Hejsan!
Jag har ätit levaxin i många år men jag har alltid slarvat med de eller t.ex ätit de i samband med måltid.
Det är först nu på senaste tiden jag börjat äta de varje dag och precis innan jag går och lägger mig alltså ca 3 timmar efter middagen. Jag har märkt nu att jag mår mycket bättre mycket mer vaken etc. allting är perfekt förutom en sak och det är ögonen!
Ögonen blir liksom uppspärrade på något sätt och det irriterar ganska mycket, är detta för att jag tar för stor dos (tar 50ug varannan dag och 75ug varannan) mina värden såg ut såhär när jag gjorde prov för ca 2 veckor sedan:
tsh 2.1
T4fritt 20
T3fritt 5.0
Jag vill hoppas så mycket på att det är en biverkning som försvinner när kroppen vant sig eftersom jag mår så bra annars eller är det så att jag faktiskt tar för stor dos ?
Har du andra biverkningar? Tar man för hög dos brukar man få hjärtklappning, svettningar och svårt att sova. Har man problem med sköldkörteln kan man i vissa fall få problem med ögonen. I de värre fallen kan man få såna där utstående ögon som nästa ploppar ut. Be din läkare kolla det nästa gång.
problem med ögonen får man bara vid en viss typ av giftstruma.
Man kan ju få en jäkla massa biverkningar av levaxinet om man tar för stor dos. Om man har underpruduktion av skjöldkörtel kan man få samma symptom som om man har överpruduktion för det har man ju i så fall på sätt och vis.
Och att inte sköta sin levaxin är ju att be om problem så det är bra att du har börjat bruka allvar angående din sjukdom.
Jag skulle be att få ögonen kollade för säkerhets skull, jag tror inte det har med det att göra men just in case.
Det första jag fick veta när jag meddelades att jag har Graves sjukdom, var att vid irritation/sveda/rödhet/smärta i ögonen så skulle jag kontakta läkare. Man kan få reaktioner i ögonhålan som ibland, obehandlat, leder till exoftalmus "utstående ögon". Ser nu att inlägget är några månader gammalt, men hoppas att du vid detta laget sökt hjälp.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!