• 1
  • 2
2014-04-02, 20:07
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
På senare tid har många migrerat från de nyare EU-länderna till Sverige. Dessa EU-migranter tycks främst försörja sig genom tiggeri på gator och torg. Detta har lett till att många här i Sverige uttrycker oro. En del klagar på att det är störande med tiggare på gatorna. Andra är jätteupprörda över att EU-migranterna bor så dåligt. Några uttalar beskyllningar mot EU-migranternas hemländer. Summa sumarum för mig, är att situationen inte är tillfredsställande. Någonting måste helt enkelt göras.

Mitt förslag är att tiggeri ses som vilket annat arbete som helst. Om vi bestämmer oss för det, så händer följande.

För det första så kommer EU-migranterna att ses som arbetskraft. Detta eftersom tiggeri nu erkänns som ett yrke. Och tiggeriet är i Sverige sedan länge svagt utvecklat. Det råder helt enkelt svår arbetskraftsbrist inom tiggeriet. Behovet av en välutvecklad tiggeribransch, fylls då av EU-migranterna.

För det andra så blir det lätt för Migrationsverket att bevilja arbetstillstånd till EU-migranterna. Förslagsvis kan Migrationsverket göra detta genom något slags ambulerande verksamhet. Och när väl arbetstillstånden beviljats, har EU-migranterna rätt att stanna i Sverige så länge de har ett arbete, precis som alla andra arbetskraftsinvandrare. Alla frågetecken kring EU-migranternas eventuella rätt att vistas i Sverige, kommer då att upphöra.

För det tredje kan de svenska fackförbunden få ett välbehövligt medlemstillskott. Här är jag inte helt på det klara, vilken fackförening tiggarna ska ansluta sig till. Men det löser sig säkert. Kanske kan de bilda ett eget fackförbund? Dock är jag helt säker på att det nya tiggerifacket, kommer att ha en hel del arbete framför sig. Bland annat med frågor som tiggarnas arbetsmiljö, lön, semester och föräldraledighetsrättigheter.

Så, vad tycks om mitt förslag?
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2014-04-02 kl. 20:09. Anledning: rättstavning
Citera
2014-04-02, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
På senare tid har många migrerat från de nyare EU-länderna till Sverige. Dessa EU-migranter tycks främst försörja sig genom tiggeri på gator och torg. Detta har lett till att många här i Sverige uttrycker oro. En del klagar på att det är störande med tiggare på gatorna. Andra är jätteupprörda över att EU-migranterna bor så dåligt. Några uttalar beskyllningar mot EU-migranterna hemländer. Summa sumarum för mig, är att situationen inte är tillfredsställande. Någonting måste helt enkelt göras.

Mitt förslag är att tiggeri ses som vilket annat arbete som helst. Om vi bestämmer oss för det, så händer följande.

För det första så kommer EU-migranterna att ses som arbetskraft. Detta eftersom tiggeri nu erkänns som ett yrke. Och tiggeriet är i Sverige sedan länge svagt utvecklat. Det råder helt enkelt svår arbetskraftsbrist inom tiggeriet. Behovet av en välutvecklad tiggeribransch, fylls av då EU-migranterna.

För det andra så blir det lätt för Migrationsverket att bevilja arbetstillstånd till EU-migranterna. Förslagsvis kan Migrationsverket göra detta genom något slags ambulerande verksamhet. >Och när väl arbetstillstånden beviljats, har EU-migranterna rätt att stanna i Sverige så länge de har ett arbete, precis som alla andra arbetskraftsinvandrare. Alla frågetecken kring EU-migranternas eventuella rätt att vistas i Sverige, kommer då att upphöra.

För det tredje kan de svenska fackförbunden få ett välbehövligt medlemstillskott. Här är jag inte helt på det klara, vilken fackförening tiggarna ska ansluta sig till. Men det löser sig säkert. Kanske kan de bilda ett eget fackförbund? Dock är jag helt säker på att det nya tiggerifacket, kommer att ha en hel del arbete framför sig. Bland annat med frågor kring tiggarnas arbetsmiljö, lön, semester och föräldraledighetsrättigheter.

Så, vad tycks om mitt förslag?

Tiggeri är
Senast redigerad av pure.gold 2014-04-02 kl. 20:23.
Citera
2014-04-02, 20:11
Medlem
Problemet är nog snarare att om tiggeri ses som ett yrke, så kan inte Sverige bemöta romerna såsom de bemöter alla andra folk som kommer till Sverige.

Om du kommer till Sverige som invandrare får du hjälp med bostad och mat. Ingen invandrare behöver bo på gatan som romerna är tvungna att göra.

På något sjukt sätt är det helt enkelt så att eftersom tiggeri ses som arbete, kan de heller inte tas emot som alla andra folk utan får klara sig själva, vilket får till följd att de tigger på gatorna iklädda trasiga kläder samt sover i barnens lekstugor.

Förbjuder man tiggeri, då kan vi ta emot alla romer som flyktingar och erbjuda bostad, mat och pengar så att de inte behöver tigga.
Citera
2014-04-02, 20:12
Bannlyst
Jag har ej läst texten, men att klassa tiggeri som arbete håller jag inte med om. Skall man börja se donationer som arbete också? tiggeri är trots allt att fråga om donationer.
Citera
2014-04-02, 20:39
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pure.gold
Tiggeri är

Du kommer inte undan trots redigering.

Citat:
Ursprungligen postat av pure.gold
Dessa tiggare från Rumänien, Bulgarien, Serbien osv har ställt till ett helvete i sina länder i alla tider. De romer som inte tigger och sköter sig ser ner på dessa parasiter som lever som de gör. Folk här är korkade, tiggeri är helt omoraliskt ur alla synvinklar. Extra mycket om man har Iphones och kläder av märket peak. I övrigt är tiggeriet bara hälfet av deras arbete här. Vd det andra är kan ni räkna ut själva. Har massa romska polare så hitta inte på ngt sånt där PK snack nu.

Jag tycker synd om fattiga människor och tycker att vi ska hjälpa de! Har inget emot romer i grupp, men mycket av det tiggeriet vi ser är inget annat än bedrägeri.

Förslaget är inget PK-snack. Mitt förslag grundar sig på hur det faktiskt är och hur man ska komma till rätta med de problem som helt klart följt, i spåret av EU-migranternas ankomst till Sverige. De är här och att de är här och vad de gör och hur de bor, tycks bekymra väldigt många i Sverige.

Mitt förslag är avsett att undanröja dessa bekymmer. Ett sätt är faktiskt att se tiggeri som ett legitimt yrke. En förlängning av det synsättet, blir att EU-migranterna kommer att ses som arbetskraftsinvandrare. Om som arbetskraftsinvandrare har de samma rättigheter som alla andra som lagligen uppehåller sig i Sverige. Staten och dess myndigheter, och alla andra också, kan då sluta att tveka, om hur de ska förhålla sig till dessa EU-migranter.

Detta sätt att förhålla sig till tiggeri, kan också vara ett slags ledstjärna för övriga EU. Sverige är nämligen en humanitär stormakt och andra länder kommer helt säkert att ta efter oss. Mitt förslag kan faktiskt komma att leda till EU-migranternas verkliga integration i Europa och övriga världen. Och det är ju något som man i Sverige och andra länder säger sig sträva efter.
Citera
2014-04-02, 21:04
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SopaDePescado
Jag har ej läst texten, men att klassa tiggeri som arbete håller jag inte med om. Skall man börja se donationer som arbete också? tiggeri är trots allt att fråga om donationer.

Läs då och svara sen. Möjligt att du finner texten sarkastisk eller ironisk, men jag menar allvar. I ett normalt land skulle mitt förslag avfärdas som rent löje. Anser dock att i Sverige är så inte fallet, i ljuset av vår svenska mångkulturella agenda som genomsyrar det mesta i dagens Sverige. Och jag är anpasslig. Nu ska vi ha mångkultur och vara toleranta och vidsynta, och i det sammanhanget är både min fråga och mitt förslag hundraprocentigt allvar.
Citera
2014-04-02, 21:19
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Problemet är nog snarare att om tiggeri ses som ett yrke, så kan inte Sverige bemöta romerna såsom de bemöter alla andra folk som kommer till Sverige.

Om du kommer till Sverige som invandrare får du hjälp med bostad och mat. Ingen invandrare behöver bo på gatan som romerna är tvungna att göra.

På något sjukt sätt är det helt enkelt så att eftersom tiggeri ses som arbete, kan de heller inte tas emot som alla andra folk utan får klara sig själva, vilket får till följd att de tigger på gatorna iklädda trasiga kläder samt sover i barnens lekstugor.

Förbjuder man tiggeri, då kan vi ta emot alla romer som flyktingar och erbjuda bostad, mat och pengar så att de inte behöver tigga.

På ett sätt har du helt rätt. Eftersom romerna inte söker asyl, inte påstår att de är förföljda i sina hemländer, så tas de inte om hand här. På ett helt annat sätt har du fel. EU-migranterna är medborgare i EU-länder. Som sådana medborgare kan de inte söka asyl i Sverige. Skulle de söka asyl, vilket en del av dem faktiskt skulle kunna ha grund för att göra, så skulle deras ansökningar inte ens behandlas. Deras ansökningar skulle avvisas här i Sverige.

Däremot är de fria att bosätta sig som arbetskraftsinvandrare i Sverige. Och eftersom vi i Sverige inte är beredda att sjasa ut dem, utan låter dem stanna här, så kan vi lika gärna erkänna och legalisera deras uppehälle här. Ett sätt att göra det och därmed att få slut på diskussionen om de har rätt att vara här eller inte, är att se det sätt de försörjer sig på, som ett yrke. Och de försörjer sig genom tiggeri.

Jag anser att mitt förslag om att erkänna tiggeri som ett yrke bland andra, är helt i linje med den agenda som i dag råder i det mångkulturella Sverige. Man kan tycka att det är ett skämt, det jag föreslagit, men i Sverige är det inte alls ett skämt. Och det är med den utgångspunkten man bör se mitt förslag. Nämligen att mitt förslag är helt rimligt och naturligt och seriöst i dagens mångkulturella Sverige. Och jag är storligen förvånad över att miljö- eller vänsterpartisterna, inte redan föreslagit det jag här föreslagit här på flashback. Nämligen att tiggeri bör ses som ett vanligt arbete.
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2014-04-02 kl. 21:22. Anledning: rättstavning
Citera
2014-04-02, 22:11
Medlem
Problemet är att om tiggeri anses vara ett arbete, då har du genast en väldigt stor svartmarknad att ta hand om. För arbete ska beskattas och ge rättigheter till pension, sjukvård etc.

Men varken tiggarna vill betala skatt eller skattemyndigheten vill jaga tiggarna att betala skatt.

Därför kan inte tiggeri anses som ett yrke även om det ger flera hundra kronor skattefritt om dagen.
Citera
2014-04-02, 22:16
Medlem
Nej.

Tiggeri tillför inget produktivt till samhället, vare sig principellt eller faktiskt, abstrakt eller konkret (utöver de små slantar de kan lägga på någon varmkorv eller ölburk vilket ger lite indirekt skatt).

Således är det inte ett arbete.
Citera
2014-04-02, 22:45
Medlem
Mike.Andersens avatar
Om tiggeri anses vara ett arbete, då kan alla arbetslösa sätta sig ner och tigga. Då kan vi skrota a-kassan, för då går man direkt från en uppsägning till att bli tiggare. Försörjningsstöd i form av socialbidrag blir överflödigt i och med att samtliga medborgare förväntas ha ett arbete.

Även om socialbidrag inte skrotas, så kan det vara svårt att bevisa att man inte lyckats tigga ihop tillräckligt för sitt uppehälle. Ingen lär få socialbidrag, i och med att personen aldrig kan styrka sin inkomst via tiggeri. Det lär också bli problem med skatteverket, samtliga som inte deklarerat en viss förväntad dagsinkomst lär bli sköntaxerad.
Citera
2014-04-02, 22:59
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RatosPipa
Nej.

Tiggeri tillför inget produktivt till samhället, vare sig principellt eller faktiskt, abstrakt eller konkret (utöver de små slantar de kan lägga på någon varmkorv eller ölburk vilket ger lite indirekt skatt).

Således är det inte ett arbete.

Du gör misstaget att tro, att i Sverige måste saker och ting vara produktiva. Den snabbast växande industrin i Sverige är invandringsindustrin. Den industrin sysselsätter tolkar, advokater, statliga tjänstemän, både svenska tjänstemän och EU-tjänstehen, och den privata SFI-utbildarverksamheten. Och inte minst sysselsätter, eller snarare berikar, den svenska invandringsindustrin de som erbjuder varan invandrare, varan bostäder.

I ljuset av vad som faktiskt spenderas på invandringen, framstår det för mig som enbart galenskap, att inte erkänna tiggeri som ett yrke bland andra i Sverige. Att tigga i Sverige, bör ses som at utöva ett vanligt arbete. Det är helt i linje med det Nya Sveriges agenda.

Och det där med principiellt, faktiskt, abstrakt eller konkret, det kan du glömma. Här i Sverige tolereras allt. Och därför bör tiggeri ses som vilket arbete som helst.
Citera
2014-04-02, 23:06
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Om tiggeri anses vara ett arbete, då kan alla arbetslösa sätta sig ner och tigga. Då kan vi skrota a-kassan, för då går man direkt från en uppsägning till att bli tiggare. Försörjningsstöd i form av socialbidrag blir överflödigt i och med att samtliga medborgare förväntas ha ett arbete.

Även om socialbidrag inte skrotas, så kan det vara svårt att bevisa att man inte lyckats tigga ihop tillräckligt för sitt uppehälle. Ingen lär få socialbidrag, i och med att personen aldrig kan styrka sin inkomst via tiggeri. Det lär också bli problem med skatteverket, samtliga som inte deklarerat en viss förväntad dagsinkomst lär bli sköntaxerad.

Och så försvinner försörjningsstödet.

Men håll med om att mitt förslag är bra. EU-migranter tgger på gator och torg. Erkänn det som ett arbete. Tiggeri är ett arbete. Smaka på det. Helt i tiden skulle jag vilja påstå. De sitter där på gator och torg, i regn, kyla och snöfall, och arbetar. Med en mugg i handen. Oförtrutet arbetar de vidare.

Mitt syfte var att finna en lösning på det uppvleda tiggeriproblemet. Och allt jag får är mothugg. Men jag tror att jag kan få alla, att acceptera tiggeri som ett yrke. Om jag så ska tigga och be på mina bara knän.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in