Citat:
Ursprungligen postat av
lacrima
Framtiden får utvisa vad marknaden är beredd att betala för de största bostäderna på omkring 200 kvadratmeter med terrass – men det blir i alla fall inte billigt.
Slut citat.
Dom lär ju bli dyrare än dom dyraste objekten som ligger ute just nu, 30-50 miljoner eller så. Plus service. Det är ju bara att kolla vad det kostar på Strandvägen...
Det är en återgång till 1800-talet. Ursäkta om jag blandar in politik i det hela, men det är en samhällsutveckling som vi gick ifrån för hundra år sen eller så. Dom stratosfäriska skillnaderna mellan
haves och
have nots...
Jag återkommer ständigt till Hermann Muthesius "The English House", men det är en bibel i sammanhanget Engelsk landed gentry. Och den ger en väldigt bra genomgång för den typen av livsstil. Jag lånade den en gång på Stockholms stadsbibliotek, så jag vet att den finns tillgänglig för dom som är intresserade.
Muthesius poäng är att den engelska aristokratin byggde privata lyxhotell åt sig själv och sina vänner. Dom bodde på sina egendomar i nån sorts evig semester. Servicefunktionerna kunde uppta hälften eller tvåtredjedelar av ytan, med en stab av personal som skötte om både husen och dom själva. Och det fanns ett umgänge där man bjöd in sina vänner på weekendvistelser. Iallafall dom av vännerna som var lika rika som dom själva. Och vännerna förväntade sig full service som på dom bästa hotellen. Och dom förväntade sig ingen räkning efteråt, eftersom dom bjöd tillbaka på den nivå som dom själva blivit bjudna på. Så, den där aristokratin rullade runt på nåt sorts evigt cocktailparty, all inclusive och 24-timmars room service.
Och det är dit vi är på väg, för dom som är lyckliga nog att slippa livets ekorrhjul. Alla dom andra får nog fortsätta betala en tre-fyra miljoner för en etta innanför tullarna...