2013-07-18, 00:05
Medlem
Det lättaste är väl att prova iktoirivil, läs FDAs godkännade mot PÅ.
Nardilen är ju än svårare att få och riskey.

Men du...Jag har psoriasis, lederna är svullna och jag har korvtår och fläckar som liknar lepra.
Jag rodnar också då ngt är fel på svett//kyl systemet.
Men vad är problemet sådär? Fattar att du haft det men nu, som vuxen? Måste vara konsekvenser av det där.
Citera
2013-08-06, 23:44
Medlem
PeterDolvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Det lättaste är väl att prova iktoirivil, läs FDAs godkännade mot PÅ.
Nardilen är ju än svårare att få och riskey.

Men du...Jag har psoriasis, lederna är svullna och jag har korvtår och fläckar som liknar lepra.
Jag rodnar också då ngt är fel på svett//kyl systemet.
Men vad är problemet sådär? Fattar att du haft det men nu, som vuxen? Måste vara konsekvenser av det där.

Fattar inte vad du skriver? Att rodnaden är ett stort problem för mig, även i vuxen ålder. Vad är det du inte förstår?

Självklart bryr man sig mindre med åldern, men det är en känsla som är förknippat med så starkt obehag för mig, att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Mitt självförtroende är 0, och jag vågar inte ta några risker i livet längre. Jag har både medvetet och omedvetet börjat ge upp mer och har tankar på att "jag klarar ingenting , " jag klarar det aldrig" som går på automatik. Rodnaden har blivit en känsla som medför oerhört plågsamma tankar och känslor. Vet inte hur jag kan förklara det bättre.. En fysisk sensation som medför 1000 omedvetna tankar.
Citera
2014-01-30, 23:35
Medlem
swedishadmins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDolving
Tror det råder en extrem rädsla bland läkarna. Man skyddar hellre sin egen rygg, än prövar något som kan fungera. Jag ska iaf fråga min läkare om detta, om inte anafranilen fungerar heller. Då har jag prövat allt! Kan lätt hålla mig till den diet som föreskrivs, inga problem alls! Om man bara fick pröva den, och se..

Ska bli intressant att höra, vad min läkare säger. Hon avrådde ju mig från anafranilen redan, så hon lär ju knappast ge mig licens bara sådär. Men vad gör man då? Kan man kräva en annan läkare? Hur kan man gå tillväga för att få prova den tro? Det är jag nyfiken på. Hade säkert fått prova den om man träffat "rätt" psykläkare så att säga.

Bästa du kan göra är att byta läkare, de gjorde jag då skrev de ut nardil till mig direkt!
Citera
2014-04-02, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av monkey99
BUMP. Kom igen nu Flashback, snackade snubben skit om att Nardil påverkar GABA?

Nej han snackade inte skit, fenelzin höjer koncentrationen av gaba i hjärnan.
Citera
2014-04-18, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KvasiOrko
Nej han snackade inte skit, fenelzin höjer koncentrationen av gaba i hjärnan.

+1

Det gör den genom dess metabolit "fenetyldenhydrazin" som hämmar ett enzym som katalyserar nedbrytningen av GABA. Dock får man räkna med lägre nivåer av downstream metaboliter.

Funderar starkt på att ansöka om licens för detta medicin. Någon som har några erfarenheter om hur det går till?
Citera
2014-10-07, 15:45
Medlem
Bisarros avatar
Kan det vara så att själva dieten spelar en stor roll i den här saken? Tyramin har ju påverkan på psyket. Kanske är det inte medicinen som står för den stora ångestdämpningen, utan dieten? Eller? Jag är osäker.
Citera
2015-03-02, 16:30
Medlem
Jag har en mycket bra psykiatriker som inte hade några invändningar mot att skriva en licensansökan åt mig på Nardil. Lämnades in idag.

Har gått igenom allsköns SSRI mm, utan att det hjälpt.
Nu sitter jag o funderar om läkemedelsverket som ska godkänna licensansökan brukar ge ok, eller ska jä"las med mig

Hoppas mycket på detta halmstrå som jag behöver

Någon som kan turerna? Om det oftast beviljas?

Dessutom: någon med erfarenhet gällande träning medans medicinering med Nardil?
(Kosten vet jag redan)
Senast redigerad av Brandsegel 2015-03-02 kl. 16:53.
Citera
2015-08-29, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grissvans
Mot depression(speciellt atypisk*) och ångest!
MAO bryter bla.ner singnalsubstanserna dopamin,serotonin,noradrenalin, adrenalin och melatonin.Dessa ämnen är de som styr vårat humör/sömn och när man är deprimerad är dessa ämnen i obalans.
En MAOI fungerar som tidigare beskrivet genom att den inaktiverar MAO och därför stabiliseras nivåerna av signalsubstanserna=depressionen/ångesten försvinner/lindras förhoppningsvis.
Nardil har även en speciell egenskap som många andra MAOIs inte har nämligen att den ökar även nivåerna av GABA** vilket gör den extra bra mot ångest!

*Atypisk depression=Sover mer, äter mer, kan reagera positivt på positiva händelser men är mycket känsligare för negativa händelser speciellt sociala.
**GABA är en signalsubstans som hjärnan använder för att lunga ner sig(benzo,alkohol mm. förstärker GABAs effekt f.ö) GABA fungerar genom att minska chansen att en nervcell skickar en signalvidare till en annan.

Jag funderar på att be om denna medicin då jag lider av en mycket svår depression och inte har blivit bra av nåt annat. Min fråga är var det svårt att få licensen? Tycker du att depressionen och ångesten blir bättre?
Citera
2016-03-11, 06:20
Medlem
hej någon som tar Nardil som kan berätta hur det får dig att må? Är det bra för Social fobi??
Citera
2016-05-10, 15:25
Medlem
SpaceMonkey1s avatar
Jag har hört att den är väldigt effektiv mot social fobi.. dock är jag tveksam om den äns skrivs ut i Sverige... avvaktar och ser om folket vet något mer..
Citera
2016-06-03, 01:10
Medlem
Finns det ingen som tar Nardil? Seriöst
Citera
2016-06-03, 15:36
Medlem
http://www.familjeliv.se/forum/thread/76682906-nagon-som-tar-nardil
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto