Citat:
Ursprungligen postat av
Engelska
Nej, det finns ingen som bestämmer vad du får tycka och tänka -- vare sig här eller i Nordkorea. Däremot så finns det lagar och regler för hur och vad du får yttra dig. Sådana lagar och regler finns i alla samhällen och har alltid funnits och kommer, förhoppningsvis, alltid att finnas.
Exempelvis så får jag inte mordhota andra. Jag får heller inte förtala eller sprida missaktning om andra människor eller uppmana till brott. Om vi skulle låta yttrandefrihets-autisterna bestämma så skulle jag få säga till en lönnmördare att den ska mörda dig och det är helt lagligt, det var ju bara ett yttrande från min sida -- vill du att vissa yttranden ska vara förbjudna? Grattis, välkommen in i klubben.
Du verkar inte kunna hålla isär att å ena sidan i ett privat sammanhang - om än på internet - yttra sin mening (om än på ett osmakligt sätt), och å andra sidan specifikt kontakta och trakassera en enskild person. Är du för eller inte för att någon ska få ha åsikten att t.ex. pedofiler bör slås ihjäl eller vänsterextremister borde gasas - och yttra den åsikten på ett offentligt forum?
Det där är nämligen precis vad Aschbergs löjliga program inte skulle dra sig för att hänga ut, trots att man påstår sig acceptera folks rätt till åsikter. Snarare är det enda man accepterar folks rätt till harmlösa åsikter.
Jag tycker det är beklämmande att gruppen av evigt kränkta i det här landet, tror sig ha någon rätt att bestämma över hur och på vilket sätt andra människor ska få tycka, tänka och yttra sig.