2014-04-03, 18:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Du är uppenbart en ryggdunkssökande nazist och du skriver förmodligen på delforum jag mest skrattar åt. Ber dig ändock att förklara ovanstående, gillar inte alls att du tycks tro att Flashback består av nazister.
Men förstår han. Hänger man i sådana sidor tror man att folk inte är Typ PK som de säger.
.
Citera
2014-04-03, 18:14
Medlem
PilsnerPers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frihetskrigare
Är det bara jag som är nyfiken på exakt hur dom har lyckats spåra upp dom här människorna?

Att få fram ett ip nr är ingen svår sak. Det är enkelt att googla fram hur man gör, men att få fram just vem som har haft det ip numret vid det tillfället är en annan sak som ingen privatperson kan göra direkt.

Är det så svårt att räkna ut?

Kattan57 = RG fick tag på henne via disqus.
Hult= Han var inte ens anonym.
Mordhotaren= Skrev ju ett mail, antagligen klantade han sig med det.
Citera
2014-04-03, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UsamaBinNorrland
Det är inte vad jag tror eller påstå utan hur media lär vinkla scenariot. Finns erfarenhet. Tror det var Fria Tider som uppmanade läsare att uppsöka journalister efter att Expressen gjort intrång hos Jimmie Åkesson. Expressen valde att skriva ut det som ett hot från nazister. Det är verkligheten. Flashback från medias håll beskrivs som en hatsajt.

En hemsida skapt för att uppvigla befolkningen (och med en lång historia av läsare som skriver hatiska eller rent av mordiska kommentarer) säger åt privatpersoner att uppsöka journalister, och du jämför detta med hur den gemene påträngande journalisten agerar? Det är lite dumt tycker jag.
Programmet uppmärksammar en viktig del av internet: det faktum att högerextremistiska hatinlägg är OERHÖRT frekventa (i vart fall historiskt sett). Har hängt runt i diverse forum sedan 2006, och de högerextrema hatkommentarerna är långt vanligare än de vänsterextrema. Hela trådar under "heta/aktuella ämnen" ägnas åt ryggdunkande kommentarer kring hur invandrare våldtar och är parasiter, medan vänstern ligger i lä. Tycker det är rätt att ställa folk till svars för deras eländiga kommentarer, vare sig det handlar om vänsterextrema (hotfulla, grovt kränkande sådana) eller högerextrema.
Citera
2014-04-03, 18:31
Medlem
frihetskrigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PilsnerPer
Är det så svårt att räkna ut?

Kattan57 = RG fick tag på henne via disqus.
Hult= Han var inte ens anonym.
Mordhotaren= Skrev ju ett mail, antagligen klantade han sig med det.

Ja fast det enda klanteriet mordhotaren kan göra egentligen är i princip att använda en mail som kan binda honom till enskild individ. Att få fram ett ip nummer från en mail är ingen svår sak och då kommer vi tillbaka till det jag skrev att det är ingenting en privatperson kan göra. Nu vet jag förvisso inte om han hade en anonym mail eller om han klantade till det som du säger.
Citera
2014-04-03, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Huruvida Hult vill skapa debatt låter jag vara osagt, han tycks mer eftersträva att vara en dålig kopia av Betnér.
Sen det här med att Alexander Hult inte fått någon chans att berätta sin sida av historien stämmer inte. Han fick en kanonchans att berätta i tv, vilket han uppenbart avböjde. Antagligen för att han inser hur obotligt korkad han är. Men en chans att förklara sig har han uppenbart haft.
Vi vet inte hur det har vinklats av produktionsbolaget. Så någon rättvis chans har han nog inte fått.
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Jag säger att jag kan förstå om han jagade upp sig över en pedofil, däremot så är hat en destruktiv känsla, så bäst är det ju att försöka undvika allt det där... men jag förstår att det ibland
Man får skilja på att hata och att inte vara konflikträdd. En konflikt eller debatt behöver inte vara negativ. De fyller ett syftet. Det händer att tjejer använder en falsk anklagelse om övergrepp. Det är viktigt att det finns folk som ifrågasätter även om det kan kännas som en jobbig debatt. Eller som "hat" som du säger.
Hult tycker jag kanske inte gjorde just detta här. Utan det var mer som mobbing.
Citat:
är svårt. Jag har svårt att förstå varför han är så hatisk mot den där tjejen. Det är inte rimligt enligt mig. Det tyder på någon form av empatistörning eller nått tycker jag. Vad jag vill säga är, det finns väl vettigare personer att vara arg på? Världen kryllar av mördare och våldtäktsmän, måste man hata så kan man väl välja någon av dessa att reagera på? Valet av offer han ger sig på avslöjar en del om honom. Han försöker inte vara en samhällshjälte, visa sanningen eller skapa rättvisa. Han gav sig på en ung tjej som förnedrats nog på nätet redan.
Det är dock farligt att dela in världen efter människotyp. Även en gullig tjej ska ha samma straff som en muskig typ. De ska heller inte klara sig från granskning.

Citat:
Sen är han en ovanlig typ av misstänkt, han har ju filmat sina egna gärningar som han begått mot tjejen. Visst, jag tycker inte att man ska peka finger åt någon utan bevis, men i detta fall är det så pass solklart att han har gjort fel. Sen ska det givetvis avslutas i rätten och lämpligt straff ska ges, men han har valt själv att vara offentlig i sitt hat och det har konsekvenser. Han dokumenterade sitt hat och lade upp det för alla att se. Jag är förvånad att någon kan se honom som offret här.
Jag tycker det är fel när samhället eller tv, dömer personer eller uppviglar folk mot någon som inte är lagligen dömda. Det är allt. Det blir då samma system som de hade när de lynchade folk eller brände folk som häxor.
Citera
2014-04-03, 19:40
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Vi vet inte hur det har vinklats av produktionsbolaget. Så någon rättvis chans har han nog inte fått.
Man får skilja på att hata och att inte vara konflikträdd. En konflikt eller debatt behöver inte vara negativ. De fyller ett syftet. Det händer att tjejer använder en falsk anklagelse om övergrepp. Det är viktigt att det finns folk som ifrågasätter även om det kan kännas som en jobbig debatt. Eller som "hat" som du säger.
Hult tycker jag kanske inte gjorde just detta här. Utan det var mer som mobbing.
Det är dock farligt att dela in världen efter människotyp. Även en gullig tjej ska ha samma straff som en muskig typ. De ska heller inte klara sig från granskning.

Jag tycker det är fel när samhället eller tv, dömer personer eller uppviglar folk mot någon som inte är lagligen dömda. Det är allt. Det blir då samma system som de hade när de lynchade folk eller brände folk som häxor.

Jag antar att vi bedömer Hults (möjliga) gärningar lite annorlunda. Du tycker att de inte är så farliga, jag tycker att de är vansinnigt grova. Men ja, det beror på vad man jämför med antar jag. Jag tycker inte att "Trolljägarnas" metoder påminner om häxprocessen. Här finns tydliga bevis och som håller för att det ska upp i tingsrätten. Ingen vill dessutom att han ska straffas med våld, utan helt enkelt att han ska sluta att begå brottsliga handlingar på nätet och att om han bedöms som skyldig av rätten skall betala skadestånd till BO. Det tycker jag är civiliserat och humant. Hade inte Robert hälsat på så hade väl Hult fortsatt sin verksamhet. Tyvärr prioriteras inte dessa typer av brott hos polisen och jag tycker att det är bra att detta program visar att näthat måste tas på allvar. All form av mobbning bör tas på allvar samt all form av förtal och hot.

Sen dessutom, hade tjejen sysslat med förtal, som Hult påstår, så får väl de förtalade ta och anmäla henne då. Om de inte bryr sig om att ta det vidare, varför ska då Hult göra det? Hult är inte intresserad av att sätta dit brottslingar, han har en dålig kvinnosyn och hittade ett perfekt offer att trakassera. Att starta en hetsjakt mot en främmande person bara för att han hört ett rykte är ju helt vansinnigt. Han måste väl tänka på vad detta skulle kunna göra med henne om ryktet var falskt. Det finns fall där tjejer blivit dömda för att ha ljugit om våldtäkt, det är illa att ljuga om sånt givetvis, men det är vansinnigt svårt att få en kille fälld för våldtäkt som är oskyldig. De allra flesta går ju fria trots högar med bevis. Skulle inte tro att det sitter många oskyldiga våldtäktsmän i Svenska fängelser direkt. Hult borde leta efter ett verkligt problem och sedan lära sig att debattera som en vuxen människa.
Citera
2014-04-03, 19:48
Medlem
UERATZs avatar
Jag börjar mer och mer tro att denna moa var med på "våldtäkten", först lägger hon upp en bild på en negerboll efter hon fått den upp i arslet. Och sen att hennes "bästavän" sa att honvar med på det, vad skulle hon tjäna på det ?
Citera
2014-04-03, 20:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UERATZ
Jag börjar mer och mer tro att denna moa var med på "våldtäkten", först lägger hon upp en bild på en negerboll efter hon fått den upp i arslet. Och sen att hennes "bästavän" sa att honvar med på det, vad skulle hon tjäna på det ?
Har du bevis på att hon har gjort det?
Det är så jävla barockt att sitta där och ba "du laddade upp en bild på bdb på en negerboll, så du blev inte våldtagen alls!" Kan du själv se hur efterlivet det låter?
Citera
2014-04-03, 20:28
Medlem
S3ONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Det är lätt att sparka på en som ligger ner. Den där Hult verkar inte så smart. Dock, han vill skapa debatt. Det inte direkt så att han är ute och knivar eller snor saker eller hur.

Detta är också det tydligen det grövsta han gjort. Alla kan gå över gränsen någon gång. och han har faktiskt inte direkt fått någon objektiv chans att berätta sin sida av det hela.
Så jag tar om hatar han lite mindre tills jag vet vad som är sant och vad som RA han klippt samman för lögner, bara för att han känner för det.
Börjar man hata Hult jag då är man ju inte bättre än det han anklagas för själv. Att sprida anklagelser utan bevis och på rykten.

Jag hatar inte honom. Att hata näthatare är helt fel väg att gå. Tycker synd om killen, han kan inte ha haft en lätt uppväxt.

Olyckligt är vad det hela är.
Senast redigerad av S3ON 2014-04-03 kl. 20:31.
Citera
2014-04-03, 20:54
Medlem
divinebaals avatar
Gillar Aschbergs kommentarer..
http://www.expressen.se/nyheter/nathataren-sjalv-hatad-efter-trolljagarna/

"Hult" är ju nu jätteledsen över att folk inte tycker om honom utan hatar tillbaka på sociala medier. Och när han gnäller på programmet och tycker Aschberg ska ta hans parti nu.. så kommer svaret klockrent.

Citat:
När Expressen.se pratar med programledaren Robert Aschberg säger han att han inte tagit del av all kritik – men att han inte tar åt sig av vad den uthängde mannen själv skriver i sin blogg efter programmet.
– Nej, jag ska inte ta hand om Hult. Hult får ta hand om sig själv. Hult la ut den här skiten han skrev om den här unga tjejen, till allmän beskådan. Och han vill ha så många betraktare som möjligt av detta. Ska jag vara riktigt krass så kan jag säga att jag bara har gett honom chansen att möta en större publik, säger han, men menar samtidigt att alla former av hat och hot är oacceptabla.

Han har ju rätt.. Hult ville ha uppmärksamhet på sociala medier. Nu har han fått det.
Citera
2014-04-03, 21:16
Medlem
Läste på facebook att denne Hult ska ha blivit misshandlad igår, dock inget som är bekräftat.
Saxat från Facebook:
Person1: Hört att han blivit illa misshandlad idag. Inte okej. Programmet borde stoppas
Person2: Vart hörde du det Person1?
Person1: Person2, en kompis har vänner som umgås med honom så fick höra detta igår

Som sagt, känner inte personen själv, så kan inte bekräfta!
Citera
2014-04-03, 21:20
Medlem
Trolljägarna ska debatteras i SVT debatt ikväll, Aschberg möter kritiker till programmet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in