2014-04-03, 21:44
Medlem
Robinson-Merals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenss0n
Hur fan ska man kunna runka ifred där? Man ser rätt in i lägenheten. Inget privatliv lär det bli, alternativt en som har persiennerna nerdragna större delen av året.

Sen stör jag mig på många lägenheter som kallar sig för 2:a när det gäller 36 kvm. Det är en 1:a i mina ögon. Men det är kanske så man ska göra, bygga ett hus och dela in lägenheterna i 50-60 kvm och kalla dessa för 5: or och 6: or? Man kanske till och med kan bli rik
Ja, eller hur! Jag förstår inte poängen med en balkong om man måste sitta där superexponerad. Jag räknar en dryg meter till balkongen snett t.h. Skulle ballen slinka fram där är du rökt, då är det bara att flytta.

Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Nån som har sett Weeds, antar jag? Men jag håller med, den där texten är fullkomligt lysande i all sin enkelhet. Den säger så otroligt mycket med så otroligt lite. Jag nynnar den ofta...

And there's a pink one, and a blue one, and a green one, and a yellow one...
And they're all made out of ticky tacky, and they all look just the same...
Nej, låten dök upp under den wikipedia-loop jag hamnade i sökandes efter namnet på hustypen. Grym låt att nynna. Jag föredrar Malvina Reynolds version.
Citera
2014-04-03, 22:29
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Satt och letade igenom för att se om någon hunnit posta denna. Tyckte den var så störd.

Jag tänker mig att om en utomjording eller robot skulle bygga ett "människohus" så skulle det bli såhär. Alla funktioner och så finns liksom där men allt är ju totalt fel.

Bänkskivor som sträcker sig till narnia,
vägglösa badrum i alla sovrum. En "balkong" på ett plåttak där man knappast kan gå ut. Och den där bastun har ju visserligen ett aggregat men man kan ju fundera på hur bra det funkar när det inte ens är ett rum utan ett jävla bås typ, värmen smiter ju ut från både golv och tak.

Jag fattar bara inte hur någon människa som någonsin bott i ett hus eller en vanlig lägenhet kan bygga något sånthär.
Hahaha! Fler och fler sjuka detaljer uppdagas varje gång man tittar på huset. Snart är man besatt och vill bara flytta in.
Citera
2014-04-03, 22:31
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Hinner visst inte först längre, såg även denna för någon dag sedan.

Tycker inredningen känns så otroligt märklig men kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, men allt känns så konstigt på något vis.
Vet inte om det egentligen är inredningen som stör. Jag skulle säga fönstren. Ett sånt här hus ska ha spröjsade träfönster a là sekelskifte. Inte själlösa aluminiumfönster.
Citera
2014-04-03, 22:35
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenss0n
Hur fan ska man kunna runka ifred där? Man ser rätt in i lägenheten. Inget privatliv lär det bli, alternativt en som har persiennerna nerdragna större delen av året.

Sen stör jag mig på många lägenheter som kallar sig för 2:a när det gäller 36 kvm. Det är en 1:a i mina ögon. Men det är kanske så man ska göra, bygga ett hus och dela in lägenheterna i 50-60 kvm och kalla dessa för 5: or och 6: or? Man kanske till och med kan bli rik
Nej. Det nya är att man tydligen ska köpa en lägenhet med hyfsad takhöjd, bygga ett sovloft på 5-10 kvm och sen kalla det en etagelägenhet. Profit.
Citera
2014-04-03, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Vet inte om det egentligen är inredningen som stör. Jag skulle säga fönstren. Ett sånt här hus ska ha spröjsade träfönster a là sekelskifte. Inte själlösa aluminiumfönster.

För att inte tala om entren från utsidan.......kan bara skratta åt dörren. Man letar efter en skylt med öppettider. Har det kanske varit någon egen företagare som bott i huset och slagit två flugor i en smäll?
Citera
2014-04-04, 11:28
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Hahaha! Fler och fler sjuka detaljer uppdagas varje gång man tittar på huset. Snart är man besatt och vill bara flytta in.

Ja visst är det så?

Notera också bästa placeringen av poolpumpen, verkligen mitt i rummet. Kronan på verket kan man säga.
Citera
2014-04-04, 13:15
Medlem
Blickade igenom DN och läste om Citybanans huvudstation som håller på att byggas. Jag kan ju säga att jag är typen som vill ha en röd liten stuga på landet (och en till stuga på landet som gärna får vara arkitektritad och en villa i "staden" stor nog för att kallas superlyxig, även den arkitektritad....) men jag skulle också gärna bo i en 200 kvadrats våning med terrass och kunna utnyttja hotellets service -allt från skjorttvätt till hemleverans av cocktails.
http://www.dn.se/sthlm/tagstation-med-lyxvaningar/

Citat:
– Marknaden får bestämma priserna, säger Jens Lackmann, vd för byggföretaget Strabag som är nöjd med hur det komplicerad bygget fortskridit hittills.

Framtiden får utvisa vad marknaden är beredd att betala för de största bostäderna på omkring 200 kvadratmeter med terrass – men det blir i alla fall inte billigt.
Slut citat.

Jag måste köpa några trisslotter idag.
Citera
2014-04-04, 13:35
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima

Framtiden får utvisa vad marknaden är beredd att betala för de största bostäderna på omkring 200 kvadratmeter med terrass – men det blir i alla fall inte billigt.
Slut citat.

Dom lär ju bli dyrare än dom dyraste objekten som ligger ute just nu, 30-50 miljoner eller så. Plus service. Det är ju bara att kolla vad det kostar på Strandvägen...

Det är en återgång till 1800-talet. Ursäkta om jag blandar in politik i det hela, men det är en samhällsutveckling som vi gick ifrån för hundra år sen eller så. Dom stratosfäriska skillnaderna mellan haves och have nots...

Jag återkommer ständigt till Hermann Muthesius "The English House", men det är en bibel i sammanhanget Engelsk landed gentry. Och den ger en väldigt bra genomgång för den typen av livsstil. Jag lånade den en gång på Stockholms stadsbibliotek, så jag vet att den finns tillgänglig för dom som är intresserade.

Muthesius poäng är att den engelska aristokratin byggde privata lyxhotell åt sig själv och sina vänner. Dom bodde på sina egendomar i nån sorts evig semester. Servicefunktionerna kunde uppta hälften eller tvåtredjedelar av ytan, med en stab av personal som skötte om både husen och dom själva. Och det fanns ett umgänge där man bjöd in sina vänner på weekendvistelser. Iallafall dom av vännerna som var lika rika som dom själva. Och vännerna förväntade sig full service som på dom bästa hotellen. Och dom förväntade sig ingen räkning efteråt, eftersom dom bjöd tillbaka på den nivå som dom själva blivit bjudna på. Så, den där aristokratin rullade runt på nåt sorts evigt cocktailparty, all inclusive och 24-timmars room service.

Och det är dit vi är på väg, för dom som är lyckliga nog att slippa livets ekorrhjul. Alla dom andra får nog fortsätta betala en tre-fyra miljoner för en etta innanför tullarna...
Citera
2014-04-04, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Dom lär ju bli dyrare än dom dyraste objekten som ligger ute just nu, 30-50 miljoner eller så. Plus service. Det är ju bara att kolla vad det kostar på Strandvägen...

Det är en återgång till 1800-talet. Ursäkta om jag blandar in politik i det hela, men det är en samhällsutveckling som vi gick ifrån för hundra år sen eller så. Dom stratosfäriska skillnaderna mellan haves och have nots...

Jag återkommer ständigt till Hermann Muthesius "The English House", men det är en bibel i sammanhanget Engelsk landed gentry. Och den ger en väldigt bra genomgång för den typen av livsstil. Jag lånade den en gång på Stockholms stadsbibliotek, så jag vet att den finns tillgänglig för dom som är intresserade.

Muthesius poäng är att den engelska aristokratin byggde privata lyxhotell åt sig själv och sina vänner. Dom bodde på sina egendomar i nån sorts evig semester. Servicefunktionerna kunde uppta hälften eller tvåtredjedelar av ytan, med en stab av personal som skötte om både husen och dom själva. Och det fanns ett umgänge där man bjöd in sina vänner på weekendvistelser. Iallafall dom av vännerna som var lika rika som dom själva. Och vännerna förväntade sig full service som på dom bästa hotellen. Och dom förväntade sig ingen räkning efteråt, eftersom dom bjöd tillbaka på den nivå som dom själva blivit bjudna på. Så, den där aristokratin rullade runt på nåt sorts evigt cocktailparty, all inclusive och 24-timmars room service.

Och det är dit vi är på väg, för dom som är lyckliga nog att slippa livets ekorrhjul. Alla dom andra får nog fortsätta betala en tre-fyra miljoner för en etta innanför tullarna...

Jag håller fullständigt med dig, jag var lite humoristisk i mitt förra inlägg, men tänkte medan jag läste artikeln att detta är inte rätt...men det kommer alltid vara så att de som har råd vill bo segregerat, det syns i alla samhällsklasser och själv skulle jag aldrig bosätta mig i områden som vi kallar slum.
Jag funderade även på att förtydliga mitt inlägg om några trisslotter, det skulle givetvis inte räcka för min ekonomi om jag så vann högsta trisslotten då det (vad jag vet) är ca. fem miljoner kr.
Citera
2014-04-04, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keyser--Soze
Ett nytt villaområde in the makeing. Kanske arkitektritat men inte alls så havsnära som man vill ge sken av och jävligt dyrt.

Mja, här ska det ligga som jag fattat det: http://goo.gl/maps/NiQF6 (se även Hitta där husnumren är utplacerade och sökbara). Det är väl så havsnära man kommer med nybyggen i den orten.

Men visst är det dyrt med kiviksmått mätt. http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-kivik-simrishamns-kommun-humlevagen-2-5414051 är nog annars det bäst jämförbara objektet uppe just nu för några miljoner mindre.
Senast redigerad av Grillo 2014-04-04 kl. 14:29.
Citera
2014-04-04, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Mja, här ska det ligga som jag fattat det: http://goo.gl/maps/NiQF6 (se även Hitta där husnumren är utplacerade och sökbara). Det är väl så havsnära man kommer med nybyggen i den orten.

Men visst är det dyrt med kiviksmått mätt. http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-kivik-simrishamns-kommun-humlevagen-2-5414051 är nog annars det bäst jämförbara objektet uppe just nu för några miljoner mindre.

Ja alltså det är ju inte jättelångt till havet men denna bilden är definitivt förskönande.
https://images02.fasad.eu/244/400164/294115/large/2054625.jpg

Ingen direkt havskontakt, dessutom många hus i vägen.

Och för pengen får man mycket annat trevlig i området.

Nästan 3 miljoner billigare.

http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-6rum-kivik-simrishamns-kommun-ola-cappelins-vag-9-4885808

Som sommarhus är ju detta betydligt intressantare.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-brantevik-25-m-fran-havet-simrishamns-kommun-branteviksvagen-69b-5936675
Citera
2014-04-04, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keyser--Soze
Ja alltså det är ju inte jättelångt till havet men denna bilden är definitivt förskönande.
https://images02.fasad.eu/244/400164/294115/large/2054625.jpg

Ingen direkt havskontakt, dessutom många hus i vägen.

Mmjo, men det är rätt bra höjdlutning i Kivik så jag tror inte bilden luras, åtminstone inte från andra våningen.

Hade nog bott där året runt snarare än som sommarbostad om jag haft de pengarna och ett intresse av att lägga dem på hus i Kivik. Kollar man bostadsrätter i området istället märker man fö hur extremt mycket billigare det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in