2014-04-03, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Menar du "välsignat" i religiös betydelse?

Förtydliga vad det egentligen är du syftar till med denna "sång", tack.

Religiös betydelse? Nu är det ju en definitionsfråga så jag väljer att säga nej.

En sång.. Inget mer eller mindre än en sång faktiskt.
Citera
2014-04-03, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boroj
Vad är det som gör t.ex. koranen mindre sann än bibeln då? Att man ska lyssna på bibeln fastställs genom ett cirkelresonemang som är lika applicerbart på koranen som på bibeln.

Nej, att Muhammed gjorde anspråk på att vara ytterligare en profet likställd med bibelns profeter faller på många olika sätt, t.ex. påståendet att det var Ismael som skulle offras av Abraham, inte Isak. Koranen kom till 600 år efter att Jesus hade dött, och GT hade existerat i flera tusen år innan dess. Att man som "Guds profet" förvränger tidigare skrifter på detta sättet kan man lätt förkasta som en falsk profet.

Jesus däremot uppfyllde bibelns profetior och sade inget som var emot tidigare profeters uttalanden.

Så koranen kan du glömma och avfärda på ett enkelt sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av boroj
Angående profetior: om de hade något slags värde som bevis så antar jag att du tror på astrologi också?

Nej det finns ingen likhet överhuvudtaget, bättre liknelse är i så fall med dom som förutsåg börskraschen, bara det att Gud har oändligt mycket mer erfarenhet och kunskap än människor, och kan förutse i många steg och nivåer på hur människor och mänskligheten kommer att agera.
Citera
2014-04-03, 13:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Visst går det att ljuga "spirituellt" också.

Citat:
Ursprungligen postat av Patrick Bateman
Nej, inte för dig själv...

Jodå, men du refererar kanske till en särskild typ av spiritualitet jag inte är bekant med, så specificera gärna.

Citat:
Jag gissar att du syftar till "quantum-entaglement", men detta har hittills inte haft nån större betydelse för spiritualitets-konceptet.

Citat:
Inte för dig kanske..

Och den betydelse DU ser i sambandet quantum-entanglement/ spiritualitet är?

Citat:
Naturligvis hängar allting ihop om vi förutsättar nån form av initiella villkor som grund. Men hur kommer spiritualitet in i bilden?

Citat:
Andra kommentaren: Vetenskapliga bevis: Det kan vara allt från enklare saker till saker som quantum grejen som jag nämnde i exemplet..nu när du säger det.
Spiritualitet hänger ihop med allt levande... Vad har du för bild egentligen av detta? Den verkar jävligt bestämd...

Kan du vänligen bli mera precis, tack.

Det finns en del totalt förvrängd new-age quantum'ism på marknaden, men ännu har jag inte sett mycket ... om något öht ..... som tål granskning.
Citera
2014-04-03, 13:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-far
Det här är kanske mer metafysik än religion, men det finns något som kallas för det ontologiska gudsbeviset.

Enligt vårt gudsbegrepp är det omöjligt för oss att föreställa oss någonting mera fulländat eller mera fullkomligt än Gud. Om vi då antar att Gud inte existerar, skulle detta innebära en ofullkomlighet hos honom, nämligen det faktum att han inte existerar. Alltså kan vi föreställa oss någonting som är mer fulländat än Gud, nämligen något som har alla Guds egenskaper plus egenskapen att existera. Men detta strider mot begreppet Gud, som definitionsmässigt är det mest fullkomliga man kan föreställa sig. Alltså måste Gud existera.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ontologiska_gudsbeviset

Det är ju bara cirkelargumenterande trams.
Citera
2014-04-03, 13:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, att Muhammed gjorde anspråk på att vara ytterligare en profet likställd med bibelns profeter faller på många olika sätt, t.ex. påståendet att det var Ismael som skulle offras av Abraham, inte Isak. Koranen kom till 600 år efter att Jesus hade dött, och GT hade existerat i flera tusen år innan dess. Att man som "Guds profet" förvränger tidigare skrifter på detta sättet kan man lätt förkasta som en falsk profet.

Historicitet är inget argument.

Citat:
Jesus däremot uppfyllde bibelns profetior och sade inget som var emot tidigare profeters uttalanden.

Så koranen kan du glömma och avfärda på ett enkelt sätt.

Se ovan.

Citat:
Nej det finns ingen likhet överhuvudtaget, bättre liknelse är i så fall med dom som förutsåg börskraschen, bara det att Gud har oändligt mycket mer erfarenhet och kunskap än människor, och kan förutse i många steg och nivåer på hur människor och mänskligheten kommer att agera.

Kom med något substantiellt.
Citera
2014-04-03, 13:28
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaegernz
Efter att ha läst ett antal år av religion på universitetet, skulle jag säga att det starkaste skälet för att Gud skulle kunna finnas är för att den andra förklaringen om vår tillkomst är så oerhört svår för att inte säga omöjlig att sätta sig in i.

Det är helt enkelt enklare med Gud, jag är inte religiös alls.
Det är möjligen ett starkare skäl för tro då det är ett emotionellt argument (argument from ignorance/incredulity, som är ett logikfel, men ändå övertygande känslomässigt).

Däremot är det inte ett starkare skäl "för att Gud skulle kunna finnas".
Citera
2014-04-03, 13:33
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Inte alla blir övertygade, det är bibeln tydlig med. Inte ens när vissa människor vet att Gud existerar och vet vem han är och vet vad han vill, genom t.ex. övernaturliga underverk, inte ens då vill dom underordna sig Gud:
Utöver dina sagobokscitat som förresten inte har något som helst bevisvärde, så har jag ALDRIG hört någon säga sig inte tro på Gud för att man vill synda/göra vad man vill.

Citat:
Orsaken till att människor inte vill ta till sig Guds budskap är alltså inte för att man inte fått bevis på att han existerar, utan för att man inte vill ha med honom att göra på grund av t.ex. kraven som han ställer, eller t.ex. med fariséerna att dom inte ville förlora sina maktpositioner.
I sagoboken ja. I sagornas värld är stygga vargen elak för att han blir behandlad illa och om man bara kramar honom blir allt frid och fröjd. Det betyder inte att verkligheten är så beskaffad.

Citat:
Man är självisk, egocentrerad, maktgalen och slav under sexuella perversiteter som i Sodom och Gomorra, eller andra orsaker som gör att man inte vill ha en rättvis, harmonisk och god värld, utan föredrar det onda, man vill vältra sig i det onda. Och detta kommer alltså inte att förändras när Gud blir uppenbar för alla människor:
Din fantasivärld är ganska störande. Du tror verkligen på det här skitsnacket. Svart och vitt, ondska och godhet, goda och onda människor..

Citat:
Då kommer människor istället att häda Gud för att dom själva inte har vänt om från sina onda gärningar:
Onda enligt vem? Varför ska man respektera din och dina gelikars påstådda auktoritet i frågan?

Citat:
Men för dom som vänder om från sina onda gärningar väntar en fredlig och frisk värld på jorden utan sjukdomar och död:
Det samma om man underkastar sig scientologi. Har båda då rätt?

Är det jättesvårt att förstå att din Bibel bara är en bok helt utan magiska krafter och insikter för oss väljusterade individer med lite egen hjärnkraft?
Citera
2014-04-03, 13:35
Medlem
Citat:
Jodå, men du refererar kanske till en särskild typ av spiritualitet jag inte är bekant med, så specificera gärna.

Och den betydelse DU ser i sambandet quantum-entanglement/ spiritualitet är?

Kan du vänligen bli mera precis, tack.

Det finns en del totalt förvrängd new-age quantum'ism på marknaden, men ännu har jag inte sett mycket ... om något öht ..... som tål granskning.

Vad då, jodå? En särskild typ av spiritualitet?? Vad snackar du om??
Baserat på din kommentar om någon specifik spiritualitet så ser jag absolut inget sätt att förklara för dig något samband mellan quantom/spiritualitet...

Gransking okej.. du har exakt samma problem som tidigare konversationist.. så .. slå dig själv i skallen eller något.. jag har inte tid att ge mig in i denna diskussion som kommer vara smärtsamt plågosam märker jag..
Jag tror du har läst för mycket av strunt o om saker o folk som vill tjäna pengar på att "hemligheter' de har lyckats komma fram till... Det finns ingen fast form för detta.. Det är flytande, likt en flod.. Du kommer inte få fram mer från mig om du inte ställer bättre frågor..
Citera
2014-04-03, 13:38
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Bara sinnesslöa människor som tror på "Gud". När grisar flyger,tomten kommer på julafton och jag vinner 500 mille på Europalotteriet så kommer min intelligens sänkas markant och jag börja tro på gud.
Citera
2014-04-03, 13:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad då, jodå? En särskild typ av spiritualitet?? Vad snackar du om??

Jag snackar om att spiritualitet inte är ett éntydigt eller homogent fenomen.

Citat:
Baserat på din kommentar om någon specifik spiritualitet så ser jag absolut inget sätt att förklara för dig något samband mellan quantom/spiritualitet...

Nja, det är ju också ett sätt att komme undan besvärande frågor.

Citat:
Gransking okej.. du har exakt samma problem som tidigare konversationist.. så .. slå dig själv i skallen eller något.. jag har inte tid att ge mig in i denna diskussion som kommer vara smärtsamt plågosam märker jag..

Vart ser du ett problem i "granskning"?

Citat:
Jag tror du har läst för mycket av strunt o om saker o folk som vill tjäna pengar på att "hemligheter' de har lyckats komma fram till... Det finns ingen fast form för detta.. Det är flytande, likt en flod.. Du kommer inte få fram mer från mig om du inte ställer bättre frågor..

Du har ingen aning om min kunskap om och erfarenhet av "spiritualitet", så du opererar bara med en strawman.
Citera
2014-04-03, 13:52
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jesus däremot uppfyllde bibelns profetior
Säger vem?

Citat:
Men han är inte starkare än stålmannen!
Citera
2014-04-03, 13:54
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-far
Det här är kanske mer metafysik än religion, men det finns något som kallas för det ontologiska gudsbeviset.

Enligt vårt gudsbegrepp är det omöjligt för oss att föreställa oss någonting mera fulländat eller mera fullkomligt än Gud. Om vi då antar att Gud inte existerar, skulle detta innebära en ofullkomlighet hos honom, nämligen det faktum att han inte existerar. Alltså kan vi föreställa oss någonting som är mer fulländat än Gud, nämligen något som har alla Guds egenskaper plus egenskapen att existera. Men detta strider mot begreppet Gud, som definitionsmässigt är det mest fullkomliga man kan föreställa sig. Alltså måste Gud existera.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ontologiska_gudsbeviset

Det ontologiska gudsbeviset utgår ifrån att Guds existens är möjlig, att fullkomlighet är möjligt och att existens är ett värde var man kan vara bättre eller sämre.
Vem säger att vi egentligen, om han skulle finnas, veta att han är fullkomlig? Då måste vi falla tillbaks på Bibeln, som är högst osäker som källa när det gäller det mesta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in