2014-04-03, 20:56
Medlem
Men helvete vad arg jag blir på detta program varenda gång. Och då inte främst på alla överlevande missfall till människor som deltar i programmen med sina skulder utan alla jävla handlare och banker som går med på drömavtal de aldrig skulle erbjudit någon kund och köper in folks begagnade skrot till summor de aldrig skulle gått med på till någon annan... om det nu inte vore för att TV:s Lyxfällan är där med sina kameror. Förmodligen har de blivit övertalade av tv 3 om att det blir jävligt bra pr för dem alternativt att kanalen betalar dem mellanskillnaden utöver det pris de skulle kunna tänka sig erbjuda i vanliga fall.

Varför jag sitter och retar upp sig så mycket på det här vetefan, det känns bara som bluff-tv. Det är samma sak i program som typ Sofias änglar och andra där de ringer eller besöker företag och tigger till sig prylar för en god sak och säljarna bara slänger dyra möbler, byggmaterial och heminredning över programledarna och låtsas som att det är det naturligaste i hela världen för den butiken/företaget att hjälpa människor i nöd bara man går dit och trigger lite. Lögn i helvete.

Det här kanske har dryftats tidigare i tråden också, ber om ursäkt för upprepning i så fall. :P
Citera
2014-04-03, 20:57
Moderator
v50s avatar
Hoppas han får ett jobb och kan hålla sin budget nu.

Är det första programmet som lyxfällan använder hundralappar i sin budgettavla eller har de gjort det tidigare också?
Citera
2014-04-03, 20:58
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Hoppas han får ett jobb och kan hålla sin budget nu.

Är det första programmet som lyxfällan använder hundralappar i sin budgettavla eller har de gjort det tidigare också?

Det har gjorts tidigare denna säsong, men det är första säsongen som det görs.
Citera
2014-04-03, 20:59
Medlem
Trumpeters avatar
En "bidragssnyltare" nästa vecka.
Citera
2014-04-03, 21:00
Medlem
Gautamas avatar
Fan, nästan så man lipade på slutet ju. Önskar Robin all lycka i framtiden!
Citera
2014-04-03, 21:05
Medlem
uddevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Men helvete vad arg jag blir på detta program varenda gång. Och då inte främst på alla överlevande missfall till människor som deltar i programmen med sina skulder utan alla jävla handlare och banker som går med på drömavtal de aldrig skulle erbjudit någon kund och köper in folks begagnade skrot till summor de aldrig skulle gått med på till någon annan... om det nu inte vore för att TV:s Lyxfällan är där med sina kameror. Förmodligen har de blivit övertalade av tv 3 om att det blir jävligt bra pr för dem alternativt att kanalen betalar dem mellanskillnaden utöver det pris de skulle kunna tänka sig erbjuda i vanliga fall.

Varför jag sitter och retar upp sig så mycket på det här vetefan, det känns bara som bluff-tv. Det är samma sak i program som typ Sofias änglar och andra där de ringer eller besöker företag och tigger till sig prylar för en god sak och säljarna bara slänger dyra möbler, byggmaterial och heminredning över programledarna och låtsas som att det är det naturligaste i hela världen för den butiken/företaget att hjälpa människor i nöd bara man går dit och trigger lite. Lögn i helvete.

Det här kanske har dryftats tidigare i tråden också, ber om ursäkt för upprepning i så fall. :P

Håller helt klart med, sitter också och retar skiten ur mig på detta, men antar att det är belöningen för att folk horar ut sig i tv.
Citera
2014-04-03, 21:07
Medlem
Per asperas avatar
Första gången jag tycker synd om någon i Lyxfällan, hoppas det fixat sig för grabben.

Nästa avsnitt verkar mer "lovande"
Citera
2014-04-03, 21:10
Medlem
Snobbs avatar
Håller med vad alla redan skrivit. Första gången jag gillat en deltagare. Hoppas det går bra för honom!
Citera
2014-04-03, 21:14
Medlem
Jag är 99 % säker på att det han hade i inkomst var så kallad aktivitets-ersättning och inte aktivitetsstöd som nämdes i programmet, dom låter ju i princip likadant. Aktivitetsersättning är ju det gamla ordet för förtidspension. Skulle det handlat om aktivitetsstöd på den höga nivån så skulle personen ha jobbat heltid i minst ett år och sedan fått slut på a-kassa-dagar.

ingenstans fick man intrycket av att han någonsin haft ett riktigt jobb utan det han har är precis det som så många andra med ADHD har, dvs ett kravlöst bidrag från försäkringskassan där bostadstillägg är inräknat.
Citera
2014-04-03, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tryffel
Jag är 99 % säker på att det han hade i inkomst var så kallad aktivitets-ersättning och inte aktivitetsstöd som nämdes i programmet, dom låter ju i princip likadant. Aktivitetsersättning är ju det gamla ordet för förtidspension. Skulle det handlat om aktivitetsstöd på den höga nivån så skulle personen ha jobbat heltid i minst ett år och sedan fått slut på a-kassa-dagar.

ingenstans fick man intrycket av att han någonsin haft ett riktigt jobb utan det han har är precis det som så många andra med ADHD har, dvs ett kravlöst bidrag från försäkringskassan där bostadstillägg är inräknat.

Fast om han verkligen skulle vara beviljad motsvarande förtidspension så låter det ju mycket konstigt att han skulle kunna söka arbete? Aktivitetsersättning/förtidspension måste ju vara något man får för att man inte KAN arbeta, inte för att man inte har arbete som man söker( som i det här fallet) utan att just möjligheten att stå till arbetsmarknadens förfogande inte finns?

Däremot vet jag att det finns viss hjälp att få från samhället om ens möjligheter på arbetsmarknaden är begränsade( aktivitetsstöd?) så man inte omfattas av dom hårdare reglerna för tex a-kassa, och där kan jag tänka mig folk med ADHD inräknas.

Håller med om att det daltas för mycket med människor såfort dom får en bokstavskombination. Ut i arbete med er! Ett hederligt och riktigt jävla stenhårt kroppsarbete gör er bara gott för det mesta

Den här killen tycks ju ha kommit från en riktig White trash familj( och tendenserna kunde man ju se även på denna kille). Gå i borgen för ett billån och få sin brorsa att göra detta? DET är fan att sjunka lågt

Är inte det där med att ta en massa lån för att köpa bil fast man egentligen inte har råd ganska klockrent White trash drag

Men men, inte den värsta jag sett, långt ifrån. En glad och framåt kille iaf, trots motgångarna, och karl nog att erkänna sin brister( fast det krävdes en del, han verkad ju ha gått i samma fäll några ggr med idiotlån och gjorde det ju igen i programmet).

Inget lipande och gnölande då han måste göra av med saker heller, inte ens bilen( som jag först trodde) något som annars är en sak som verkligen kan få mig att se rött då det gäller dom som är med i detta program. Obetänksamhet, dåligt sinne för ekonomi, dåligt psykiskt mående( läs sticka huvet i sanden beteende) och en massa andra brister kan jag förstå gör att man hamnar i sådana situationer som här. Inget man kan klandra någon för, men att då börja GNÄLLA och KLAGA när man faktiskt får hjälp för att man inte får behålla saker man inte ens behöver, nej då är man ett jävla stolpskott anser jag.
Citera
2014-04-03, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iondskanstecken
Fast om han verkligen skulle vara beviljad motsvarande förtidspension så låter det ju mycket konstigt att han skulle kunna söka arbete? Aktivitetsersättning/förtidspension måste ju vara något man får för att man inte KAN arbeta, inte för att man inte har arbete som man söker( som i det här fallet) utan att just möjligheten att stå till arbetsmarknadens förfogande inte finns?

Däremot vet jag att det finns viss hjälp att få från samhället om ens möjligheter på arbetsmarknaden är begränsade( aktivitetsstöd?) så man inte omfattas av dom hårdare reglerna för tex a-kassa, och där kan jag tänka mig folk med ADHD inräknas.

Håller med om att det daltas för mycket med människor såfort dom får en bokstavskombination. Ut i arbete med er! Ett hederligt och riktigt jävla stenhårt kroppsarbete gör er bara gott för det mesta

Den här killen tycks ju ha kommit från en riktig White trash familj( och tendenserna kunde man ju se även på denna kille). Gå i borgen för ett billån och få sin brorsa att göra detta? DET är fan att sjunka lågt

Är inte det där med att ta en massa lån för att köpa bil fast man egentligen inte har råd ganska klockrent White trash drag

Men men, inte den värsta jag sett, långt ifrån. En glad och framåt kille iaf, trots motgångarna, och karl nog att erkänna sin brister( fast det krävdes en del, han verkad ju ha gått i samma fäll några ggr med idiotlån och gjorde det ju igen i programmet).

Inget lipande och gnölande då han måste göra av med saker heller, inte ens bilen( som jag först trodde) något som annars är en sak som verkligen kan få mig att se rött då det gäller dom som är med i detta program. Obetänksamhet, dåligt sinne för ekonomi, dåligt psykiskt mående( läs sticka huvet i sanden beteende) och en massa andra brister kan jag förstå gör att man hamnar i sådana situationer som här. Inget man kan klandra någon för, men att då börja GNÄLLA och KLAGA när man faktiskt får hjälp för att man inte får behålla saker man inte ens behöver, nej då är man ett jävla stolpskott anser jag.

Jag önskar att jag kunde säga att du hade rätt gällande förtidspensionen och det är ju så det borde vara men så är det inte i väldigt många fall. Jag har jobbat med funktionshindrade och andra med diagnoser nu under många år och jag har börjat lära mig systemen ganska bra nu. Killen är 20 år och har aldrig jobbat, med dom premisserna skulle hans eventuella aktivitetstöd som skulle kunnat utgå från AF vara bland de absolut lägsta man kan få. Han har 10,400 kronor, mini-pensionen för hans ålder är på ca 6,900 kronor och därtill tillkommer bostadstillägg som täcker 95 % av hyran som ganska precis stämmer in med hans hyra och totala inkomst som alltså är summan av bostadsbidraget och förtidspensionen. (Observera att bostadstillägg endast kan ges till folk med pension eller förtidspension) Andra kan i bästa fall få det betydligt mindre förmånliga bostadsbidraget)

Det är väldigt vanligt att högst funktionella och normalbegåvade människor med ADHD får detta medans vanligt folk i exakt samma situation är hänvisade till socialbidrag. Jag känner flera själv, en del söker arbete och får dessutom det, andra är rätt nöjda.

Framför allt är det intressant att man med sjukpension tillåts att studera heltid dessutom. Känner en annan som läser upp gymnasiet på komvux, tror du han behöver ta studielån som alla andra? Han är 27 år, har aldrig arbetet och pungar ut över 11 000 i pension och bostadstilägg och äger dessutom bostadsrätt. Så länge han inte har en privat förmögenhet som överstiger 100 000 kronor har han full rätt till både bidragen,bostadsrätten och fördelen att kunna studera utan studielån. Han läser dessutom ett yrkesförberedande program och alla myndigheter är på det klara att han faktiskt kommer att börja arbeta. Så ser Sverige ut idag
Senast redigerad av tryffel 2014-04-03 kl. 22:18.
Citera
2014-04-03, 23:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tryffel
Jag önskar att jag kunde säga att du hade rätt gällande förtidspensionen och det är ju så det borde vara men så är det inte i väldigt många fall osv osv osv

Jösses

Är det verkligen så illa? Jag har ju nu inte varit arbetslös på MÅNGA år och då var det bara under någon kortare period och något motsvarande aktivitetsersättning/stöd har jag aldrig kommit i närheten av så jag är inte helt up to date där.

Är ju inte fel att den som av någon anledning har det svårt på arbetsmarknaden, av fysiska eller psykiska anledningar får hjälp att klara sitt uppehälle men ändå ges möjlighet att kanske känna sig för och kanske ta sig tillbaka/ ut i arbetslivet igen så småningom om möjligheten finns, på det sätt som nu går.

Men detta låter ju inte klokt! Låter ju som en ADHD diagnos mera blir ett frikort för att slippa allt jävla ansvar här i livet, inte bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in