Resultat: .
0%
röster
2014-04-02, 20:26
Medlem
Fint med Calcio under veckan. Tyvärr hade jag inte möjlighet att följa matchen via TV. Kom precis hem, men satt och följde live-rapportering på vägen.

Parma har imponerat som fan och jagar europaspel. Men Roma jagas av Napoli, och knappar nu in ytterligare på Juventus och kan kanske, kanske ge en kamp om lo Scudetto in på mållinjen. 4-2 till Roma. Alla i Roma kan fan göra mål.

Och Totti är såklart en jävla levande legend. Gör ännu ett viktigt mål, som dessutom var ganska vackert. https://www.youtube.com/watch?v=neMgKitpA1A

Synd att Parma inte kunde ge Roma en hårdare genomkörare. Till helgen besöker man nämligen den vackra ön, där romarna och kaptenerna Conti och Totti åter möts. Dessutom blir det ett känslosamt besök för Nainggolan som har starka band till Cagliari.

PS

Dricker en italiensk öl som heter ”Wedding Rauch” som har en skönt rökig smak.
2014-04-02, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Om en vecka återvänder man till Sverige efter ett underbart halvår i Rom.
...
Du verkar onekligen haft en ganska bra tid. Finns det planer i framtiden att återvända?

*
Ännu inget besked om Cellinos överklagan angående att få köpa Leeds. Oavsett inbillar jag mig att det är svårt för honom att behålla Cagliari. Han har valt väg:
https://www.youtube.com/watch?v=pRJTUwKksoI

Och på tal om det så förlorade Leeds igen igår. Numera en vana. Snackade med en vän som är fanatiskt Leedssupporter, som kom hem i förrgår efter en vecka i England för att bl a se Leeds spela. Ingen moral och usel inställning. Den enda som han sätter sitt hopp till är Cellino.

Utan Cellino kan betalningar ställas in, och avdrag på 10 poäng och därmed kanske ytterligare nedflyttning.

https://lh6.googleusercontent.com/-nRoKBJ_MFmU/TXik_5-ezjI/AAAAAAAAEVw/ocPP_X2rlfo/s1600/cellino+volgare.png
2014-04-02, 21:40
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Du verkar onekligen haft en ganska bra tid. Finns det planer i framtiden att återvända?

*
Ännu inget besked om Cellinos överklagan angående att få köpa Leeds. Oavsett inbillar jag mig att det är svårt för honom att behålla Cagliari. Han har valt väg:
https://www.youtube.com/watch?v=pRJTUwKksoI

Och på tal om det så förlorade Leeds igen igår. Numera en vana. Snackade med en vän som är fanatiskt Leedssupporter, som kom hem i förrgår efter en vecka i England för att bl a se Leeds spela. Ingen moral och usel inställning. Den enda som han sätter sitt hopp till är Cellino.

Utan Cellino kan betalningar ställas in, och avdrag på 10 poäng och därmed kanske ytterligare nedflyttning.

https://lh6.googleusercontent.com/-nRoKBJ_MFmU/TXik_5-ezjI/AAAAAAAAEVw/ocPP_X2rlfo/s1600/cellino+volgare.png

Jo, det har varit underbart och väldigt lärorikt. Inte så mycket fotboll på plats som jag hade tänkt från början, men likväl en oerhört fin tid där jag verkligen lyckats komma närmre inpå det italienska samhället.

Det är rätt stört egentligen. En medellön för ett kontorsjobb här verkar (enligt alla man frågar) ligga på ca 1,200 EUR vilket motsvarar ungefär 10 600 SEK. Då kostar det typ 500 EUR att hyra ett rum här så ungefär hälften av lönen går alltså till hyran. Om man då ens har ett jobb. Att skaffa en egen lägenhet är inte ens att tänka på.

Det är intressant att sätta saker och ting i perspektiv. Vi har det rätt bra i Sverige.

En annan intressant grej är att samtliga italienare jag pratat med här ständigt poängterar hur svårt italienska är, och att man själva inte ens kan prata språket. Det här är verkligen inte något som enstaka personer sagt utan det är något som verkligen alla är tydliga med att påpeka.

Men jag förstår dem. Congiuntivo och alla regler är åt helvete.

Återvända vill och kommer jag definitivt göra. Rom som stad är verkligen vacker på många sätt, men just kvarteret San Lorenzo har jag verkligen förälskat mig i. Har alltså bott där i ett halvårs tid, men det känns som om man är född där. Helt otroligt. Är bara att gå utanför dörren så har man skaffat tio nya kompisar. Bara att sticka ner till Bar Dei Brutti (världens bästa bar, rekommenderar den till samtliga verkligen) på Via Dei Volsci och man blir bjuden på öl, cigaretter och kaffe så fort man öppnar dörren. Just här har jag lyckats skaffa väldigt många italienska kompisar. Något jag gillar väldigt mycket med San Lorenzo förövrigt, det är i princip bara italienare som bor här. Har varit extremt nyttigt för mina studier då jag blivit tvungen att prata italienska hela tiden, även efter skolan.
Senast redigerad av Calogero 2014-04-02 kl. 21:46.
2014-04-02, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Jo, det har varit underbart och väldigt lärorikt. Inte så mycket fotboll på plats som jag hade tänkt från början, men likväl en oerhört fin tid där jag verkligen lyckats komma närmre inpå det italienska samhället.

Det är rätt stört egentligen. En medellön för ett kontorsjobb här verkar (enligt alla man frågar) ligga på ca 1,200 EUR vilket motsvarar ungefär 10 600 SEK. Då kostar det typ 500 EUR att hyra ett rum här så ungefär hälften av lönen går alltså till hyran. Om man då ens har ett jobb. Att skaffa en egen lägenhet är inte ens att tänka på.

Det är intressant att sätta saker och ting i perspektiv. Vi har det rätt bra i Sverige.

En annan intressant grej är att samtliga italienare jag pratat med här ständigt poängterar hur svårt italienska är, och att man själva inte ens kan prata språket. Det här är verkligen inte något som enstaka personer sagt utan det är något som verkligen alla är tydliga med att påpeka.

Men jag förstår dem. Congiuntivo och alla regler är åt helvete.

Återvända vill och kommer jag definitivt göra. Rom som stad är verkligen vacker på många sätt, men just kvarteret San Lorenzo har jag verkligen förälskat mig i. Har alltså bott där i ett halvårs tid, men det känns som om man är född där. Helt otroligt. Är bara att gå utanför dörren så har man skaffat tio nya kompisar. Bara att sticka ner till Bar Dei Brutti (världens bästa bar, rekommenderar den till samtliga verkligen) på Via Dei Volsci och man blir bjuden på öl, cigaretter och kaffe så fort man öppnar dörren. Just här har jag lyckats skaffa väldigt många italienska kompisar. Något jag gillar väldigt mycket med San Lorenzo förövrigt, det är i princip bara italienare som bor här. Har varit extremt nyttigt för mina studier då jag blivit tvungen att prata italienska hela tiden, även efter skolan.

Det är på många sätt en annan värld. Helt andra referenser och perspektiv.

Man har överlägset störst andel 30-åringar som bor hemma i Europa och kanske världen. Som naturligtvis hänger samman med skyhög ungdomsarbetslöshet och svårt att få lån. Detta (möjligen också att man jämför flickvänner med sin mamma) leder till att man inte kan bilda familj. Och befolkningen är i en brant kurva nedåt befolkningsmässigt. Vilket leder till att utlandsskulden per Capita ökar.

Danmark löser det såhär:
http://do-it-for-denmark.dk/

Samtidigt har man underbar natur, vackra städer och byar, kultur, arkitektur och mode. Och naturligtvis mat och dryck. Sättet att umgås och ta del av allt detta som erbjuds på ett naturligt och avslappnat sätt.

Och jag inbillar mig att det avspeglas i Calcio. Både hur man spelar och hur allmänheten uppfattar det.

Den ekonomiska krisen, och den dystra framtidsutsikten är ett faktum, men samtidigt så har man en talang att njuta av vad som finns. Tyvärr var det många som blickar alltför mycket utåt för att finna enkla lösningar. Kopiera Spaniens sätt att spela fotboll, kopiera andra länders ekonomiska lösningar för klubbarna. Inget fel att hämta inspiration utifrån, men man måste våga lita på sig själv.

Men det verkar ha lugnat sig och Ancelotti hade en lång intervju för ett par dagar sedan att Italien kan vara lugna. Det går i vågor, och att framgångarna kommer för de lag som vågar hålla på sin kultur.
2014-04-02, 22:27
Medlem
Vill bara tillägga att jag tycker att det är kul att du framhäver människorna. Mitt dillande var ett taffligt försök att på några rader kanske förklara, men det är nog onödigt. För nästan alltid bottnar det i mötet med befolkningen.

Nainggolan har ett brokigt förflutet men fann kärleken på Sardinien. Gifte sig och skaffade familj, och kommer såklart inte att tappa kontakten med ön. Och samtidigt som detta är ett genomgående tema i hela Italien, så är man så olika på så många sätt.

Campanilismo finns överallt. Man hyllar det lokala och håller på sitt lag. Och man fortsätter att göra det. Som andra eller tom tredje-genarations sard i Bologna är det ok att hålla på Cagliari. Många av Cagliaris bortafans runt om på fastlandet utgörs av de som faktiskt bor på plats.

Men man gör det på ett trevligt sätt. Inte på ett alban/turk-sätt. Glimten i ögat och bjuder på sig själv. Möjligen till skillnad mot Sconvolts som reser från Cagliari. Duro e Puro.

Jag och min son har tyvärr fått ställa in vår årliga fotbollsresa. Det var Napoli mot Juventus som vi hade bestämt oss för, men…

Min fru däremot som är lika tagen av Italien som du och många andra åker ned om ett par veckor. Och till sommaren kör jag ner familjen direkt då sommarlovet börjar och kör hem dem två månader senare när det är slut. Jag åker hem lite i mitten för att slita ont…
Senast redigerad av Brille68 2014-04-02 kl. 22:29.
2014-04-02, 22:44
Medlem
Smirmats avatar
Vad hände i nionde minuten mellan Roma och Parma?

http://i.imgur.com/pWWj60r.png

Eller är det livescoren som spelar ett spratt?
2014-04-02, 22:53
Medlem
Paris Saint Germain
4-3-3

• S. Sirigu30
• C. Jallet26
• Alex13
• Thiago Silva2
• Maxwell17
• M. Verratti24
• T. Motta8
• B. Matuidi14
• E. Cavani9
• Z. Ibrahimovic10
• 1 E. Lavezzi22

Åtta i startelvan har spelat i Italien. Nästan alla mer, men någon mindre. Och man byggdes upp av Ancelotti och Leonardo.

Och så bytte man in Pastore som gjorde mål.

Ett bra lag som oljepengar byggt upp och därmed injicerats i Calcio. Sirigu och Verratti är framtiden, men ännu är Buffon och Pirlo mästarna som de ska lära av. På samma sätt så kan man mäta resten av Juventus mot PSG. Juventus är minst lika bra, men det är PSG som nu står på gränsen att gå vidare. Med eller utan Ibra.
2014-04-02, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smirmat

Utan att ha sett matchen så kan du nog ignorera det där. Har inget minne av att min live-uppdatering nämnde något, och Taddei gjorde mål när det var ca 10 minuter kvar.
2014-04-02, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Utan att ha sett matchen så kan du nog ignorera det där. Har inget minne av att min live-uppdatering nämnde något, och Taddei gjorde mål när det var ca 10 minuter kvar.
Det var väl så att matchen faktiskt spelades i typ 10 min innan den avbröts i januari, eller när det nu var? Flera av spelarna som var på plan då, ex. Strootman, var ju inte tillgängliga nu, därför betecknades de som byten enligt live-uppdateringarna då andra spelare fått starta matchen.
2014-04-02, 23:32
Medlem
qhz.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smirmat

Matchen idag startades från minut 9 med ett inkast. Där förra försöket till match slutade. Därför ser det ut som en massa byten i livescore. Det är byten i startelvorna respektive lag gjort sen förra matchen.

Luddigt förklarat, men hoppas du förstår.

Edit: Tvåa på bollen och Pellebelle förklarade det bättre.
Senast redigerad av qhz. 2014-04-02 kl. 23:35.
2014-04-03, 02:04
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Vi som varnade för att Fyrans omläggning av fotbollssändningarna och nya "Serie A-kanalen" TV12 skulle resultera i ett knuten näve i arslet kan nu börja smygsmutta på helgspriten och säga "vad var det jag sa?", då det på TV12 15:00 på Söndag visas Swiss Cup i Handboll istället för Calcio.

Detta plus att det var omöjligt att hitta plats för Roma - Parma i någon av det 10 tillgängliga kanalerna idag visar vad man kan vänta sig resten av säsongen.
2014-04-03, 02:10
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkKniggit
Vi som varnade för att Fyrans omläggning av fotbollssändningarna och nya "Serie A-kanalen" TV12 skulle resultera i ett knuten näve i arslet kan nu börja smygsmutta på helgspriten och säga "vad var det jag sa?", då det på TV12 15:00 på Söndag visas Swiss Cup i Handboll istället för Calcio.

Detta plus att det var omöjligt att hitta plats för Roma - Parma i någon av det 10 tillgängliga kanalerna idag visar vad man kan vänta sig resten av säsongen.

Det sänds alltså två stycken Serie A-matcher på hela fucking veckan. På måndag sänds 70 minuter från Genoa-Milan.

Det här är fullständig katastrof. Man misshandlar den här rättigheten. Vad är det för jävla trams?! Jag är förbannad. Idioter. Fan ta dem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in