 på första kvant, 19 på andra = 39/80
27 på första verbala, 26 på andra = 53/80
Jag får det till 1,15? kan det stämma ? :O

Skrev imorse i det här forumet att jag tänkte skippa provet pga utebliven pluggning och sömn. Snacka om att jag typ gjorde lyckodansen nyss! Vill bara veta om jag räknat rätt??
Inte riktigt.

Ditt motsvarar i normeringen (1,0+1,2)/2= 1,10
Citera
2014-04-05, 23:40
Medlem
Fick 38 på kvant och 44 på verbal. Blir det 1.0?
Citera
2014-04-05, 23:42
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godenborg
Fick 38 på kvant och 44 på verbal. Blir det 1.0?
(1,0+0,9)/2= 0,95
Citera
2014-04-05, 23:42
Medlem
mo-lesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Nu får folk särbehandling på hp, utöver dyslexi! Har detta hänt tidigare? Dyslexi är en sak, men adhd?

"Under tre veckor har hon kämpat för att få provet anpassat för den funktionsnedsättning hon har.

– Det känns som en liten seger. Jag hoppas att detta ska leda till att fler med funktionsnedsättningar får rätt förutsättningar, säger Linn."

http://norran.se/2014/04/skelleftea/idag-pagar-hogskoleprovet/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=idag-pagar-hogskoleprovet

Wtf, jag har också koncentrationssvårigheter! Det räcker att någon rullar en glaskula på golvet, eller studsar en gummiboll i golvet så blir jag sjösjuk av ljudet (okej, jag skojar, men skulle påstå att jag har koncentrationssvårigheter). Tar inte i, men borde råda lika förutsättningar för samtliga.

Vore rätt intressant att veta vad hon fick för resultat...

Har också reagerat på det där. Varför ska folk med dyslexi få mer tid? Borde fan gå att fejka en dyslexidiagnos för att få 80 min per provpass på HP. Fyfan vilket fusk. Hade fan satt 150/160 på det viset...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in