2014-04-04, 16:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Då borde han alltså ha flyttat kroppen, när han fick vetskap om att MPS skulle söka på platsen.
Varför gjorde han inte det?
Tror du också att han inte lyckades få skjuts?

Gick MPS ut med exakt var de skulle söka?
Citera
2014-04-04, 16:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Willfram
Det kräver att fs vill ändra sin berättelse. Annars finns det ingen anledning att bevilja prövningstillstånd. Om ens det skulle räcka. Tveksamt. Han har förbrukat sina chanser att tala.
Att han ändrar sig kan inte vara skäl för prövningstillstånd, eftersom resning som prövningstillståndsgrund kräver att det är nya fakta. För FS är de inte nya och därmed inget skäl till PT.
Citera
2014-04-04, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Jag tror inte att kroppen var det avgörande.
Jag tror kroppen var avgörande för resning, eftersom det inte annars funnits tillräckligt med nya uppgifter. För utgången i hovrättsmålet har betydelsen varit mer begränsad, om jag får gissa.
Citera
2014-04-04, 17:00
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Att han ändrar sig kan inte vara skäl för prövningstillstånd, eftersom resning som prövningstillståndsgrund kräver att det är nya fakta. För FS är de inte nya och därmed inget skäl till PT.
I högsbymålet beviljades resning för att den dömde kom med nya uppgifter, inte för honom, men för målet.
Citera
2014-04-04, 17:01
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ja, MPS delar också ut kartor till deltagarna i söken.
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Nu vet jag inte hur öppet det varit med annonseringar gällande övriga sök från olika håll, men MPS gick ut med datum och sökområde på sin sida dagar innan det aktuella söket som skulle hitta "paketet" gjordes. Det kunde jag se på deras sida och jag var nog inte ensam om det. Jag har ingen lokal information på så sätt annat än det som levereras till gemene man på internet.
Det gäller ju isåfall oavsett om man tror att FS är skyldig eller om man tror att någon annan är skyldig.
Citera
2014-04-04, 17:02
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
OK. PT gäller såklart.

Hur var det då med MJs kollega, njöt MJ av att vara dominant eller inte och få hen sparkad ?

Tack för källhänvisningen!

Att MJ gillade rollspel är ingen hemlighet. Däremot så är min egen erfarenhet, vilken faktiskt inte är helt obetydlig när det gäller människor som är aktiva inom BDSM, att oavsett om en person är dominant eller undergiven sexuellt så gäller det just det sexuella samspelet. Jag har känner flera personer som är oerhört undergiva sexuellt men som är extremt dominanta i andra sociala sammanhang.

När det gäller om MJ "njöt av att få sin kollega sparkad" så svarar jag såhär. Jag har väldigt svårt att tro att MJ kunde bestämma vilka på företagets höga poster som skulle sparkas eller inte. En arbetstagare kan framföra klagomål på en kollega men det innebär inte att den kollegan får sparken hur som helst. Det är mycket möjligt att MJ var skitglad över att ha blivit av med en jobbig kollega och det kanske det var flera stycken på arbetsplatsen som blev. Jag har också blivit själaglad när jobbiga kollegor har slutat, det tror jag de flesta har.

Var det så att någon fick sparken så är det vanligen så att det finns en god grund för detta, eftersom det inte är helt lätt att sparka folk i Sverige. Att kollegan skulle få sparken för att MJ skulle beredas njutning är inte en vidare god grund. Jag tycker att jag behöver känna till bakgrunden och åtminstone veta skälen till att kollegan fick sluta innan jag börjar fundera på vilka motiv (njutning/makt) MJ skulle haft för att vilja få kollegan sparkad.

Jag har dock otroligt svårt att tro att någon skulle bli sparkad enbart för att en annan (underordnad) kollega ville det och bad om det. Är det förresten ens säkert att händelsen inträffat och att någon fick sparken? Och vet man med säkerhet att MJ var inblandad i detta mer än att hon jobbade på samma ställe? Kan det vara något som MJ hittat på i telesamtalet för att framhäva sig i sin roll som domina? (jag har inte läst hela fup)

Jag tror dessutom att det är troligare att den sparkade arbetskamraten blev sur på arbetsgivaren än att hen fick för sig att mörda MJ.

Sist men inte minst är alltihopa andrahandsuppgifter från en person som MJ pratat med i telefon som inte heller verkar känna till vad som verkligen hände. "Vittnet" redogör för hur hen uppfattade det hela. Är det dessutom så att "vittnet" sökt kontakt med MJ just därför att hon är dominant så finns det väl all anledning för MJ att spela sin roll väl och i samtalet bre på och berätta om vilken makt hon har och hur hänsynslös hon kan vara. Det innebär inte att hon de facto agerade så på sin arbetsplats.
Citera
2014-04-04, 17:04
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Och enligt en av skogsröjarna så hade han en viss kontakt med MPS redan i sept 2011 och var väl insatt i att ett sök av M skulle ske.
Citera
2014-04-04, 17:08
Bannlyst
Citat:

Jag menade om de gick ut med var de skulle söka så att fs fick reda på det?
Citera
2014-04-04, 17:09
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag tror kroppen var avgörande för resning, eftersom det inte annars funnits tillräckligt med nya uppgifter. För utgången i hovrättsmålet har betydelsen varit mer begränsad, om jag får gissa.

Ja för resning, men jag menade för den fällande domen.
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Så han kunde flyga på kvast och flytta kroppen, menar du? Nej, men däremot kan en alternativ GM fått reda på det.
Citera
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Om du läste inlägget under så såg du att datum och sökområde meddelades på MPS websida.
FS hade, precis som många andra, tillgång till internet.
Citera
2014-04-04, 17:13
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:

https://www.facebook.com/MPSweden/posts/377745438922426?comment_id=4713244

Laila pekade även ut platser till MPS där MPS sökte efter vapnet. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14753208.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in