2014-04-05, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Nej det är inte en annan sak.
Vi behöver köpa in vapen till befintliga flygplan, inte fler flygplan.
Sedan behöver vi vägbaser och modernt luftvärn.

Klart vi behöver fler robotar till flygplanen, men ett gripen med robotarna som vi väl har är överlägsen Rysslands flygplan som inte blivit uppdraperade.

Citat:
Ursprungligen postat av Dudde123
Hur många moderna plan har Ryssland i samma klass som JAS? Jag vet inte så därför ställer jag en ärlig fråga.
Tänk på att Ryssland är världens till ytan största land med jävligt MÅNGA mils gräns att skydda!

Detta undrar jag med!

Citat:
SU-30, SU-35, SU-27, MIG-31, senare versioner av MIG-29.
SU-27 och MIG-29 innebär ju att planen inte är uppdaterade och alltså omoderna. SU-30 och SU-35 är ju uppdaterade SU-27. Alltså kan man ju nästan räkna bort alla SU-27 och MIG-29 eftersom de ade blivit slaktade?

Citat:
Flygplanen har uppgraderats, och siffrorna avser operativa flygplan.

Nej, alla deras flygplan är absolut inte uppdaterade. Kan dessutom tänka mig att inte alla är flygdugliga ens.
Citera
2014-04-05, 11:51
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Äh, Ryssland var ett hot för Sverige då Karl XII levde. Sedan tror jag mer på att Ryssland köper JAS-plan av oss än att dom slösar tid på en så underlägsen fiende som Sverige. Dom vill åt Baltikum i Östersjön och om vi går ut ur EU kanske Ryssland vågar anfalla oss. Om vi blir helt ensamma och slutar samarbeta med NATO så ökar också chansen att ryssen försöker annektera oss. Inte förr

Vi har redan sålt mängder med vapen till Brasilien och Saudi-Arabien (som är vän med Ryssland), och många svenskar känner sig mer som östeuropéer än västeuropéer (särskilt stockholmare). Se upp för Kina och Nordkorea istället.

Att Ryssland skulle köpa svenska Gripen känns mer otroligt än mycket annat, deras egna flygplan är extremt potenta, dock med ganska risig avionik, men vad gör det när dom har världens bästa jaktrobot..
Citera
2014-04-05, 12:13
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltke
Vad gör Gripen + Meteor överlägsen i sådant fall? Roboträckvidd, manövreringsförmåga, länk? Vad jag uppfattar att R-77 kan ha större räckvidd. Är det skjutsekvensen som gör Meteor + Gripen bättre?
En raketmotor i Amraam och R77 har ca 7-9 sekunders brinntid vilket innebär att allt efter 11km blir glidflykt. Amraam har lite längre brinntid än R77. Så länge farten är hög kan dock roboten göra ganska kraftiga svängar, men den tappar extremt mycket energi i varje kurvtagning så utanför 20-30km är det extremt svårt att faktiskt träffa någon som manövrerar.

Meteor är en ramjet med raketbooster. Den använder sin motor hela vägen till målet eller i ca 30-35 sekunder. Därefter har den liknande flygprestanda som en Amraam/R77 har 9 sekunder efter avfyrning.

Effektiv räckvidd, dvs där roboten har motorkraft för att kompensera kurvtagning och kan bibehålla sin rörelseenergi är ca 3-4 ggr längre för Meteor än för Aim120C/D och R77 (hastighet "byts" mot färdriktning, det är därför som jaktplan har hög initial kurvtagningsförmåga, tex 30 grader, men lägre bibehållen förmåga, t.ex 18 grader. Vid hög kurvtagning så räcker inte motorkraften för att kompensera energiförlusten i kurvan vilket för t.ex F16 innebär att även om flygplanet i konfigurationen har en dragkraft som är 10% högre än flygplanets vikt så kan den vid ca 15'000 fot inte svänga snabbare än 19 grader per sekund... siffrorna är ur minnet så det kan diffa lite.).

En robot som har noll dragkraft (när motorn slocknat) som ska svänga efter ett jaktplan kommer ha ännu snabbare energiförlust. I samma kurva så skulle den ha en deceleration på motsv 1,1 gravitationskrafter + luftmotståndet som är extremt mycket högre pga högre anfallsvinkel.

I teorin kan en Amraam träffa mål långt över 100km men i praktiken så är det inte genomförbart. På låg höjd är en raketdriven jaktrobot knappt effektiv utanför 15-20km ens idag varför tex F22 är byggt för att hålla sig högt upp där räckvidden är längre.

Här är envelopen för Aim120 och R77/RVV-AE
Aim120 http://forum.keypublishing.com/attachment.php?attachmentid=216497&d=1368489056
RVV-AE http://img98.imageshack.us/img98/9017/r772.jpg

Generell översikt om robotprestanda
http://www.x-plane.org/home/urf/aviation/text/missiles/aam.html

Illustrativt om hur man kan "förbättra räckvidd" genom s.k. lofting http://www.donhollway.com/foxtwo/cloudshooting.gif
Senast redigerad av Dr.Spin 2014-04-05 kl. 12:22.
Citera
2014-04-05, 16:36
Medlem
Tydligen har man ju ändrat sig om ombyggnadtionen av C planen till E version.
Nu vill man fortsätta använda C/D planen så länge som möjligt och istället bygga helt nya plan i E version.

Orsaken ska vara att man kommer hyra ut plan till Brazilien och kommer då ha för få plan kvar om man även ska börja bygga om de övriga samtidigt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=5829325
Citera
2014-04-05, 17:44
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:
Flygplanen har uppgraderats, och siffrorna avser operativa flygplan.

Ryssland har bara ett fåtal av SU30 och SU35 som får anses vara likvärdiga i "modernitet" med Gripen C/D.

Och långt ifrån alla Miig29 och SU27 är uppgraderade till samma tekniska standard som gripen C/D. Många SU27 och Mig29:or är inte ens i nivå med Gripen A/B.

Sedan kan mycket väl Gripen C/D med Meteor mäta sig med Mig31. Höjd över havet, ev störning och annat gör att Mig31 med R77 inte på något sätt alltid skulle skjuta ner Gripen C/D med Meteor först.
Gripen C/D har bra EW-kapacitet och skenmål men jag håller med om att just Mig31 med sin hastighet och stora radar nog är farligare än dom flesta andra ryska planen i dagsläget.
Citera
2014-04-05, 18:34
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riverman83
Tydligen har man ju ändrat sig om ombyggnadtionen av C planen till E version.
Nu vill man fortsätta använda C/D planen så länge som möjligt och istället bygga helt nya plan i E version.

Orsaken ska vara att man kommer hyra ut plan till Brazilien och kommer då ha för få plan kvar om man även ska börja bygga om de övriga samtidigt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=5829325
Härliga nyheter!
Citera
2014-04-05, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Härliga nyheter!

70 sprillans nya Gripen E skulle sitta fint för Flygvpnet.

Nu fattas bara att de köper in 10-15 av F versionen med.
Citera
2014-04-05, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Härliga nyheter!

Svenska statens inkomster på fler hyresaffärer överstiger förmodligen med råge merkostnaden för sprillans nya Gripen E istället för ombyggda E.
Citera
2014-04-05, 19:39
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ööööööHH
SU-27 och MIG-29 innebär ju att planen inte är uppdaterade och alltså omoderna. SU-30 och SU-35 är ju uppdaterade SU-27. Alltså kan man ju nästan räkna bort alla SU-27 och MIG-29 eftersom de ade blivit slaktade?

Nej, Su-27SM3, Su-30 och Su-35 är nytillverkade flygplan.

Su-27SM och Su-27SM2 är uppdaterade flygplan,
där Su-27SM2 närmast motsvarar Gripen NG, med bl.a. PESA-radar.

Majoriteten av alla Su-27 är redan uppdaterade
och hela flygplansparken ska genomgå REMO.

MiG-29 genomgår även de motsvarande REMO.
Citera
2014-04-05, 19:45
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Svenska statens inkomster på fler hyresaffärer överstiger förmodligen med råge merkostnaden för sprillans nya Gripen E istället för ombyggda E.
Troligtvis. Tror själv att man mest var dumsnål då man kom fram till att man skulle använda delar av de gamla. Har svårt att tro att man kan motivera slakten för de få delar som återvinns.
Citera
2014-04-05, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Att Ryssland skulle köpa svenska Gripen känns mer otroligt än mycket annat, deras egna flygplan är extremt potenta, dock med ganska risig avionik, men vad gör det när dom har världens bästa jaktrobot..

Är det någon som vet vad DATASAAB affären var för något, skulle inte tro att en Gripen export skulle gå mycket bättre än vad den gick!

Förövrigt glöm inte att Gripen gärna är integrerat med ett state-of-the-art stridsledningssystem som USA inte kan matcha varken på papperet eller i praktiken, SAAB är No 1 i den ligan och har alltid varit det.

Datalänkarna mellan alla sensorer i hela försvaret som vi haft under många år är fantastiska och de som köper Gripen köper gärna lite mera saker...

Och en liten väckelsesignal kanske var att USA hyrde ubåten Gotland för att träna vars ledningssystem kommer från ... just det SAAB
Citera
2014-04-05, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riverman83
70 sprillans nya Gripen E skulle sitta fint för Flygvpnet.

Nu fattas bara att de köper in 10-15 av F versionen med.

Som det var tänkt innan skulle ju typ 90% av flygplanen vara nytillverkade ändå. kroppen och motorn skulle ju vara nya. Var väl bara några elektroniska komponenter som skulle tas från gamla gripen, tror knappast de slits
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in