2014-04-02, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sectarius
Det är en fullt naturlig reaktion att man blir lite paff och mållös om någon plötsligt konfronterar en och vill ha en förklaring på rak arm.

Beter man sig någorlunda normalt och inte skäms för sina åsikter blir man inte paff och mållös, då kan man förklara sig. Vet man däremot innerst inne att man har fel, att man gjort/gör fel, om man skäms för sina åsikter. Då blir det värre. Men då kanske man ska låta bli att sprida sina åsikter överhuvudtaget. Eller?

Respekt till killen som i programmet erkände att han uttryckt sig korkat och ogenomtänkt i sitt mail till Höglund.
Citera
2014-04-02, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av @ack
Ja fy fan för den jävla kommunisten arshelberg, det blev precis som jag trodde, först en snyftare så folk kan nicka i medlidande och sen pang på "rasisterna" därefter!

Var killen som mailade Höglund rasist?
Citera
2014-04-02, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rollelarsson
Vi vet ingenting om den här kvinnan jag kan förstå att hon inte vill diskutera med aschberg han hittar på det mesta dessutom borde ju detta vara olagligt stalking och åsiktsregistrering
Kattan57 är ju ökänd för hur hon spyr galla över allt och alla som inte passar in i hennes WT världsbild
Riktigt vidrig människa
Citera
2014-04-02, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estone
I programmet säger de att vissa hemsidor är rasistiska. Är inte det en form av förtal? Är det åtalbart?

Det sägs också i programmet att "Det är bra för demokratin med debatt". Men det är ju precis den debatten som de försöker tysta.

Menar du att det inte finns rasistiska hemsidor generellt eller syftar du på någon speciell hemsida?

Sen undrar jag vad du menar att programmet skulle "tysta" debatten? Det är ju precis tvärtom, de har uppsökt "debattörer" och gett dom möjlighet att vädra sina åsikter i tv. Det är ju kanon! Problemet är snarare att debattörerna inte har så mycket att säga när allt kommer omkring, de verkar tillochmed skämmas för sina åsikter. Är det något vi ska beskylla mediebolaget för? Produktionsbolaget som erbjuder dom gratis tv-tid att vädra sina åsikter?

Nja, problemet ligger snarare på "debattörernas" otroligt låga nivå...
Citera
2014-04-02, 17:19
Medlem
Ssadulistens avatar
Förresten skulle dom inte försöka stoppa nät-hatet? Nu har dom ju vänt allt hat mot Hult istället.
Citera
2014-04-02, 17:24
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlfGulliver
Tråkig utfyllnads-TV. Tv3 trodde verkligen de hade hittat ett koncept som skulle göra succé...

"Nu är vi på väg till honom, han ska tydligen bo här. Där är han ju!"
"Varför gör du såhär?"
"Jag vet inte vad jag tänkte på, förlåt "
"Lovar du att inte göra om det?"
"Ja"

Hur kul kommer det bli i längden?
ja jag hade hoppats på mer, nu har vi ju iofs bara fått se ett avsnitt så det kanske blir bättre.
dock är det bara 5 avsnitt som ska visas så det kanske inte blev nån hitt? vi får se
Citera
2014-04-02, 17:27
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blappe
Näthatandet hör internet till, till viss del för att man har ett kortare avstånd mellan tanke och ord när man sitter bakom en skärm. Det gör dock å andra sidan att "åsikterna" som uttrycks där kan tas mindre seriöst. Det bästa sättet att hantera åsikter man inte gillar är fortfarande att ignorera dessa. Får man hatmail kan man filtrera vissa e-post adresser te x.

En orsak till att folk beter sig mer som psykopater eller mobbare på nätet, beror också på att den empatiska delen av hjärnan inte aktiveras på samma sätt när man har distans till människor bakom en skärm, man får inte samma empatiska koppling.
Citera
2014-04-02, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssadulisten
Förresten skulle dom inte försöka stoppa nät-hatet? Nu har dom ju vänt allt hat mot Hult istället.
Är väl bara roligt det.

Finns det något dokumenterat fall där såna här hot har lett till något ens? Vem tar detta näthat speciellt seriöst ärligt talat? Man får väl ta det för vad det är liksom..

Sen kan man väl inte direkt påstå att någon som inte ville det blev uthängd av detta.
Citera
2014-04-02, 17:32
Bannlyst
Någon som vet vad Peter Kempe gör/har gjort inom medievärlden?

Citera
2014-04-02, 17:33
Medlem
loxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssadulisten
Det "hatet" är ju knappast obefogat.
Som att klaga på hur hårdhänt polisen är efter att man begått ett grovt brott.

Det handlar inte om att "stoppa" näthat, utan att bekämpa det.
Detta program är ett jättebra sätt att belysa ett problem som det inte talas särskilt mycket om.
Man hör ofta hur folk, speciellt unga vita män, hatar och mordhotar allt och alla i dagens samhälle.
Det är en del av den moderna kulturen. Folk hävdar ofta att det är på skoj, speciellt unga killar.
"ööh asså ja skulle ju faktiskt inte misshandla och våldta hans morsa, de är ju bara så man säger liksom"
Citera
2014-04-02, 17:36
Medlem
S3ONs avatar
Sicken jävla dumjävel, den där Hult.. Ironi på hög nivå. Tycker gott och väl satskapet kunde fått sig ett kokt stryk istället va, 10k var bara skrattretande.
Citera
2014-04-02, 17:45
Medlem
Krellyans avatar
Jag hade inga förhoppningar på det här programmet, och det förvånade mig inte när det mer eller mindre inte fanns något matnyttigt i det alls. Istället kändes det lite som propaganda mot anonymiteten på nätet, vilket är skrämmande om det faktiskt är grundtanken från början.

Men ja, personer som Hult och liknande, som har (relativt) många följare, måste inse vad de kan göra med sina ord. Orden tas ofta som fakta av pöbeln, som är för lat för att själva kolla upp den riktiga faktan. Bra att han ställdes till svars.

Tanten som var på Vita Kränkta Mäns grundare ser jag inte alls hur hon var inblandad? Det är ju trots allt en stor skillnad på att skriva kommentarer på artiklar eller forum och att skicka samma kommentar direkt till den inblandade. Det ena går att undvika, det andra går inte (generellt sett; du vet inte vad du har läst förrän du har läst det, t.ex.).

Någon som har nån koll på hur de på research har fått fram informationen om folket? Har de, precis som Researchgruppen, utnyttjat kryphål i kod på Disqus och liknande, som de gjorde i drevet mot Avpixlat? Vore intressant att se hur de skulle försvara vad som i grund och botten är dataintrång för att göra ett sensationalistiskt skräpprogram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in