2014-04-01, 19:15
Medlem
Har ni bra erfarenheter av skokräm från Burgol?
Köpte en burk när jag införskaffade ett par nya skor från skoaktiebolaget för ett tag sedan. Tycker den är ganska tunn när man lägger på den, alltså ganska rinnig i formen. Upplever att skorna lätt ser lite torra ut på vissa ställen efter ganska kort tid trots att jag smörjer på ganska rejält. Jämför jag med saphir 1925 så tycker jag att den är bra mycket kletigare och att skon blir mycket mer infettad på ett bra sätt med den krämen. Ett plus är att saphiren ger något högre glans också tycker jag.

Är det bara jag som har denna erfarenheten tro?
Citera
2014-04-01, 22:45
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doughie
Jag tycker alltid det är trevligt med den konservativa banan (även om dina mer avslappnade EGs också duger). Riktigt köpstopp snart? (Jag har tänkt att bara köpa ett par skor till i år.)

Visst är det konservativa alltid lika snyggt. Problemet är bara det att jag inte alltid klär mig konservativt. Och till en ledigare klädsel tycker jag det passar bra/bättre med ledigare skor. Jeans tillsammans med svarta whole cuts är tex ingen höjdare.

Japp, visst har jag köpstopp! Riktigt är det också. Det har jag haft en ganska lång tid nu...

Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Riktiga köpstopp är meningslösa, det är alltid när man bestämt sig för att inte köpa fler skor som de bästa klippen dyker upp

+100

Citat:
Ursprungligen postat av Failminen
Snygga, men man hade nog uppskattat att se dem efter puts istället för innan.

Kameran måste f. ö. ha gått varm för din del på sistone, och det uppskattas! Föreställer mig nästan att du har en stående studio där vid köksbordet.

Äsch, jag bjuder alltid på väldputsade skor härinne, så nu får ni se något annat helt enkelt. Se det som en möjlighet att ta in skons vackra linjer och utformning, istället för att ett vackert putsarbete stjäl all uppmärksamhet.

Men jag lovar, nästa par som kommer upp blir välputsat.
Citera
2014-04-01, 22:52
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Visst är det konservativa alltid lika snyggt. Problemet är bara det att jag inte alltid klär mig konservativt. Och till en ledigare klädsel tycker jag det passar bra/bättre med ledigare skor. Jeans tillsammans med svarta whole cuts är tex ingen höjdare.

Japp, visst har jag köpstopp! Riktigt är det också. Det har jag haft en ganska lång tid nu...

Jag tycker ofta att konservativa skor även passar till ledigare klädsel. (Självklart beroende på hur formella/konservativa skor och hur ledig klädsel).

Mörkbruna QBs med jeans, skjorta och pullover tycker jag passar. Svarta wholecuts är såklart svårare (och snyggare), men det tycker jag nog skulle kunna gå till gråa byxor, skjorta och mörkblå pullover.

Här är jag kanske ganska revolutionär. Eller vad vet jag.

Angående köpstopp är jag för snäll mot SkoAB för att jag skulle kunna vara otrogen och leta på andra ställen efter bra deals. Dessutom består garderoben av fler delar än endast skogarderoben. Lite nya giaccas är ju aldrig helt fel.
Citera
2014-04-02, 08:32
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doughie
Jag tycker ofta att konservativa skor även passar till ledigare klädsel. (Självklart beroende på hur formella/konservativa skor och hur ledig klädsel).

Mörkbruna QBs med jeans, skjorta och pullover tycker jag passar. Svarta wholecuts är såklart svårare (och snyggare), men det tycker jag nog skulle kunna gå till gråa byxor, skjorta och mörkblå pullover.

Här är jag kanske ganska revolutionär. Eller vad vet jag.

Angående köpstopp är jag för snäll mot SkoAB för att jag skulle kunna vara otrogen och leta på andra ställen efter bra deals. Dessutom består garderoben av fler delar än endast skogarderoben. Lite nya giaccas är ju aldrig helt fel.

Passar och passar. De funkar absolut, skulle jag säga. Däremot tycker jag ledigare skor funkar ännu bättre till ledig klädsel. Men det är ju ingen nödvändighet precis. Men om man ändå har ett gäng skor i sin garderob, tycka jag att man gör bäst i att ha lite bredd också.

Jag tycker att det är bra att du stödjer SkoAB. De är verkligen värda det tycker jag. Extremt trevlig personal, bra service och fantastiska skor - tre saker som absolut bör premieras. Synd bara att jag själv inte köpt särskilt mycket därifrån... Alla kan ju inte heller vara lika dumsnåla som jag.

Och nej, nya giaccas är verkligen aldrig fel.
Citera
2014-04-02, 09:43
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Dåså, dags för att slå in på den konservativa banan igen, den här gången i form av en quarter-brogue från G&G. Modellen heter "Harrow" och är gjord på (!) GG06-lästen. Färgen heter "Vintage Oak".

Skorna har inga snören isatta och ytan är väldigt matt jämfört med vad jag brukar bjuda på. Detta beror på att de har legat i träda sedan jag köpte dem i höstas, med ett gött lager Reno som "vintertäcke". Men nu när gatorna snöfria och snart rensopade, är det dags att sätta in dem i rotationen snart igen!

http://imgur.com/a/3o648

Mycket bättre! Fanns det någon särskild anledning att du smorde in dem med gôtta och lät dem ligga hela vintern?
Citera
2014-04-02, 10:17
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Mycket bättre! Fanns det någon särskild anledning att du smorde in dem med gôtta och lät dem ligga hela vintern?

Äntligen!

Undrar du om varför jag smorde in dem eller varför jag lät dem ligga, eller både och?
Citera
2014-04-02, 11:15
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Mycket snygga skor, hoodog

I min bok kanske den mest användbara, och vackraste, skomodellen som finns.
Citera
2014-04-02, 13:02
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Äntligen!

Undrar du om varför jag smorde in dem eller varför jag lät dem ligga, eller både och?

Äntligen och äntligen. Jag har formligen strött beröm över dina skor på sistone, det var bara det att de senaste tingen påminde lite väl mycket om den här snygga lästen.

Mest varför du lät dem ligga insmorda så länge. Är det ett experiment av något slag, för vad man kan se av bilderna verkar de ju vara i utmärkt skick redan innan.
Citera
2014-04-02, 14:22
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
Mycket snygga skor, hoodog

I min bok kanske den mest användbara, och vackraste, skomodellen som finns.

Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Äntligen och äntligen. Jag har formligen strött beröm över dina skor på sistone, det var bara det att de senaste tingen påminde lite väl mycket om den här snygga lästen.

Mest varför du lät dem ligga insmorda så länge. Är det ett experiment av något slag, för vad man kan se av bilderna verkar de ju vara i utmärkt skick redan innan.

Du har minst sagt ett subtilt sätt att ge beröm på.

Japp - de är helt nya och oanvända, så bra skick är de sannerligen i. Anledningen är väl främst att jag brukar behandla nya skor med reno, kräm och vax alldeles oavsett hur fina de är. Och eftersom jag köpte dessa rätt sent på hösten, visste jag att de inte skulle komma att användas innan våren, så då tänkte jag helt enkelt att det skulle vara bättre att lägga ett lager Reno på dem innan förvaringen, än att inte göra något alls. Generellt brukar jag också göra så med skor som jag ställer undan för säsongen. Dels vill jag minnas att jag läst ett tips om detta någonstans för länge sedan, och dels känns det bara rätt att göra så.
Citera
2014-04-03, 12:29
Medlem
JanneKs avatar
Köpte ett par nya skor igår. Då jag redan har ett par svarta oxfords och ett par mörkbruna single monks i mocka så föll valet på ett par mörkbruna oxfords i semi-brogue från Carmina den här gången. Nedan kommer ett par bilder på skorna.

Bild 1
Bild 2

Ett par frågor: hur pass gångbara anser ni att dessa skor är? Kan de bäras till mer avslappnade kläder eller är dessa något jag enbart ska ta på mig när jag har kostym/uddakavaj?
Citera
2014-04-03, 13:52
Medlem
mikelmiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanneK
Köpte ett par nya skor igår. Då jag redan har ett par svarta oxfords och ett par mörkbruna single monks i mocka så föll valet på ett par mörkbruna oxfords i semi-brogue från Carmina den här gången. Nedan kommer ett par bilder på skorna.

Bild 1
Bild 2

Ett par frågor: hur pass gångbara anser ni att dessa skor är? Kan de bäras till mer avslappnade kläder eller är dessa något jag enbart ska ta på mig när jag har kostym/uddakavaj?
De är snygga och kan i min mening absolut användas även när du inte bär kavaj.
Citera
2014-04-03, 14:15
Medlem
JanneKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikelmilton
De är snygga och kan i min mening absolut användas även när du inte bär kavaj.

Tack! Var ska man i sådana fall dra gränsen? Jeans? Chinos?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in