Citat:
Ursprungligen postat av
P.G
...
Vad tycker italienarna själva om sin försämrade konkurrenskraft, är det en stor grej?
Vansinnigt intressant diskussion. Den kan jag tänka mig återkomma till.
Lite kort så kan jag nämna att ”No al Calcio Moderno” växte fram i Italien redan under 1990-talet. Du har en dualitet som inte finns i Sverige eller Tyskland. Fansen är inte delägare i klubben, men ser sig som deras viktigaste aktör. De agerar mot ledning, tränare, spelare, och lokala myndigheter vid behov.
Man anser sig ha en naturlig rättighet att lägga sig i hur klubben sköts.
Samtidigt var det Italien som ledde vägen in i den moderna fotbollen. Det var Berlusconi som var en drivande kraft bakom TV-rättigheter och CL. Detta har gjort att italienarna har jävligt bra tillgång till inte bara Serie A, utan alla jävla ligor i TVn för en billig peng. Samtidigt gör myndigheterna allt för att kväsa ultras. Detta har gjort att allt fler njuter av utländsk och inhemsk fotboll hemma i fåtöljen istället för att gå till arenan.
Den stora massan vill ha framgångsrika klubbar som tar titlar. Ultras däremot kämpar mot Calcio Moderno, men kräver samtidigt framgång.
Tidigare fanns det inte på kartan att hålla på något utländskt lag, nu är det inte ovanligt att se Barcelona-tröjor på skitungarna.
(Det som däremot funnits är att det varit ok att hålla på ett storlag samtidigt som man håller på sitt lokala lag. Men det är som att bo i Landskrona, Lund, eller Trelleborg och hålla på MFF.)