Citat:
Ursprungligen postat av
Diamondgrit
Fast vem avgör vad som är värdigt? Ska du ha rätt att döda någon bara för att du tycker att det finns en stor chans att en viss del av denne någons liv blir "sorgligt"? Jag tycker att det tyder på en rätt skev människosyn hos dig.
Ja, det handlar om när en människa blir en människa. Det är ju därför dessa två skrev artikeln, för att visa att gränsen inte är så tydlig. Men det finns en gräns som är tydlig: om ett foster klarar av att överleva efter födseln så är det en människa. Ett foster som föds i sjätte månaden har väldigt låg chans att klara sig oavsett hur mycket resurser och expertis man sätter in, och innan det är chansen i det närmsta obefintlig, vilken är en anledning till varför abort är laglig fram tills ungefär då.
Dvs. innan dess är fostret ungefär lika mycket människa som en tumör är, och det är ingen som ser snett på dig för att du låter operera bort en tumör.
Ett artonveckorsfoster har en klart stor möjlighet att överleva och bli en individ, vem har avgjort om det är en "värdig" ålder att avsluta ett påbörat liv?
Du fortsätter bara att misstolka mig, jag anser inte att man har rätt att döda någon hursomhelst. Det jag menar är att det finns många anledningar till att utföra en abort, och många anledningar till att inte göra det medan fostret är i magen. Det handlar om mammans liv och hälsa. Det innebär stora risker för henne att utföra den, och att hon därför hellre skulle välja att utföra en (mindre riskfull?) retroaktiv abort.
Jag tycker i så fall att du har en rätt skev människorsyn om en kvinna eller flicka tvingas ta hand om ett barn som hon inte har möjlighet att ta hand om bara för att hon inte vill riskera infertilitet eller andra komplikationer en tidigare abort innebär. Men det säger jag bara för att ge mothugg, inte för att det har med saken att göra.
Jag tycker också att din inställning till att döda (och äta?) grisar är motbjudande av dels djurrättsskäl, men även av skäl som har med mänskligt lidande att göra. Det är i mina ögon en skev människosyn att göra sådana val. Men det har heller ingenting med diskussionen att göra.
Jag har fattat att du tycker att gränsen går vid förlossning och är inte intresserad av annat än att påpeka hur fel jag (ur din synvinkel) har. Bra, då vet jag