2014-04-04, 00:55
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Mest hur det är i Kiev. Har man städat upp runt majdan. Är extremisterna borta från gatorna. Har man återgått till det vanliga lunket?
Var i Ukraina var du? Lugnt?

Kiev.
Då var det fortfarande rätt livat på Majdan och på vissa gator i anslutning till Majdan. Du behövde dock inte gå mer än 500 meter därifrån för att inte märka av någonting alls av det. Så jag skulle beskriva läget som lugnt. Däremot var man ju medveten om polisens laglöshet, så undermedvetet var man ju lite nervös vid synen av polisen.

Vet inte vad för extremister du talar om. Du kanske tror att alla med hjälmar och masker var extremister, men så är det inte. Det är helt enkelt den "dress-code" man hade där, majoriteten var vänliga och trevliga människor. Om det fanns något som gjorde en orolig, så var det just polisen. Stämningen på Majdan upplevde jag som oerhört positiv.

Det vardagliga livet flyter på och allt är lugnt, enligt mina kontakter i Kiev. Dock så har vi just nu större osäkerhet än när jag var där. Dels har vi ryska trupper vid gränsen, sen så finns det en hel del provokatörer internt också, så läget är rätt osäkert. När jag var där så förstod man i alla fall vad som gällde.

Så för att sammanfatta. Som det ser ut i skrivande stund så är det lugnt, däremot råder det en stor osäkerhet om hur allt kommer att utveckla sig. Bästa tipset är väl att undvika politiska argumentationer med okända och undvika större suspekta grupper av människor.

Däremot rekommenderar jag dig att göra ett besök på Majdan och prata lite med människorna där. Du får sen jättegärna dela med dig av dina upplevelser på denna tråd, för det finns en hel del foliehattar här som vägrar inse sanningen.
2014-04-04, 07:40
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Kiev.
Då var det fortfarande rätt livat på Majdan och på vissa gator i anslutning till Majdan. Du behövde dock inte gå mer än 500 meter därifrån för att inte märka av någonting alls av det. Så jag skulle beskriva läget som lugnt. Däremot var man ju medveten om polisens laglöshet, så undermedvetet var man ju lite nervös vid synen av polisen.

Vet inte vad för extremister du talar om. Du kanske tror att alla med hjälmar och masker var extremister, men så är det inte. Det är helt enkelt den "dress-code" man hade där, majoriteten var vänliga och trevliga människor. Om det fanns något som gjorde en orolig, så var det just polisen. Stämningen på Majdan upplevde jag som oerhört positiv.

Det vardagliga livet flyter på och allt är lugnt, enligt mina kontakter i Kiev. Dock så har vi just nu större osäkerhet än när jag var där. Dels har vi ryska trupper vid gränsen, sen så finns det en hel del provokatörer internt också, så läget är rätt osäkert. När jag var där så förstod man i alla fall vad som gällde.

Så för att sammanfatta. Som det ser ut i skrivande stund så är det lugnt, däremot råder det en stor osäkerhet om hur allt kommer att utveckla sig. Bästa tipset är väl att undvika politiska argumentationer med okända och undvika större suspekta grupper av människor.

Däremot rekommenderar jag dig att göra ett besök på Majdan och prata lite med människorna där. Du får sen jättegärna dela med dig av dina upplevelser på denna tråd, för det finns en hel del foliehattar här som vägrar inse sanningen.
Samtalade med en ukrainsk bekant om vardagslivet i Kiev, och kan väl bekräftat att stämningarna verkar vara lugna men spända. Ett problem för vanligt folk är att valutar sjunkigt kraftigt i värde, vilket lett till prisstegringar. Pensionärer exempelvis har svårt att få pengarna att räcke till...
2014-04-04, 07:47
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Du menar att ryssarna tagit över västerländsk press? För det är ju främst de som skrivit om detta med gummisnoddsvillkoret för det ryska lånet.

Jag har inte sett dig citera "västerländsk" media i frågan, du körde någon okänd sida genom google translate. Sidan har Bernard i inlägget ovan funnit vara tveksam. Var har du de andra media då om det finns sådana varför använda google translate?
Citat:
Det var alltså ukrainska och inte ryska media jag citerade. Vilket du lätt inser om du läser vad de skriver om Krim m.m. Jag har även tidigare i tråden främst citerat ukrainska media. Men du liter inte på ukrainarna heller? Är det också "rysk propaganda"?
Läs bernards sågning av din källa. "Ukrainsk" media..
Citat:
Jag förmodar att du menar Mikhail Dobkin som är presidentkandidat för regionernas parti. Han har inte förespråkat att ryska skulle bli det enda språket i Ukraina. Det vore ju en absurd ståndpunkt, som det inte finns stöd för ens i de ryskspråkiga områdena.

Dopkin? Nej. Dugin? Jag har inte tid googla men varför tramsar du när du vet vilken orm som nämnts i tråden som viskar extremnationalistiska lögner i Putins öra? Du verkar ha en liberal syn på sanning.
2014-04-04, 09:08
Bannlyst
En man ursprunligen från Uganda har nu deporterats av nazistiska regeringen i Ukraina och Litauen till UK. Han verkade i Krims självförsvar team. För att skydda den ryska befolkningen mot högerextremister.

Eftersom han var född i Sovjet accepterar han inte länder i baltikum och Ukraina och ser det som rysk mark.

http://lenta.ru/news/2014/04/03/out/
2014-04-04, 09:18
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slavicbrother
En man ursprunligen från Uganda har nu deporterats av nazistiska regeringen i Ukraina och Litauen till UK. Han verkade i Krims självförsvar team. För att skydda den ryska befolkningen mot högerextremister.

Eftersom han var född i Sovjet accepterar han inte länder i baltikum och Ukraina och ser det som rysk mark.

http://lenta.ru/news/2014/04/03/out/

Är han född i ugandiska sovjetrepubliken, menar du?

Mannen skickades till UK för att han bor där, vilket din artikel också säger. Han greps för övrigt för terrorbrott.
2014-04-04, 09:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law

Stog att han var född i Sovjet (USSR) , många studenter från Afrika på den tiden.
2014-04-04, 09:37
Medlem
bernad_laws avatar
Är kluven inför detta:

Citat:
RIGA, Latvia—Latvia's media watchdog suspended the broadcast rights of a Russian-language state television station for three months, citing alleged "war propaganda," and is considering taking action against another Russian-language station.
http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424052702303847804579479670916858450?mg=ren o64-wsj&url=http%3A%2F%2Fonline.wsj.com%2Farticle%2FSB 10001424052702303847804579479670916858450.html

Å ena sidan tycker jag inte om att man gör inskränkningar i vilka media som som får sändas, men å andra sidan förstår jag Lettlands utsatta situation. Att tvingas leva med att Kremls horder kan välla in när som helst för att "skydda" sina femtekolonnare är någit som man måste ta på allvar; vi har ju till och med ryssförrädare i EU-parlamentet:

Citat:
This week, Latvian security authorities launched an investigation of Tatjana Zdanoka, a European Parliament member affiliated with a political party that recently renamed itself Latvian Russian Union.
2014-04-04, 09:54
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Är kluven inför detta:

http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424052702303847804579479670916858450?mg=ren o64-wsj&url=http%3A%2F%2Fonline.wsj.com%2Farticle%2FSB 10001424052702303847804579479670916858450.html

Å ena sidan tycker jag inte om att man gör inskränkningar i vilka media som som får sändas, men å andra sidan förstår jag Lettlands utsatta situation. Att tvingas leva med att Kremls horder kan välla in när som helst för att "skydda" sina femtekolonnare är någit som man måste ta på allvar; vi har ju till och med ryssförrädare i EU-parlamentet:

Finns mycket klet i sveriges regering och riksdag också. En svala gör ingen sommar.
2014-04-04, 10:36
Medlem
xvodors avatar
Citat:

Mannen skickades till UK för att han bor där, vilket din artikel också säger. Han greps för övrigt för terrorbrott.

Är det inte bättre att säga att han är en Lett med Ugandiska rötter, född i Lettland, dåvarande sovjetrepublik och att han uppträtt på proryska möten i Donetsk, att Lettland inte ville ta emot honom utan beväpnad eskort, och att han därför blev skickad till UK, där han bott de senaste åren?
2014-04-04, 11:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xvodor
Är det inte bättre att säga att han är en Lett med Ugandiska rötter, född i Lettland, dåvarande sovjetrepublik och att han uppträtt på proryska möten i Donetsk, att Lettland inte ville ta emot honom utan beväpnad eskort, och att han därför blev skickad till UK, där han bott de senaste åren?

Dock ska vi inte glömma att dom finsk besläktade folken gillar själva att åka till Afrika

https://www.youtube.com/watch?v=FpWKl9bQ_AE

Gillar han inte SS marcher i Lettland så bör han självklart få säga det utan att bli tvungen att skydda sig av "beväpnad eskort".
2014-04-04, 12:44
Medlem
02-02-2012s avatar
Det verkar onekligen som om Ukraina fattat att det enda de kommer få från USA/EU är suspekta lån och krav på att sälja ut allt de har. Naturligtvis vänder de sig till Ryssland som i princip endast vill ha gasräkningen betald. lite lättare att förhandla med en sådan figur...

Ukraina kommer att ta emot alla pengar de kan få och de kommer inte bry sig det minsta om vem som ger dem. Som det ser ut sitter de lite i en rävsax med sitt IMF lån på 100 miljarder där 10 miljarder redan är tagna av Ryssland och Kina, hur mycket annat de har att betala före de får chansen att själva spendera pengar på något är oklart i dagsläget. Det enda man vet är att de inte fått något stöd alls från sina vänner i väst utan lån som kallats bidrag och stöd. Allt trams i tråden talar emot det som rapporteras just nu. EU vill inte betala för att få ordning på Ukraina och USA är i ute och dricker kaffe. De enda som visar något intresse (ett väldigt svalt sådant) är Ryssland som troligen inte kommer ge mycket då de fattar att pengarna är att se som borta för alltid om de betalas ut.

Att gaspriset höjts med 80% kommer av att Ryssland inte längre ser Ukraina som en av sina, finns ingen anledning att ge rabatter och fördelar om någon endast vill ha en affärsmässig relation, läs 'Fåret har problem med bilen' för att fatta läget. Kuppmakarna spelade tufft mot Ryssland och nu lämnas de ensamma utan något från EU. Hurvida de kan återuppbygga relationen med Ryssland är en bra fråga, jag tror inte det.
2014-04-04, 14:47
Medlem
KaosnegerMedKlubbas avatar
Förvirrat struntprat från Lavrov och RT. Han har inte tillstymmelse till bevis för sina insinuerade, luddiga och motsägelsefulla konspirationsteorier, och försöker inte heller ge några bevis. Han lallar om det avlyssnade Paet-Ashton-samtalet igen, det är tydligen de "huge amounts of evidence" Kreml lutar sig mot. Patetiskt.
Och jag har fortfarande inte sett att rysk engelskspråkig media andats ett ljud om anklagelserna från den ukrainska interimregeringen om att några dussin FSB-agenter deltog i planerandet och iscensättandet av dödandet av demonstranter. Jag tvivlar starkt på att det nämns i rysk ryskspråkig media. Det förtigandet är det närmaste man kommer ett erkännande.

http://rt.com/news/lavrov-cis-ukraine-337/

Citat:
Authorities in Kiev have routinely ignored evidence in the case of sniper shootings on the Maidan, while suggestions of probes into the matter never came from official channels, Russian FM Lavrov said.

Part of the agreement signed by President Yanukovich and the leaders of the Ukrainian opposition, involved the prospect of a joint investigation into the events of February 20 and what preceded them, Mr Lavrov told journalists following a meeting of the foreign ministers of the Commonwealth of Independent States.

However, "those who seized power tore it up" and "forgot about issues like stopping radical elements and disarming armed groups," he said.

Those who fought at Independence Square were amnestied, but calls for investigations are suddenly appearing six weeks later, the FM continued.

Independent experts have been giving their analysis of sniper activity, their tactics and their positions, but this has all been ignored, Lavrov said in an answer to why Moscow was less enthusiastic about investigating Kiev than it was Crimea.

Det finns något slags kognitiv dissonans som präglar mycket av det Kremls företrädare säger angående Ukraina. Exempelvis när Lavrov dikterar hur en "federalisering" (de facto-splittring) av Ukraina ska gå till, samtidigt som han kräver att man måste upphöra att lägga sig i Ukrainas interna angelägenheter.

http://uk.reuters.com/article/2014/04/04/uk-ukraine-crisis-russia-lavrov-idUKBREA330SL20140404

Citat:
"One needs to deal with real constitutional reform, not just cosmetic, and for that one needs to stop meddling in the internal affairs of Ukraine," Foreign Minister Sergei Lavrov said at a joint news conference with other members of the Commonwealth of Independent States, a Russian-dominated bloc of former Soviet republics.
Senast redigerad av KaosnegerMedKlubba 2014-04-04 kl. 15:19.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in