Citat:
Ursprungligen postat av
Calogero
Jo, det har varit underbart och väldigt lärorikt. Inte så mycket fotboll på plats som jag hade tänkt från början, men likväl en oerhört fin tid där jag verkligen lyckats komma närmre inpå det italienska samhället.
Det är rätt stört egentligen. En medellön för ett kontorsjobb här verkar (enligt alla man frågar) ligga på ca 1,200 EUR vilket motsvarar ungefär 10 600 SEK. Då kostar det typ 500 EUR att hyra ett rum här så ungefär hälften av lönen går alltså till hyran. Om man då ens har ett jobb. Att skaffa en egen lägenhet är inte ens att tänka på.
Det är intressant att sätta saker och ting i perspektiv. Vi har det rätt bra i Sverige.
En annan intressant grej är att samtliga italienare jag pratat med här ständigt poängterar hur svårt italienska är, och att man själva inte ens kan prata språket. Det här är verkligen inte något som enstaka personer sagt utan det är något som verkligen alla är tydliga med att påpeka.
Men jag förstår dem. Congiuntivo och alla regler är åt helvete.
Återvända vill och kommer jag definitivt göra. Rom som stad är verkligen vacker på många sätt, men just kvarteret San Lorenzo har jag verkligen förälskat mig i. Har alltså bott där i ett halvårs tid, men det känns som om man är född där. Helt otroligt. Är bara att gå utanför dörren så har man skaffat tio nya kompisar. Bara att sticka ner till Bar Dei Brutti (världens bästa bar, rekommenderar den till samtliga verkligen) på Via Dei Volsci och man blir bjuden på öl, cigaretter och kaffe så fort man öppnar dörren. Just här har jag lyckats skaffa väldigt många italienska kompisar. Något jag gillar väldigt mycket med San Lorenzo förövrigt, det är i princip bara italienare som bor här. Har varit extremt nyttigt för mina studier då jag blivit tvungen att prata italienska hela tiden, även efter skolan.
Det är på många sätt en annan värld. Helt andra referenser och perspektiv.
Man har överlägset störst andel 30-åringar som bor hemma i Europa och kanske världen. Som naturligtvis hänger samman med skyhög ungdomsarbetslöshet och svårt att få lån. Detta (möjligen också att man jämför flickvänner med sin mamma

) leder till att man inte kan bilda familj. Och befolkningen är i en brant kurva nedåt befolkningsmässigt. Vilket leder till att utlandsskulden per Capita ökar.
Danmark löser det såhär:
http://do-it-for-denmark.dk/
Samtidigt har man underbar natur, vackra städer och byar, kultur, arkitektur och mode. Och naturligtvis mat och dryck. Sättet att umgås och ta del av allt detta som erbjuds på ett naturligt och avslappnat sätt.
Och jag inbillar mig att det avspeglas i Calcio. Både hur man spelar och hur allmänheten uppfattar det.
Den ekonomiska krisen, och den dystra framtidsutsikten är ett faktum, men samtidigt så har man en talang att njuta av vad som finns. Tyvärr var det många som blickar alltför mycket utåt för att finna enkla lösningar. Kopiera Spaniens sätt att spela fotboll, kopiera andra länders ekonomiska lösningar för klubbarna. Inget fel att hämta inspiration utifrån, men man måste våga lita på sig själv.
Men det verkar ha lugnat sig och Ancelotti hade en lång intervju för ett par dagar sedan att Italien kan vara lugna. Det går i vågor, och att framgångarna kommer för de lag som vågar hålla på sin kultur.