2014-04-04, 20:28
Medlem
Hejsan!
Jag har ätit levaxin i många år men jag har alltid slarvat med de eller t.ex ätit de i samband med måltid.
Det är först nu på senaste tiden jag börjat äta de varje dag och precis innan jag går och lägger mig alltså ca 3 timmar efter middagen. Jag har märkt nu att jag mår mycket bättre mycket mer vaken etc. allting är perfekt förutom en sak och det är ögonen!
Ögonen blir liksom uppspärrade på något sätt och det irriterar ganska mycket, är detta för att jag tar för stor dos (tar 50ug varannan dag och 75ug varannan) mina värden såg ut såhär när jag gjorde prov för ca 2 veckor sedan:
tsh 2.1
T4fritt 20
T3fritt 5.0
Jag vill hoppas så mycket på att det är en biverkning som försvinner när kroppen vant sig eftersom jag mår så bra annars eller är det så att jag faktiskt tar för stor dos ?
Citera
2014-04-04, 20:32
Medlem
talgoxens avatar
Är nästan 100 % på att det inte kan bero på levaxinet.
Citera
2014-04-04, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talgoxen
Är nästan 100 % på att det inte kan bero på levaxinet.
varför då :S ? kan man inte få "större ögon" av det ?
Citera
2014-04-04, 20:48
Medlem
talgoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainbow123
varför då :S ? kan man inte få "större ögon" av det ?

Levaxin ger typ inga biverkningar. Förutsatt att du äter rätt dos och det är rätt inställt.
Citera
2014-04-04, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talgoxen
Levaxin ger typ inga biverkningar. Förutsatt att du äter rätt dos och det är rätt inställt.
ja men jag tänkte ifall jag kanske äter för mycket.. att det e därför ögonen krånglar
Citera
2014-04-04, 23:50
Medlem
Dusk2Dawns avatar
Har du andra biverkningar? Tar man för hög dos brukar man få hjärtklappning, svettningar och svårt att sova. Har man problem med sköldkörteln kan man i vissa fall få problem med ögonen. I de värre fallen kan man få såna där utstående ögon som nästa ploppar ut. Be din läkare kolla det nästa gång.
Citera
2014-04-05, 01:00
Medlem
Flamsans avatar
problem med ögonen får man bara vid en viss typ av giftstruma.

Man kan ju få en jäkla massa biverkningar av levaxinet om man tar för stor dos. Om man har underpruduktion av skjöldkörtel kan man få samma symptom som om man har överpruduktion för det har man ju i så fall på sätt och vis.

Och att inte sköta sin levaxin är ju att be om problem så det är bra att du har börjat bruka allvar angående din sjukdom.

Jag skulle be att få ögonen kollade för säkerhets skull, jag tror inte det har med det att göra men just in case.

Se till att sköta om dig i fortsättningen nu.
Citera
2014-04-05, 02:45
Moderator
Arne.Ankas avatar
T4 fritt ser bra ut men tsh kan va högre än målvärdet din läkare kanske har valt men det är inom referensvärde
Citera
2014-08-03, 11:03
Medlem
HannaLees avatar
Det första jag fick veta när jag meddelades att jag har Graves sjukdom, var att vid irritation/sveda/rödhet/smärta i ögonen så skulle jag kontakta läkare. Man kan få reaktioner i ögonhålan som ibland, obehandlat, leder till exoftalmus "utstående ögon". Ser nu att inlägget är några månader gammalt, men hoppas att du vid detta laget sökt hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in