2014-04-02, 23:21
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Va? Har Lars Winnerbäck blivit nedpetad från Top 3-listan? Synd och skam.

Skulle kanske kunna vara en konspiration med alla dessa fyra misstänkta iblandade?

Citat:
Ursprungligen postat av callemannenXX
Ett väldigt fascinerande och intressant fall. Var precis i åldern att man fick vara uppe tillräckligt länge för att
kunna smygkika på Efterlyst trots att man ofta blev livrädd och inte kund sova på grund av det man såg.

Det finns väl egentligen flera saker som jag ställer mig relativt frågande till. Flera har hela tiden varit övertygade
om såväl ålder som psykisk ohälsa på GM. Här stöter jag (som förvisso inte är någon större kriminolog eller psykolog)
på problem.

1. En 20-25 årig (eller så ung som 15 som GW säger) allvarligt psykiskt störd kille borde med tanke på polisens resurser
åka fast.

Detta föranleder mig (precis som någon tidigare slagit fast i tråden) till något av följande:

*GM är inte psykiskt störd.
- Men då kommer nästa problem; en 20-25 årig kille som kallblodigt sticker ner två personer (varav ett litet barn), borde
inte göra så om han inte är psykiskt störd. En "frisk mördare" bör således mörda med en ganska tydlig motivbild, som
polisen så tydligt fastslagit inte finns.

*Åldern stämmer inte.
- Här är jag lite osäker på hur DNA-profilen ser ut, kan man via den fastställa ett relativt begränsat åldersspann?
OM det nu skulle vara så att man har fått åldern fel, ja då kan man ju räkna ut själv varför det har gått som det har
gått. Nedanstående citat är hämtat från Sveriges Radio, skrivet 2009:

"Lagom inför femårsdagen av morden tar nu två nya utredare över utredningen. Jan Staaf och Nils Ahlberg har båda arbetat
med fallet sedan dag ett. De tror att mördaren varit i 20 års åldern, att morden skett plötsligt och oplanerat och
att mördaren lider av en psykisk störning."

Alltså bygger åldershypotesen på just en hypotes som är framarbetad främst via vittnesmål och säkert statistik på vilka
som begår denna typen av brott.

Eller så bodde inte personen i Linköping.
Citera
2014-04-02, 23:32
Medlem
Jag är väldigt frågande till två saker. Det har tidigare läckt ut att orden " han var mycket ung " sades från Anna-Lena strax innan hon avled. Där kan hon syfta dels på gärningsmannen som folk har varit inne på. Men även på lilla Mohammed. Det kan ha hon som hon ansåg vara för ung för att utsättas för detta typ av brott. Leif spåret är också väldigt intressant. Jag har svårt att tro att det helt är taget ur luften. Sade hon ordet Leif, eller liknande namn, kan ha varit Lars eller vad som helst, så borde hennes liv kartläggas från födseln till denna tragiska morgon. Liknande GM någon hon kände från skolan hon arbetade på?
Var GM en elev vid namn Leifs bror?
Var det gamle ica-handlaren Leifs son?

Fan vad många frågetecken det finns.
Det känns hopplöst. Det enda som får en att tro på en lösning är att GM har lämnat sitt DNA efter sig.
Citera
2014-04-02, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance

Skulle kanske kunna vara en konspiration med alla dessa fyra misstänkta iblandade?

Eller så bodde inte personen i Linköping.

Absolut, det har du alldeles rätt i.

Men borde inte en person i 15-25 års åldern, som uppenbarligen har några typer av ganska grava problem, som mördar två personer mitt i morgonrusningen en vanlig vardag i Linköping kunna ringas in?

Mer och mer lutar jag också åt att det MÅSTE finnas en eller flera personer som är mycket väl medvetna om exakt vem som har gjort vad men som kniper och skyddar, måste vara så.
Citera
2014-04-03, 00:01
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av callemannenXX
Absolut, det har du alldeles rätt i.

Men borde inte en person i 15-25 års åldern, som uppenbarligen har några typer av ganska grava problem, som mördar två personer mitt i morgonrusningen en vanlig vardag i Linköping kunna ringas in?

Mer och mer lutar jag också åt att det MÅSTE finnas en eller flera personer som är mycket väl medvetna om exakt vem som har gjort vad men som kniper och skyddar, måste vara så.

Tror det är mer troligt att polisen klantat sig, precis som med Anders Eklund och Hagamannen.
Citera
2014-04-03, 19:22
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystikern87
Verkar inte hända mycket när man tipsar, även bra tips som inte är utredda. Det drunknar väl bara i högen av tokerier folk skickar in. Jaja..
.felpost
Senast redigerad av substitute 2014-04-03 kl. 19:41.
Citera
2014-04-03, 19:39
Medlem
substitutes avatar
läget är följande, vi har:

- En inneboende Balt i en källare
- Framlidne Brottaren M. Ljungberg
- Öststatsmaffian
- Jan Staaf (liknar fantombilden)

vi måste komma vidare,
- vem skulle vilja mohammed illa?
- vem lämnar spår efter sig som i 99 fall av hundra borde leda till en misstänkt?
- vem är kall nog att mörda det enda vittnet på plats?
- vem gör det med en sketen butterflykniv?

kom igen Linköpingsbor, någon måste veta vem detta är?

Ta Palme tex, vem kunde mörda vår kära statsminister på öppen gata? CIA, Kurder, SÄPO mm, sen visar det sig att det är en vanlig pundare från Rotebro. Samma sak gäller här, sluta tjafsa om Maffia, mystiska Balter i källaren osv, någon (till synes) vanlig pojke eller yngre man gjorde detta, din granne, din närmsta vän, mobbad skolkamrat eller den där ensamvargen på 7:an?
Senast redigerad av substitute 2014-04-03 kl. 20:14.
Citera
2014-04-03, 20:05
Medlem
langaocbs avatar
Det är ganska många som tar upp det här med åldern och menar på att åldern kan vara fel och det är därför polisen missar att ta fast GM.
Jag har en bekant som har blivit toppsad och han är strax under 40 och dessutom mörkhårig. Polisen söker alltså ganska brett om man säger så...
Citera
2014-04-03, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
läget är följande, vi har:

- En inneboende Balt i en källare
- Framlidne Brottaren M. Ljungberg
- Öststatsmaffian
- Jan Staaf (liknar fantombilden)

vi måste komma vidare,
- vem skulle vilja mohammed illa?
- vem lämnar spår efter sig som i 99 fall av hundra borde leda till en misstänkt?
- vem är kall nog att mörda det enda vittnet på plats?
- vem gör det med en sketen butterflykniv?

kom igen Linköpingsbor, någon måste veta vem detta är?

Ta Palme tex, vem kunde mörda vår kära statsminister på öppen gata? CIA, Kurder, SÄPO mm, sen visar det sig att det är en vanlig pundare från Rotebro. Samma sak gäller här, sluta tjafsa om Maffia, mystiska Balter i källaren osv, någon (till synes) vanlig pojke eller yngre man gjorde detta, din granne, din närmsta vän, mobbad skolkamrat eller den där ensamvargen på 7:an?

OT kanske men Pettersson mördade inte Palme, absolut inte.
Citera
2014-04-04, 00:21
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
OT kanske men Pettersson mördade inte Palme, absolut inte.

Den kommentaren var inte helt oväntad Inte heller vem den kom ifrån

Förövrigt så tror jag att jag listat ut vad "leif" som AnnaLena skall ha sagt kan ha för innebörd
Är jag rätt ute kan förutsättningarna ändras helt. Men det får framtiden utvisa
Senast redigerad av massepojken 2014-04-04 kl. 00:24.
Citera
2014-04-04, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Den kommentaren var inte helt oväntad Inte heller vem den kom ifrån

Förövrigt så tror jag att jag listat ut vad "leif" som AnnaLena skall ha sagt kan ha för innebörd
Är jag rätt ute kan förutsättningarna ändras helt. Men det får framtiden utvisa

Haha jasså? . Vad tror du Leif har för innebörd?
Citera
2014-04-04, 23:14
Avslutad
En gammal klasskompis till mig är ganska lik famtombilden. Problemet är att vederbörande är lite i kortaste laget för att passa in. En rastlös figur med alkoholproblem som bytte jobb som en annan byter kalsonger. Har inte träffat honom på åratal då han drog till det stora landet i väst. Hans förnamn består av fyra bokstäver och börjar på m.
Citera
2014-04-05, 00:03
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
En gammal klasskompis till mig är ganska lik famtombilden. Problemet är att vederbörande är lite i kortaste laget för att passa in. En rastlös figur med alkoholproblem som bytte jobb som en annan byter kalsonger. Har inte träffat honom på åratal då han drog till det stora landet i väst. Hans förnamn består av fyra bokstäver och börjar på m.

När flyttade han dit då? Vad pratar vi för födelseår och skola?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in