2014-04-04, 16:28
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Nej, jag tänkte mer att någon som riskerar att åka fast för mord skulle kunna tänka sig att stjäla en bil om man inte har tillgång till någon egen.
Men det är klart, då ska det väl till någon med kriminell bakgrund förstås.

Du har nog rätt, han fick ingen skjuts.
Det är inte så lätt att stjäla bilar i dag om man inte har tillgång till märkeskodade nycklar jag skulle säga att det är uteslutet för FS har inte den kunskapen.
Citera
2014-04-04, 16:30
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willfram
För mig är det sagor att kroppen flyttats. Det vore en annan sak om det bevisats att den hade flyttats. Men inget tyder på det.

Nej, och det är vad som är bedömt. Åklagarens version och utredning är det som Hovrätten har gått på ingenting annat. Överklagandet innehåller 10 sidor rent svammel.-
Det Hansson ska göra är att läsa HDs beviljande av resning istället, så kanske han begriper att överheten redan där varit tydlig på en hel del punkter. Så Hansson bör ta svansen mellan benen och sluta vilseleda med påhitt.
Citera
2014-04-04, 16:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
För mig är det sagor att kroppen flyttats. Det vore en annan sak om det bevisats att den hade flyttats. Men inget tyder på det.
Du skrev "De som tror att den flyttats får finna sig i att fs i så fall kan vara den som flyttat på kroppen om han så flugit på en kvast till Spekeröd". Det är bara i sagor folk kan flyga på kvastar. Jag håller mig till verklighet.

Jag listade just omständigheter som talar för att kroppen flyttats, och om vi håller oss utanför sagornas värld är det inte rimligt att FS gjorde det.
Citera
2014-04-04, 16:33
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FN-SOLDATEN
Det är inte så lätt att stjäla bilar i dag om man inte har tillgång till märkeskodade nycklar jag skulle säga att det är uteslutet för FS har inte den kunskapen.
Ojdå, du verkar känna honom väl.
Då kanske du vet om någon av hans kriminella kompisar skulle kunna fixa fram en bil åt honom?
Citera
2014-04-04, 16:33
Medlem
Citat:

Den information som finns tyder ju på att kroppen legat stilla sedan döden i stort sett.

Få se om vi får tugga i oss att man blir dömd för mord om man agerat som FS gjort?

Hur man svarar i förhör och uttalar sig i en rättegång påverkar faktiskt utfallet. FS trodde kanske att man kunde klara sig om man inte säger något utan att man "inte minns" och "inte vet".
Citera
2014-04-04, 16:35
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Kroppen verkar uppenbarligen ha gömts ett bra tag för att sen flyttats till fyndplats.
Frågan är intressant varför just den svårtillgängliga kabelbrännarplatsen valdes ut. Hade man velat att kroppen skulle försvinna för gott så hade väl havet varit ett bättre ställe.

Men här har/hade polis ledtrådar att spinna vidare med som de försummat i bl.a hårstråna, kanyler och yxan som hittades i sjön.
Kanylen och yxan har bestämd DNA och då vore ju hårstråna intressanta att kolla upp om det överensstämmer med de övriga föremålen som hittades vid fyndplats.

Alla vet väl vid det här laget att FS körde bil trots att han saknade körkort. Men jag tror han var rätt hårt bevakad av polis under den tiden han var under frihet.
Själv kan jag inte tänka mig att han återvänder till spekeröd för att omförflytta en kropp.
Kan du ge en källa för ovan.
HR spekulerar bara om paketet lämnades på platsen dagarna omkring mordet inte att det flyttats senare.
Citera
2014-04-04, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Så det är bara åklagaren som kan komma med alternativ, menar du? Varför tror du det finns en advokat i rättssalen, om inte för att komma med alternativ till åklagarens påståenden?

Hansson får komma med vilka fantasier han vill. Det är varken han eller åklagaren som har gjort bedömningen i det här fallet. Hovrätten såg inte självmord eller olycka som några alternativ. Därför har de ej nämnt detta i domen.
Citera
2014-04-04, 16:39
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Om vi antar att FS har gömt kroppen bör vi således fråga oss:
Ville FS att kroppen skulle hittas?
1. Du kan kosta på dig mer än ett antagande.
Du kan utgå ifrån att så är fallet.

2. Absolut inte. Varför skulle han vilja att kroppen hittades?
Han var väl medveten om att i samma stund hans "verk" skulle uppenbaras, kroppsfyndet
göras alltså, så var han helt enkelt såld. Där tog det slut för honom.
Där blev det allvar av. Nu var det slutlekt för hans del och tiden i frihet över.
Nu gick det inte att driva med rättvisan längre. Där tog det stopp tack och lov.

Och det var sannolikt inte bara han som förbannade den stund då den kvinna som han
kallblodigt avrättat i sin egen säng, sannolikt i ett sovandes tillstånd, upptäcktes, förruttnad
och behandlad som sopor.
Förbannade den stunden och Missing people.
Senast redigerad av Grandioso 2014-04-04 kl. 16:42.
Citera
2014-04-04, 16:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Hansson får komma med vilka fantasier han vill. Det är varken han eller åklagaren som har gjort bedömningen i det här fallet. Hovrätten såg inte självmord eller olycka som några alternativ. Därför har de ej nämnt detta i domen.
Det är en anledning för HD att ta upp målet. HR har, utan argument, helt bortsett från ett av försvarets tunga invändningar mot åtalet.
Citera
2014-04-04, 16:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det är en anledning för HD att ta upp målet. HR har, utan argument, helt bortsett från ett av försvarets tunga invändningar mot åtalet.

Det kräver att fs vill ändra sin berättelse. Annars finns det ingen anledning att bevilja prövningstillstånd. Om ens det skulle räcka. Tveksamt. Han har förbrukat sina chanser att tala.
Citera
2014-04-04, 16:47
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FN-SOLDATEN
Kan du ge en källa för ovan.
HR spekulerar bara om paketet lämnades på platsen dagarna omkring mordet inte att det flyttats senare.
HR lämnar öppet att paketet kan ha kommit till fyndplats senare och det var efter att hört skogsröjarna som var där och röjde sept 2011 och att det var en rätt välbesökt plats bland jägare och svampplockare.
Citera
2014-04-04, 16:48
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
1. Du kan kosta på dig mer än ett antagande.
Du kan utgå ifrån att så är fallet.

2. Absolut inte. Varför skulle han vilja att kroppen hittades?
Han var väl medveten om att i samma stund hans "verk" skulle uppenbaras, kroppsfyndet
göras alltså, så var han helt enkelt såld. Där tog det slut för honom.
Där blev det allvar av. Nu var det slutlekt för hans del och tiden i frihet över.
Nu gick det inte att driva med rättvisan längre. Där tog det stopp tack och lov.

Och det var sannolikt inte bara han som förbannade den stund då den kvinna som han
kallblodigt avrättat i sin egen säng, sannolikt i ett sovandes tillstånd, upptäcktes, förruttnad
och behandlad som sopor.
Förbannade den stunden och Missing people.
Då borde han alltså ha flyttat kroppen, när han fick vetskap om att MPS skulle söka på platsen.
Varför gjorde han inte det?
Tror du också att han inte lyckades få skjuts?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in