Citat:
Ursprungligen postat av
tryffel
Jag är 99 % säker på att det han hade i inkomst var så kallad aktivitets-ersättning och inte aktivitetsstöd som nämdes i programmet, dom låter ju i princip likadant. Aktivitetsersättning är ju det gamla ordet för förtidspension. Skulle det handlat om aktivitetsstöd på den höga nivån så skulle personen ha jobbat heltid i minst ett år och sedan fått slut på a-kassa-dagar.
ingenstans fick man intrycket av att han någonsin haft ett riktigt jobb utan det han har är precis det som så många andra med ADHD har, dvs ett kravlöst bidrag från försäkringskassan där bostadstillägg är inräknat.
Fast om han verkligen skulle vara beviljad motsvarande förtidspension så låter det ju mycket konstigt att han skulle kunna söka arbete? Aktivitetsersättning/förtidspension måste ju vara något man får för att man inte KAN arbeta, inte för att man inte har arbete som man söker( som i det här fallet) utan att just möjligheten att stå till arbetsmarknadens förfogande inte finns?
Däremot vet jag att det finns viss hjälp att få från samhället om ens möjligheter på arbetsmarknaden är begränsade( aktivitetsstöd?) så man inte omfattas av dom hårdare reglerna för tex a-kassa, och där kan jag tänka mig folk med ADHD inräknas.
Håller med om att det daltas för mycket med människor såfort dom får en bokstavskombination. Ut i arbete med er! Ett hederligt och riktigt jävla stenhårt kroppsarbete gör er bara gott för det mesta
Den här killen tycks ju ha kommit från en riktig White trash familj( och tendenserna kunde man ju se även på denna kille). Gå i borgen för ett billån och få sin brorsa att göra detta? DET är fan att sjunka lågt
Är inte det där med att ta en massa lån för att köpa bil fast man egentligen inte har råd ganska klockrent White trash drag
Men men, inte den värsta jag sett, långt ifrån. En glad och framåt kille iaf, trots motgångarna, och karl nog att erkänna sin brister( fast det krävdes en del, han verkad ju ha gått i samma fäll några ggr med idiotlån och gjorde det ju igen i programmet).
Inget lipande och gnölande då han måste göra av med saker heller, inte ens bilen( som jag först trodde) något som annars är en sak som verkligen kan få mig att se rött då det gäller dom som är med i detta program. Obetänksamhet, dåligt sinne för ekonomi, dåligt psykiskt mående( läs sticka huvet i sanden beteende) och en massa andra brister kan jag förstå gör att man hamnar i sådana situationer som här. Inget man kan klandra någon för, men att då börja GNÄLLA och KLAGA när man faktiskt får hjälp för att man inte får behålla saker man inte ens behöver, nej då är man ett jävla stolpskott anser jag.