2014-04-05, 11:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, om du avvisar erbjudande om relevanta arbeten så mister du rätten till ekonomiskt bistånd. Relevant arbete kan innebära att en utbildad tandläkare får ta ett städjobb till exempel - och/eller att du tvingas flytta från orten du bor på osv.

Det hela handlar om teknikaliteter. Låt prostituerade bli egenföretagare som är inhyrda likt konsulter. Om man nu utgår ifrån att det handlar om statliga bordeller så kan man helt enkelt ha anställda som driver bordellen och utför en vettingprocess för de egenföretagare/konsulter som söker anställning.

Man kan ha ett eget regelverk som reglerar villkoren för vilka som kan komma att bli aktuella för inhyrning.

Fö finns det redan idag undantag.
Citera
2014-04-05, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavezzi92
Nej.

Du har gjort dina egna, felaktiga tolkningar.

Läs vad Nisse skriver, ta en titt på verkligheten.

Jag har fått nog av barnsligheterna från eran sida. Vill man bli tagen på allvar måste man visa upp grundläggande seriositet och inte komma med infantila utfall som saknar förankring i verkligheten.

Vadan denna reaktion?

Ett statligt verk måste ju få anses vara som vilket företag som helst. Det är statliga verk vi diskuterar i tråden.

Det är inte enligt min mening troligt att staten vill betala ut bidrag till folk som väljer att inte ta jobb på statliga verk.

Det är helt realistiskt. Och är i allra högsta grad förankrat i verkligheten.

Kan du förklara vad du känner/tänker utan att komma med personangrepp på mig eller andra? Varför reagerar du plötsligt med att komma med invektiv och inte med argumentering för vad du menar?
Citera
2014-04-05, 11:49
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Det hela handlar om teknikaliteter. Låt prostituerade bli egenföretagare som är inhyrda likt konsulter. Om man nu utgår ifrån att det handlar om statliga bordeller så kan man helt enkelt ha anställda som driver bordellen och utför en vettingprocess för de egenföretagare/konsulter som söker anställning.

Man kan ha ett eget regelverk som reglerar villkoren för vilka som kan komma att bli aktuella för inhyrning.

Fö finns det redan idag undantag.
Varför ska vi ens tillåta ett yrke som inte producerar något, inte tillför något och som vi vet är förknippat med stora risker för olika typer av yrkesskador.

Finns liksom ingen poäng alls med detta. Inga fördelar som skulle väga upp nackdelar och den samhällskostnad som skulle följa på dem.
Citera
2014-04-05, 11:52
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Och många antitorskar här tycker det är bra om det finns en försvarsmakt som skyddar Sverige, men vill inte att deras barn dödas krig. Vem är hycklaren egentligen?

Du virrar bort från ämnet.

Jag vill tycka att det är hyckleri att allmänt stödja prostitution om man inte också kan stödja att dottern blir hora. Skulle du bli glad och stolt om din dotter blev prostituerad? Om inte, så visar det ju din verkliga inställning till detta "yrke". Det är ungefär som med droger, många stödjer valmöjligheten men bara om det gäller någon annans son/dotter som överdoserar.
Citera
2014-04-05, 11:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av granved
Vadan denna reaktion?

Ett statligt verk måste ju få anses vara som vilket företag som helst. Det är statliga verk vi diskuterar i tråden.

Det är inte enligt min mening troligt att staten vill betala ut bidrag till folk som väljer att inte ta jobb på statliga verk.

Det är helt realistiskt. Och är i allra högsta grad förankrat i verkligheten.

Kan du förklara vad du känner/tänker utan att komma med personangrepp på mig eller andra? Varför reagerar du plötsligt med att komma med invektiv och inte med argumentering för vad du menar?

Säg ett land i världen där man måste ta anställning som prostituerad för att behålla arbetslöshetsersättningen. Då kan du tala om att det är förankrat i verkligheten.

Det finns många länder där prostitution är lagligt och bordeller likaså. Varför skulle det vara någon skillnad när staten blandar sig in?

I hur många länder är det olika regler för statliga och icke-statliga företag?

Det är förankrat att man inte ska vara tvungen att ta jobb som prostituerad.

Men om det enda problemet är att bordellerna är statliga så kan jag vika mig och säga att de inte behöver vara statliga.
Citera
2014-04-05, 11:57
Bannlyst
Citat:
Varför ska vi ens tillåta ett yrke som inte producerar något, inte tillför något och som vi vet är förknippat med stora risker för olika typer av yrkesskador.

Finns liksom ingen poäng alls med detta. Inga fördelar som skulle väga upp nackdelar och den samhällskostnad som skulle följa på dem.

Ehhh jo det skulle tillföra något för många människor.

Det skulle bli en samhällsekonomisk vinst.
Citera
2014-04-05, 11:59
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:

Med det resonemanget så finns det många yrken som måste förbjudas.
Citera
2014-04-05, 12:00
Medlem
FlamingBacons avatar
Citat:

Det är väl betydligt farligare att sälja sex illegalt där man riskerar alla möjliga tråkiga problem som som människohandel, misshandel, mord och dylikt. Jag vågar hävda att det är betydligt bättre för samtliga inblandade om det sker på lagligt sätt, istället för under ljusskygga förhållanden.

Det finns ju en hel del prostituerade idag, och även om vissa gärna hävdar att alla dessa är urfattiga människor utan andra möjligheter, är detta knappast sanningen. Varför hatar du det fria valet micro? Försöker du kanske rent av tvinga på människor dina ideal och förhindra dem från att ägna sig åt det de vill göra? Varför förbjuda saker som du inte har något med att göra?

Förövrigt producerar väl prostituerade ungefär lika mycket som exempelvis massöser eller akupunktörer.

Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Du virrar bort från ämnet.

Jag vill tycka att det är hyckleri att stödja prostitution om man inte också stödjer att dottern blir hora. Skulle du bli glad och stolt om din dotter blev prostituerad? Om inte, så visar det ju din verkliga inställning till detta yrke. Det är ungefär som med droger, många stödjer valmöjligheten men bara om det gäller någon annans son/dotter som överdoserar.

Varför då? Är man hycklare om man stödjer trafiksäkerhet om man inte hoppas att man själv hamnar i en bilolycka? Jag skulle inte vilja att mina barn arbetare som städare eller teologer, men jag vill ju knappast förbjuda dessa yrken. Tycker du att man ska få konsumera alkohol, om ja, vill du att dina barn ska bli alkoholister?
Citera
2014-04-05, 12:01
Medlem
Citat:
Säg ett land i världen där man måste ta anställning som prostituerad för att behålla arbetslöshetsersättningen. Då kan du tala om att det är förankrat i verkligheten.

Det finns många länder där prostitution är lagligt och bordeller likaså. Varför skulle det vara någon skillnad när staten blandar sig in?

I hur många länder är det olika regler för statliga och icke-statliga företag?

Det är förankrat att man inte ska vara tvungen att ta jobb som prostituerad.

Men om det enda problemet är att bordellerna är statliga så kan jag vika mig och säga att de inte behöver vara statliga.

Hur andra länder sköter sitt är inte intressant.

Och då är du alltså emot trådens förslag om statliga bordeller. Skulle vara intressant att veta varför du tycker att detta yrke inte skulle kunna fungera som andra yrken?
Citera
2014-04-05, 12:01
Medlem
Citat:
Ehhh jo det skulle tillföra något för många människor.

Det skulle bli en samhällsekonomisk vinst.

Då vore det väl bra med statliga bordeller?
Citera
2014-04-05, 12:03
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Alla kvinnor säljer sig. Titta på par du ser ute tror du att kvinnan har sex med mannen gratis? Nej hon får betalt på något sätt.

Det där är ett allegoriskt argument som att man är en mördare om man trampar på en spindel och därför kan jämföras med någon som mördar en människa. Funkar inte riktigt i verkligheten.

Citat:
2) Vad är mest adaptivt för en kvinna a) jobba med något där hon är attraktiv för män och får sex b) jobba med något där hon är oattraktiv för män och inte får sex?

Hon kan jobba med något alldeles normalt och ändå få sex av sin man. Det fungerar för de flesta.

Citat:
3) Kvinnor är djur de har ingen värdighet. Till exempel alla kvinnor som är emot prostitution skulle sälja sex om de kunde den enda anledningen till att de klagar är att de är avundsjuka på de kvinnor som säljer sex.

Hur vet du att alla kvinnor vill sälja sex?
Citera
2014-04-05, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av granved
Hur andra länder sköter sitt är inte intressant.

Du är alltså inte intresserad av verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in