Citat:
Kiev.
Då var det fortfarande rätt livat på Majdan och på vissa gator i anslutning till Majdan. Du behövde dock inte gå mer än 500 meter därifrån för att inte märka av någonting alls av det. Så jag skulle beskriva läget som lugnt. Däremot var man ju medveten om polisens laglöshet, så undermedvetet var man ju lite nervös vid synen av polisen.
Vet inte vad för extremister du talar om. Du kanske tror att alla med hjälmar och masker var extremister, men så är det inte. Det är helt enkelt den "dress-code" man hade där, majoriteten var vänliga och trevliga människor. Om det fanns något som gjorde en orolig, så var det just polisen. Stämningen på Majdan upplevde jag som oerhört positiv.
Det vardagliga livet flyter på och allt är lugnt, enligt mina kontakter i Kiev. Dock så har vi just nu större osäkerhet än när jag var där. Dels har vi ryska trupper vid gränsen, sen så finns det en hel del provokatörer internt också, så läget är rätt osäkert. När jag var där så förstod man i alla fall vad som gällde.
Så för att sammanfatta. Som det ser ut i skrivande stund så är det lugnt, däremot råder det en stor osäkerhet om hur allt kommer att utveckla sig. Bästa tipset är väl att undvika politiska argumentationer med okända och undvika större suspekta grupper av människor.
Däremot rekommenderar jag dig att göra ett besök på Majdan och prata lite med människorna där. Du får sen jättegärna dela med dig av dina upplevelser på denna tråd, för det finns en hel del foliehattar här som vägrar inse sanningen.