Citat:
Ursprungligen postat av
dödskniven
För att rätt och fel i moraliska frågor är individuellt, inte universellt. Mycket som jag tycker är fel tycker andra är rätt. Som rätten att döda grisar exvis. Du får gärna komma med argument, men "jag har rätt du har fel" är inte ett sådant.
Tänk dig följande situationer. Läs noggrant, för dom är inte exakt lika allihop:
A. Ett tåg färdas med hög fart på ett spår. Spåret delas och på ena spåret ligger en bunden människa som kommer att bli överkörd om du inte slår om växeln så att tåget tar det andra spåret. På detta andra spår står en gris som inte kommer att flytta på sig även om tåget kommer. Slår du om växeln?
B. Ett tåg färdas med hög fart på ett spår. Spåret delas och på ena spåret står en gris som inte kommer att flytta på sig även om tåget kommer, och som kommer att bli överkörd om du inte slår om växeln så att tåget tar det andra spåret. På detta andra spår ligger en bunden människa. Slår du om växeln?
C. Ett tåg färdas med hög fart på ett spår. Spåret delas och på ena spåret ligger du, bunden, och kommer att bli överkörd om inte växeln slås om så att tåget tar det andra spåret. På detta andra spår står en gris som inte kommer att flytta på sig även om tåget kommer. En person står vid växeln. Skulle du vilja att personen slår om växeln?
D. Ett tåg färdas med hög fart på ett spår. Spåret delas och på ena spåret står en gris som inte kommer att flytta på sig även om tåget kommer, och som kommer att bli överkörd om inte växeln slås om så att tåget tar det andra spåret. På detta andra spår ligger du, bunden. En person står vid växeln. Skulle du vilja att personen slår om växeln?
Jag skulle bara vilja veta hur du svarar på dessa fyra.