2014-04-03, 12:45
Medlem
Jo nu är det så att jag sitter i värsta knipan, vet varken ut eller in och någon hjälp får man inte.

Allt började med för flera år sen när min och min mammas relation brakade samman, vi beslutade att vi inte kunde samleva tillsammans och jag fick flytta upp till min pappa. Men så har det hållit på, fått flytta fram och tillbaka, så min och min mammas relation ligger nu på botten.

För inte så länge sen slängde hon ut mig, för att jag umgicks för mycket med min pojkvän, hans familj öppnade sin famn och Lät mig bo hos dom. Jag kontaktade soc för att få hjälp, men det ända dom kunde erbjuda var ett flickhem i samma kommun som jag bor i. Men nu är det så, att det finns en skitlag som säger att man inte får bo på ett sådant ställe om inte båda vårdnadshavare går med på det, vilket nu inte min mamma gjorde.

Då kom min pappa på bästa idéen! Om jag skriver mig hos honom, så kan jag få ett distans bidrag för att jag pluggar på gymnasiet, i en annan kommun! Ja skitbra! Bara ett problem, pengarna kommer inte komma förens dom godkänt det, vilket kommer ta tid. Men familjen jag bor hos behöver pengarna nu, eftersom jag bot hos dom nu i över 2 månader.
Och idag, så sa dom att det inte längre gick, så nu står jag här, utan hem och hjälp. Har ingen aning om vart jag ska ta vägen eller göra.
Soc, dom kan inte göra något, inget alls. Och min pappa vill inte ha upp mig hos honom, då det kommer påverka min utbildning (har redan gått om första året, vill inte göra det igen.)

Jag kan berätta att jag är en tjej född 96, så jag är fortfarande styrd av mina föräldrar. Så några "bara att skaffa bostad"s idéer finns inte.

Någon som vet något!? Jag är desperat, ser mitt liv rasa samman och jag har inte ens börjat leva det fullt ut.
Senast redigerad av rallarsvinet 2014-04-03 kl. 12:50.
Citera
2014-04-03, 12:59
Avslutad
socialjouren/socialkontoret (kommunen du är i nu). Där jobbar folk anställda av vårt samhälle med lön för att lösa en del problem du kan tänkas ha.. Det kanske blir positiva överraskningar.. inte värre i allafall.
prata även med skolans rektor/kurator/sjuksyster.. du är knappast första ungdomen med boendeproblem.
varför säger soc att de inte kan göra någonting?
Senast redigerad av Neltet 2014-04-03 kl. 13:02.
Citera
2014-04-03, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neltet
varför säger soc att de inte kan göra någonting?

Så länge jag är under 18 måste båda mina vårdnadshavare acceptera något innan soc får ingripa, tex flickboendet.
Vilket inte min mamma gör, så soc kan inte göra något.
Senast redigerad av rallarsvinet 2014-04-03 kl. 13:07.
Citera
2014-04-03, 13:09
Avslutad
aj aj.. och hon har inga bra lösningar? hur kan hon säga nej om hon ändå inte vill att du flyttar tillbaks till henne? har hon inte pengar att hjälpa dig med heller är det ändå bäst att gå tillbaka till soc och be om hjälp. men jag vet ju inte.. lycka till
Citera
2014-04-03, 13:21
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallarsvinet
Så länge jag är under 18 måste båda mina vårdnadshavare acceptera något innan soc får ingripa, tex flickboendet.

Det finns väl hjälp mot sådant här när det gäller föräldrar som är idioter. Beklagar att inte det går som det ska i livet och jag hoppas verkigen du får hjälp.

Om det inte fungerar att bo hos någon av föräldrarna, så måste SOC se på saken, förklara läget för soc att hur din mamma och farsa är etc.. då får du nog hjälp
Citera
2014-04-03, 13:35
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallarsvinet
Flytta hem till din mamma. Hon är vårdnadshavare, hon kan inte motsätta sig alla andra lösningar och samtidigt neka dig bostad hos sig själv. Koppla in socialtjänsten och se till att de är medlare i situationen.
Ditt första steg är givetvis att gå dit och begära härbärge - eftersom du nu står på gatan och inte har någonstans att ta vägen.

Edit:
Se också till att det finns klart hur ditt boende hos din mamma skall fungera - regler, ekonomi, fickpengar osv ... Så det finns en uppgörelse ni skall följa som är upplagd i närvaro av soc. Med andra ord, sätt press på lilla mamma - så kanske det är lättare för henne att skriva på papper om andra lösningar för dig, som till exempel elevhem/studentbostad nära skolan.
Senast redigerad av micro113 2014-04-03 kl. 13:38.
Citera
2014-04-03, 13:41
Medlem
BlazeEveryDays avatar
Du kan byta inom samma linje till olika skolor bara så att du vet
Citera
2014-04-03, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlazeEveryDay
Du kan byta inom samma linje till olika skolor bara så att du vet

Nja det är inte så lätt. Den linjen jag går är annorlunda och finns bara på ett ställe i Sverige, så att byta skulle betyda att jag måste gå om en liknande linje. Samt så har jag bytt skolor hit och ditt, har ingen lust att göra det igen, då jag tappar vänner. Har redan ont om dom.
Citera
2014-04-04, 02:31
Medlem
sephines avatar
Kontakta socialen igen ang. det där flickhemmet.
Jag vet att du skrev om den där lagen där båda föräldrarna måste lämna sitt samtycke men iom att din mor varken vill göra det eller låta dig bo hos henne.... ja...
Kontakta soc. igen och förklara ditt dilemma. Jag kan inte alla lagar men du är en omyndig kommuninnevånare och deras plikt är ju liksom inte att lämna dig i sticket.

Soc får väl tala med din mor och förklara att antingen går hon med på flickhemmet eller också släpper hon in dig.

Hoppas det löser sig
Citera
2014-04-04, 10:09
Moderator
Pentyls avatar
Mor och far borde rimligen kunna skjuta till en slant till den där familjen du bor hos just nu.
Mor din har väl om inte annat ett barnbidrag att skicka över?

Skall du flytta hem till mor så får hon en väsentlig kostnadsökning så hennes ovilja att betala måste ha en anan grund än ekonomiska överväganden. På den punkten - den psykosociala katastrofala situationen - bara måste socialtjänsten kunna lägga två strån i kors och fundera lite över hur situationen ser ut. Det är också på den punkten som du bör förklara situationen för handläggaren på socialtjänsten. För att därefter komma med ett förslag till lösning. Alltså inte komma med lösningsförslaget först (bo hos den där familjen, som i praktiken blir ett familjehem) för då kan de uppfatta dig som en krävande unge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in