2014-04-03, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det här jävla utlåtandet som förhörsledaren talar om. Jag trodde i min enfald att du följde tråden och att du förstod vad som diskuterades.

Citat;

F: Ja, det finns ett rättsutlåtande som säger att hon har dött ungefär…

Slut citat

Källa:FUP, förhör med KJ, och jag kan återkomma med vilken jävla sida det står på om det är ett önskemål.

FH försöker ge sken av att det finns ett rättsutlåtande som stärker deras tidsangivelse. Dubbelfel, liksom.
Citera
2014-04-03, 01:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Hur kommer Johansson att bli mottagen på den anstalt där han snart hamnar?
Bland medinternerna?
Står det högt i kurs att vara styckmördare ute bland buset?
Det har respekt med sig så att man kanske blir fruktad?
Vad tror ni?
Jag tror att han är hyggligt opåverkad av omgivningen. Antingen kommer det extremt inrutade tillvaron att passa som handen i handsken eller så blir han knäckt av den och tar livet av sig så fort som möjligt. Mördare som inte gett sig på barn brukar ha hygglig status, men för KJ tror jag inte det spelar någon roll.
Citera
2014-04-03, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolifer
Kanske hade KJ i dagarna innan mordet kunnat tagit sig tiden att utgå från sitt "rundade stämjärn", som AB beskrivit, och fila till en vass konisk egg framtill.
Med ett bryne (som hittades i vardagsrummet FUP s44) tills det bli konformat.

Teckningen "stämjärnet" Bild: ABs ritning
är inte bra men den beskriver iaf ett slikt verktyg med viss tydlighet.

Bild: populär skölp med orange handtag

Just denna skölpen finns att köpa med flera breddar, bland andra 2 cm, som bäst passar med skadorna. Bredaste skadan var 1.9 cm men kanske borde såret "dragit ihop sig"/kollapsat lite.

Bladet är tjockt. Men såren hade också en avsevärd glipa på 0.4-0.6 cm vilket passar ungefärligt med länkat verktyg.

Motivationen för denna spekulationen:
1. KJ säger att han inte haft ett sådan hemma men att AB hade sett en sådan där. KJs Pappa verkar förneka träverktyg.
2. Om AB har rätt så låg kanske både skjölpen och brynet framme. Mitt framför näsan så att säga. KJ var lite "man tager vad man haver" vid tidigare knivbygge.
3. Sårens utseende kanske stödjer att han bytt grepp på vapnet. Skölpen stöder hugg och stick (det gör iaf inte push-daggern).
4. Såren är inte så djupa trots att de verkar skett under "kontrollerade former" (samlad serie etc). Jag tänker då att det skulle vara för att bladet är både tjockare och bredare än pipedagger eller annat knivliknande vapen. Men de har å andra sidan en större glipa.

Är detta något som håller vatten tro?

Jo jävlar jag skulle vilja se nån fila om formen på en skölp/stämjärn med ett bryne. En hel livsuppgift skulle jag påstå.
Citera
2014-04-03, 01:05
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Vanlig anstalt så kommer han bli hotad, så han placeras förmodligen där ingen hotbild finns.
Lika bra att ta en anstalt där likasinnade finns för det funkar inte bland vanliga kriminella.
Han och Fredrik Svensson samt Elinmördaren står inte högt i kurs det är ett som är säkert.-

Denna killen kanske hamnar på rättspsyk ändå trots fängelsedom eller vistas mer på psyk än anstalt.
Det är inte alls otroligt.

Det påminner väl mer om hemmiljö än om straff .. Han är kvalificerad för KVA och KVA kommer han att få. Straffet ska vara KÄNNBART, och det blir kännbart när han placeras i en miljö där den här typen av brott inte direkt applåderas. Vad KJ behöver är en uppfostringsanstalt, inte nånting som påminner om en fortsättning på hans tidigare tillvaro.
Citera
2014-04-03, 01:07
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Det är en sak jag har funderat över. Med tanke på att det måste vara väldigt besvärande för MB med familj att de har riktats misstankar om att delar av familjen kan ha med mordet att göra.

Varför har de inte begärt att polisen skulle göra en husrannsakan? Jag kan bara gå till mig själv. Om jag hade blivit misstänkt i ett sådant här fall. Skulle jag begära att de skulle göra en grundlig undersökning så att jag kunde bli rentvådd från alla misstankar.

De kommer i alla fall inte kunna bevisa sig oskyldiga i ögonen på de överdrivet misstänksamma. Att kunna bli rentvådd från alla misstankar är tyvärr en orealistisk önskedröm. Det är bara att se på de fall där det blivit så att tidigare fällda eller misstänkta friats; det finns lik förbaskat de som i alla fall vägrar acceptera att det varit en rättskandal där oskyldiga dömts och "de" innefattar då också osvikligt även professionella medlemmar av rättssamhället, som poliser, domare och åklagare

Rent generellt finns det alltså mycket små skäl för en oskyldig att vara överdrivet hjälpsam mot de som utreder brott. Det utesluter förstås inte att man bör svara på frågor och ställa upp i förhör, men man skall då göra det på de villkor som gynnar en. Detta gäller även ett relativt schysst och icke-malignt rättssystem som det svenska, där man normalt inte går in för att sätta dit skyldiga till varje pris. I undantagsfall går det att råka illa ut även här, om det vill sig riktigt illa.

Här är en amerikansk professor i juridik som förklarar varför man inte skall tala med polisen utan advokat och även om förhållandena inte är exakt de samma finns det vissa saker som har relevans för alla misstänkta, oavsett misstankegrad. http://www.youtube.com/watch?v=6wXkI4t7nuc
Citera
2014-04-03, 01:08
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
FUP

F: Du vet ju att hon…hon har ju…hon har ju dött runt…
H: Jaa.
F: …vid den här tidpunkten?
H: Va?
F: Hon har ju dött ungefär vid den här tidpunkten?
H: Hur vet ni det?
F: Ja, det finns ett rättsutlåtande som säger att hon har dött ungefär…
H: Nog för att det jag…
F: …vid den här tidpunkten.
H: …det jag läst…
F: Ungefär alltså.
H: Ja, det jag har lärt mig från…eller det är endast det jag har sett och då säger de den 4, 5,
6…någonstans där. Det handlar inte om timmar, utan det handlar om dagar som man inte
vet…och jag satt precis och läste om…faktiskt det i ett av de här Illustrerad vetenskap på ett
amerikanskt …….. och det…hur man framställer dödsorsak. Där så var det att liksom man
kollar hur …hur mogna så här fluglarverna är och sånt som läggs i kroppen.
F2: Det är ju den tekniken som används världen över.
H: Ja, och den kan inte pinpunkta timmar, utan den pin…den kan säga typ mellan de här
dagarna, så… Och det där…där har…där är det lite fel att du säger att hon dog då.
F: Nej, exakt på minuten har jag ju inte sagt, men det är ungefär vid den här tidpunkten eller
vid den här tidpunkten, så är det……………….. Sen kan det vara plus minus …….. ett antal
timmar.

Är det så, finns det verkligen ett utlåtande med den noggrannhetsgraden?

Nu upprepar jag det som jag postat många gånger readan:

De ALLRA ÄLSTA larverna som hittades på VBs torso var var 13,4 mm dvs de var ALLRAHÖGST 5-6 dagar gammla, mera sannolikt 4 -5 dagar gammla.

Vilket då betyder att VB inte har varit död, eller att hennes torso inte har legat i ett inviroment där spyflugor har tillgång till liket, i mera änn ALLRA HÖGST 6 dagar dvs sedan den 16 Maj, dock efter min uppfattning mest sannolikt sedan 18/19 Maj .

Och vad angår VBs ben så har dom legat ÄNNU FÄRRE dagar i ett inviroment där spyflugor har tillgång till liket iom att det INTE HITTADES VARKEN ÄGG ELLER LARVER PÅ HENNES BEN, då spyflugor ALTID lägger ägg redan innom de första 24 timmar.

Advokat TO BORDA HA TAGIT UPP DETTA, jag skickade denna info till honnom för några dagar sedan, gjorde han det, någon som vet?
Citera
2014-04-03, 01:12
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag tror att han är hyggligt opåverkad av omgivningen. Antingen kommer det extremt inrutade tillvaron att passa som handen i handsken eller så blir han knäckt av den och tar livet av sig så fort som möjligt. Mördare som inte gett sig på barn brukar ha hygglig status, men för KJ tror jag inte det spelar någon roll.
Är han psykopat som MBoudine hävdar med sådan övertygelse, så kommer han att klara
fängelselivet galant.

Själv tror jag däremot att han är rätt skör när allt kommer omkring så att det inte dröjer
värst länge förrän det blir med honom som ministermördaren Mijailovic och han får vistas
inom slutenvården i perioder eller kanske mest hela tiden framöver, vilket du väl liksom
MrsMagoo och någon annan varit inne på också idag.

Du nämner självmordsrisken: men det händer väl ytterst sällan att just mördare tar
livet av sig inne på anstalter? Är inte det klientelet ännu mer övervakade än de mindre
grovt belastade internerna?
Citera
2014-04-03, 01:13
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
För det första är det bara okunnigt alternativteoretikerjidder att kalla MB för psykopat. Men för det andra, om så vore, är psykopater rationella när de begår brott. De håller inte på och sticker sina offeer systematiskt och för det mesta inte så djupt eller kraftfullt med mer än ett dussin hugg med ett egendomlig föremål som man absolut inte brukar hugga folk med. Det gör man bara om man är kraftigt störd och uppenbart avvikande.

Nu är det ju så att en psykopat, eller en person med psykopatiska drag som jag tror att MB har, mycket väl kan vara både kraftigt störd och avvikande.

Det finns ju, och det vet du ju säkert mycket väl eftersom jag antar att du läst FUP inngående, en hel del info i FUP som stöden antagelsen att MB har psykopatiska drag.

Å andra sidan är detta inte tillfället med KJ.
Citera
2014-04-03, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolifer
Kanske hade KJ i dagarna innan mordet kunnat tagit sig tiden att utgå från sitt "rundade stämjärn", som AB beskrivit, och fila till en vass konisk egg framtill.
Med ett bryne (som hittades i vardagsrummet FUP s44) tills det bli konformat.

Teckningen "stämjärnet" Bild: ABs ritning
är inte bra men den beskriver iaf ett slikt verktyg med viss tydlighet.

Bild: populär skölp med orange handtag

Just denna skölpen finns att köpa med flera breddar, bland andra 2 cm, som bäst passar med skadorna. Bredaste skadan var 1.9 cm men kanske borde såret "dragit ihop sig"/kollapsat lite.

Bladet är tjockt. Men såren hade också en avsevärd glipa på 0.4-0.6 cm vilket passar ungefärligt med länkat verktyg.

Motivationen för denna spekulationen:
1. KJ säger att han inte haft ett sådan hemma men att AB hade sett en sådan där. KJs Pappa verkar förneka träverktyg.
2. Om AB har rätt så låg kanske både skjölpen och brynet framme. Mitt framför näsan så att säga. KJ var lite "man tager vad man haver" vid tidigare knivbygge.
3. Sårens utseende kanske stödjer att han bytt grepp på vapnet. Skölpen stöder hugg och stick (det gör iaf inte push-daggern).
4. Såren är inte så djupa trots att de verkar skett under "kontrollerade former" (samlad serie etc). Jag tänker då att det skulle vara för att bladet är både tjockare och bredare än pipedagger eller annat knivliknande vapen. Men de har å andra sidan en större glipa.

Är detta något som håller vatten tro?

Är nog kanske inte den som skall avgöra vattenhållningsfaktorn avs ditt inlägg men onekligen är du inläst på fallet/detaljer.
Iaf: tror inte det är möjligt att med ett bryne i så pass hög grad förändra formen på en skölp (från rak till konisk), de är ju gjorda för att tåla tuffa tag. Givetvis varierar stålkvalitén säkert stort från fall till fall men ändå.
Tycker helt klart att bredden 2 cm är intressant. The Foreigner postade (den 25/3 tror jag, orkar inte kolla nu) en artikel om sår(kniv)skador där det framgick (om jag fattade rätt) att sårlängden ofta/ibland är lite mindre än bredden på vapnet pga hudens inneboende stretch-förmåga. Så VB:s skador stämmer nog ganska bra med ett föremål med 2 cm bredd.
Är fö tveksam till att sticken utdelats under kontrollerade former, tycker inte att det framkommit något som talar mot att VB stuckits i affekt. Den frågan uppfattar jag som helt öppen (och den lär nog så förbli).
Citera
2014-04-03, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
För det första är det bara okunnigt alternativteoretikerjidder att kalla MB för psykopat. Men för det andra, om så vore, är psykopater rationella när de begår brott. De håller inte på och sticker sina offeer systematiskt och för det mesta inte så djupt eller kraftfullt med mer än ett dussin hugg med ett egendomlig föremål som man absolut inte brukar hugga folk med. Det gör man bara om man är kraftigt störd och uppenbart avvikande.

Tack, Hamilkar! Det här inlägget går rakt på det som hela tiden varit den svaga punkten i dessa MB/AN/hela socknen-teorier. Det är en stört psyke bakom detta. Ingen uppblossande aggression, inget rationellt planerande. Bara ett lallande random knäppskallebeteende. Det är antagligen också därför detta mord drar till sig så mycket uppmärksamhet. Irrationaliteten stör oss, vi vill dra linjer mellan punkterna och hitta en "mening". Men svaret är: Ingen mening. Ett tristessmord. Ett random misärmord. Ett psykisk-leda-vad-fan-ska-jag-göra-nu mord. Inga afrikanska macheteterrorister. Inga karateäktenskapliga konspirationer med tillresta "event"-turister från Europa. Inget sånt - bara slumpmässigt våld i tristessen i ett tråkigt hyreshusområde i en liten norrbottnisk stad.
Citera
2014-04-03, 01:32
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Nu är det ju så att en psykopat, eller en person med psykopatiska drag som jag tror att MB har, mycket väl kan vara både kraftigt störd och avvikande.

Det finns ju, och det vet du ju säkert mycket väl eftersom jag antar att du läst FUP inngående, en hel del info i FUP som stöden antagelsen att MB har psykopatiska drag.

Å andra sidan är detta inte tillfället med KJ.
Man behöver inte nödvändigtvis vara psykopat för att kunna begå en grym, mordisk handling.
Fast det underlättar förstås...

KJ är nog inte psykopatiskt lagd. Men störd utav helvete måste han vara som gjort nåt
sånt här vedervärdigt mot en annan människa.

Det är ingen oskyldig stackare som snart skickas in på kåken.
Men du och flera andra lär förbli i den övertygelsen.
Citera
2014-04-03, 01:37
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Tack, Hamilkar! Det här inlägget går rakt på det som hela tiden varit den svaga punkten i dessa MB/AN/hela socknen-teorier. Det är en stört psyke bakom detta. Ingen uppblossande aggression, inget rationellt planerande. Bara ett lallande random knäppskallebeteende. Det är antagligen också därför detta mord drar till sig så mycket uppmärksamhet. Irrationaliteten stör oss, vi vill dra linjer mellan punkterna och hitta en "mening". Men svaret är: Ingen mening. Ett tristessmord. Ett random misärmord. Ett psykisk-leda-vad-fan-ska-jag-göra-nu mord. Inga afrikanska macheteterrorister. Inga karateäktenskapliga konspirationer med tillresta "event"-turister från Europa. Inget sånt - bara slumpmässigt våld i tristessen i ett tråkigt hyreshusområde i en liten norrbottnisk stad.

Beträffande fetat tror jag du har bottenfel .. VB-mordet är noggrannare planerat än många tycks tro - förmodligen hade ingen kunnat fällas för nånting om det inte varit för detta aber - blodbesudlingen i KJ:s Sonata.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in