2014-04-04, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Visst kan du argumentera för denna definition, men den är knappast allmän.

Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Det är precis vad jag gör. Med tiden kommer min definition att bli mer och mer allmän.

Jag tror din definition förblir endast din egen. Vi andra konspirerar vidare tillsammans med NE.
Citera
2014-04-04, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrunNyans
Jag tror din definition förblir endast din egen. Vi andra konspirerar vidare tillsammans med NE.

Tror gör man i kyrkan!
Citera
2014-04-04, 15:18
Medlem
Citat:
Decenniers praktisk och teoretisk experimenterande sökande inom religion, "det övernaturliga" och associerade existentiella områden (som lekman och i viss omfattning akademisk).

Där jag har provat ritualism, "tekniker", fått en del såkallade initieringer, granskat olika religioners doktriner och relaterat allt detta till andra världsbilden (särskild vetenskspapen/filosofi). Ingenstans har jag sett något som ens perifärt är ett 'guds'-bevis, däremot en hel del fusk och efterrationaliseringer, vilket slutade med att jag konkluderade att "faith is faith, facts are facts" och följaktligen blev agnostiker.

Du låter väldigt belåten angående dina sökningar för svar. Besvara denna fråga, vad hindrar dig från att söka i döden? Uppenbarligen är det den slutliga destinationen för bekräftelse. Min tro talar om för mig att det har redan funnits någon där och återuppstått. Jesus, Gud själv i köttet och han har förkunnat sitt budskap för oss.

Ni som tvekar, varför handlar ni inte efter era baktankar och bekräftar om sanningen stämmer? Ge mig en anledning.
Citera
2014-04-04, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Men onekligen så är det en del av det du kallar skapelsen, varför skulle då den insinuerade skaparen skapa detta hos vissa?

Varför tror du att jag tror att Gud skapar homosexuella? Jag tror inte heller att Gud skapar diabetes, schizofreni, cancer, ondska eller något annat som är emot Guds ursprungliga tanke med skapelsen.

Citat:
Och förklara gärna för mig hur det uppenbarligen enligt dig kommer sig att en homosexuell man och en homosexuell kvinna omöjligtvis kan avla barn.

Hur tänkte du att djur skulle lösa detta om alla djur var homosexuella?

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vad har du för argument för homosexualitet, förutom att "det bara är så"?
Citat:
Mitt argument för homosexualitet är "varför ska man bry sig om hur två eller flera samtyckande vuxna har sex när de varken skadar sig själv eller andra?".

Varför begränsa sig till vuxna? Bland Bonoboapor så har alla sex med alla, även barn har sex med vuxna individer.

Och "skadar sig", det gör väl dom som håller på med Sadomasochism?

Det enda som blir kvar av ditt argument är "varför ska man bry sig om hur två eller flera samtyckande har sex", och då gäller det väl även mellan djur och människor? Kom inte och säg att djuren blir våldtagna, för vi vet ju alla hur villiga vissa hundar är, så om en hund samtycker med en människa, "varför ska man bry sig"? Jag läste för ett tag sedan på nyheterna att en hund hade "våldtagit" ett barn, hur ställer du dig till detta? Är hunden pedofil, en som håller på med tidelag, något naturligt, eller något annat?

Vad är det som säger att dina premisser är dom rätta istället för t.ex. en person som samtycker med att ha sex med djur? Det lutar nog åt att "det bara är så"?

Citat:
Vad exakt är det du anser att din "gud" har så mycket emot? Är det tankarna eller handlingarna? Om handlingarna, exakt vilken eller vilka handlingar är det hen finner så förkastliga? Och varför just dessa och inte andra liknande?

Det står tydligt i bibeln vilka handlingar detta gäller, och då står det t.ex. om tidelag:

"Du får inte ha könsumgänge med djur av något slag och bli oren genom det. En kvinna får inte ställa sig framför ett djur för att para sig med det; det är något vämjeligt." (3 Mose 18:23 Bibel2000)

Får jag fråga om du håller med om detta skriftställe?

När det gäller tankar så är det inte en synd i ordets rätta bemärkelse, men Jesus sade:

" jag säger er: den som ser på en kvinna med åtrå har redan i sitt hjärta brutit hennes äktenskap." (Matteus 5:28 Bibel2000)

Det betyder i princip att man syndar mot sitt hjärta om man tänker syndfulla tankar.
Senast redigerad av ttsp 2014-04-04 kl. 15:28.
Citera
2014-04-04, 15:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Visst kan du argumentera för denna definition, men den är knappast allmän.

Citat:
Med tiden kommer min definition att bli mer och mer allmän.

Så du är en profet?

Min gissning är, att det (delvisa) new-age trams du presenterar kommer att försvinna efterhand som vetenskaps-teoretiker förklarar för folk, att det bara är en NY version synkretism-smet såna som du marknadsför.

Citat:
Både vetenskapen och religionen tar sitt avstamp i kunskapssökande. Självklart har de olika metodologier eftersom religion (egentligen spiritualism) tittar inuti och vetenskap tittar utåt. Därför antingen kompletterar de varandra eller så substituerar de varandra. I vårt sekulära samhälle blir det ett substitut. Därav spiritualismens låga status här.

Misstänkte väl det; du användar grundläggande teistisk icke-logisk "resonerande". I detta fall genom att skapa en falsk gemensam kategori mellan vetenskap och religion med ordet "kunskapsökande" som den gemensama nämnare.

Citat:
Det starkaste beviset för att gud i någon form finns är att vi just nu sitter och diskuterar om det. Kanske i form av elektriska impulser i våra synapser? Kanske i form av en idé?

Jag har "endast" nämnd det några tusen gånger, senast för en timme sedan på denna tråd: ID- och finetunings-postulaten är värdelösa.

Citat:
Karaktärer i litteratur existerar också i någon form och påverkar vårt samhälle, vår ekonomi, hur vi behandlar varandra och vårt sätt att tänka.

Håll du dig till ditt myto-poetiska perspektiv på detta. Så kan vi andra diskutera det som kan kallas verkligheten.
Citera
2014-04-04, 15:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ok, för att sammanfatta allt det jag har skrivit hittills.

Alla idéer, som på ett påtagligt sätt påverkar det fysiska planet som vi upplever genom våra sinnen, existerar.

Visst, men överlag subjektivt.
Citera
2014-04-04, 15:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Decenniers praktisk och teoretisk experimenterande sökande inom religion, "det övernaturliga" och associerade existentiella områden (som lekman och i viss omfattning akademisk).

Där jag har provat ritualism, "tekniker", fått en del såkallade initieringer, granskat olika religioners doktriner och relaterat allt detta till andra världsbilden (särskild vetenskspapen/filosofi). Ingenstans har jag sett något som ens perifärt är ett 'guds'-bevis, däremot en hel del fusk och efterrationaliseringer, vilket slutade med att jag konkluderade att "faith is faith, facts are facts" och följaktligen blev agnostiker.

Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Du låter väldigt belåten angående dina sökningar för svar.

Ja, jag är nöjd med den erfarenhet jag har hittills har samlad. Men det finns fortfarande mycket att undersöka utöver det grundläggande.

Citat:
Besvara denna fråga, vad hindrar dig från att söka i döden?

Hur gör man det? Nekromantik?

Citat:
Uppenbarligen är det den slutliga destinationen för bekräftelse. Min tro talar om för mig att det har redan funnits någon där och återuppstått. Jesus, Gud själv i köttet och han har förkunnat sitt budskap för oss.

Och vad har DIN TRO med saken att göra? Tråden rör sig om bevis.

Citat:
Ni som tvekar, varför handlar ni inte efter era baktankar och bekräftar om sanningen stämmer?

Vilka "baktankar" ..... praktiserar du pop-psykologi?

Citat:
Ge mig en anledning.

Sluta jonglera med bevisbörden.
Citera
2014-04-04, 15:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Varför tror du att jag tror att Gud skapar homosexuella? Jag tror inte heller att Gud skapar diabetes, schizofreni, cancer, ondska eller något annat som är emot Guds ursprungliga tanke med skapelsen.

Som du vet vad är? Jag trodde den är outgrundlig.

Citat:
Och "skadar sig", det gör väl dom som håller på med Sadomasochism?

Vad har du att göra med konsentuella vuxnas privatliv? "For their own good"?

Citat:
Det enda som blir kvar av ditt argument är "varför ska man bry sig om hur två eller flera samtyckande har sex", och då gäller det väl även mellan djur och människor? Kom inte och säg att djuren blir våldtagna, för vi vet ju alla hur villiga vissa hundar är, så om en hund samtycker med en människa, "varför ska man bry sig"? Jag läste för ett tag sedan på nyheterna att en hund hade "våldtagit" ett barn, hur ställer du dig till detta? Är hunden pedofil, en som håller på med tidelag, något naturligt, eller något annat?

Tänja du dina argument om vad "konsentuellt" är till det absurda. Det blir kontraproduktivt.

Citat:
Det står tydligt i bibeln vilka handlingar detta gäller, och då står det t.ex. om tidelag:

"Du får inte ha könsumgänge med djur av något slag och bli oren genom det. En kvinna får inte ställa sig framför ett djur för att para sig med det; det är något vämjeligt." (3 Mose 18:23 Bibel2000)

Får jag fråga om du håller med om detta skriftställe?

Och detta är "BEVIS" för 'gud'?

Citat:
När det gäller tankar så är det inte en synd i ordets rätta bemärkelse, men Jesus sade:

" jag säger er: den som ser på en kvinna med åtrå har redan i sitt hjärta brutit hennes äktenskap." (Matteus 5:28 Bibel2000)

Det betyder i princip att man syndar mot sitt hjärta om man tänker syndfulla tankar.

När kommer dina bevis?
Citera
2014-04-04, 15:55
Medlem
Citat:

Citat:
Tror gör man i kyrkan!

Din humor manifesterar sig här iallafall
Citera
2014-04-04, 15:58
Medlem
Citat:
Så du är en profet?

Min gissning är, att det (delvisa) new-age trams du presenterar kommer att försvinna efterhand som vetenskaps-teoretiker förklarar för folk, att det bara är en NY version synkretism-smet såna som du marknadsför.

Misstänkte väl det; du användar grundläggande teistisk icke-logisk "resonerande". I detta fall genom att skapa en falsk gemensam kategori mellan vetenskap och religion med ordet "kunskapsökande" som den gemensama nämnare.

Jag har "endast" nämnd det några tusen gånger, senast för en timme sedan på denna tråd: ID- och finetunings-postulaten är värdelösa.

Håll du dig till ditt myto-poetiska perspektiv på detta. Så kan vi andra diskutera det som kan kallas verkligheten.

Citat:
Visst, men överlag subjektivt.

Misstänkte det själv. Du är en ambivalent och inskränkt person som bara tror på det som ögonen ser. Men det tragiska är att du kämpar inom dig själv huruvida det finns andra, större världar utanför din comfort-zone, din datorskärm och du vill så gärna besöka dem, men vågar inte riktigt.

Din ambivalens gör sig mycket tydlig i att du i ena inlägget slår ner allt jag säger genom att vara nedlåtande medan du i nästa inlägg håller med.

Jag förstår att din omgivning och din familj förmodligen är mycket nedlåtande mot dig eftersom du bara sitter inne framför datorn och spenderar dagarna med att tjafsa med religiösa människor, och att du måste ta ut din frustration i religionsforumet mot personer som utmanar din världsbild.

Eller anser du att sådana personpåhopp är konstruktiva?
Citera
2014-04-04, 16:04
Medlem
Citat:
Din humor manifesterar sig här iallafall

Ja, man skulle kunna säga att min humor existerar och att det inlägget du citerar bevisar det.
Citera
2014-04-04, 16:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du är en ambivalent och inskränkt person som bara tror på det som ögonen ser.

Strawman.

Citat:
Men det tragiska är att du kämpar inom dig själv huruvida det finns andra, större världar utanför din comfort-zone, din datorskärm och du vill så gärna besöka dem, men vågar inte riktigt.

Pop-psykologi.

Citat:
Din ambivalens gör sig mycket tydlig i att du i ena inlägget slår ner allt jag säger genom att vara nedlåtande medan du i nästa inlägg håller med.

Fel-tolkning.

Citat:
Jag förstår att din omgivning och din familj förmodligen är mycket nedlåtande mot dig eftersom du bara sitter inne framför datorn och spenderar dagarna med att tjafsa med religiösa människor, och att du måste ta ut din frustration i religionsforumet mot personer som utmanar din världsbild.

Gissning.

Citat:
Eller anser du att sådana personpåhopp är konstruktiva?

Om du refererar till min kritik av ditt engagemang i new-age tramset, så är det inte ad hominem och ... ja .... det är konstruktivt.

Kommer du att återgå till trådämnet? Jag är inte så intresserat av mera OT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in