2014-04-02, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Kan bli svårt det här tror inte att FIFA skulle höfta med Straffet. Dock kan Barcelona "fula" sig likt Rangers gjorde där man övertala ett "transfer embargo" (man visste att man skulle torska överklagan men under överklagen trädde inte Emargot i kraft).

Så istället fick man typ ett fönster på ett par dagar att värva spelaren sommaren2012, sedan vinter fönstret blockat samt en bit in på fönstret sommar 2013.

Barca kan ju göra en liknande grej.....

Nej, så fungerar det inte. Nantes överklagade sitt transferförbud som var sommarfönstret 2013 och januarifönstret 2014. Man fick värva under överklagan men den gick inte igenom så istället blev de avstängda sommarfönstret 2014 och januarifönstret 2015.
Citera
2014-04-02, 14:05
Medlem
Bagueras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiHSve
Barcelona får sälja spelare men inte värva.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/internationell/spanien/article18651781.ab

"Barça kommer varken kunna köpa eller sälja spelare fram till sommaren 2015."

Är du säker? Vet att inte aftonbladet är bästa källan.
Citera
2014-04-02, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baguera
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/internationell/spanien/article18651781.ab

"Barça kommer varken kunna köpa eller sälja spelare fram till sommaren 2015."

Är du säker? Vet att inte aftonbladet är bästa källan.

Nantes som är avstängda de kommande två transferfönstret får sälja och säga upp kontrakt.

Citat:
They can sell and release players but are barred from registering new signings with the French Football Federation.
Citera
2014-04-02, 14:18
Medlem
pihlbaoges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandolero
Det är ju dock mindre chans att bli något i en mindre klubb än att flytta till en bättre akademi. Förstår dock helt vad du menar.

Spontant så skulle jag tro att betydligt fler spelare får halva sina liv raserade på grund av sånt här än att några lyckas.

Även om man får väldigt bra förutsättningar på Barcelonas akademi så är det ytterst få som faktiskt lyckas ta sig upp i A-laget. Många av de som inte tar sig upp har offrat mycket annat i livet.

Har sett ett gäng spelare som stack iväg till olika akademier när de var 10-12 år och som inte mådde bra alls av att lämna familj och vänner bakom sig i den åldern. De missade viktig skolgång hemma i Sverige när de var borta och när de sen ska komma hem har de svårt att komma tillbaka till ett liv som inte kretsar kring fotbollen.

Jag har inget emot akademier där man satser på spelare i relativ ung ålder, men i så fall tycker jag det ska skötas lokalt. Jag tror inte det är nyttigt för unga spelare att flytta till andra sidan jorden (Barcelonafallet handlar väl huvudsakligen om Argentinska barn om jag inte missminner mig? Läser inte aftonbladet så har inte kollat in länken) i så ung ålder, och tycker allt som allt att den här domen är rätt bra.
Citera
2014-04-02, 14:25
Medlem
Nohulos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pihlbaoge
Barcelonafallet handlar väl huvudsakligen om Argentinska barn om jag inte missminner mig? Läser inte aftonbladet så har inte kollat in länken).

"The RFEF and FC Barcelona were found to have violated several provisions concerning the international transfer and first registration of non-Spanish minors with the club"

http://www.fifa.com/aboutfifa/organisation/news/newsid=2313003/index.html
Citera
2014-04-02, 14:28
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandolero
känns inte så http://www.independent.ie/sport/barcelona-banned-from-next-two-transfer-windows-for-breaching-rules-over-minors-30148913.html , http://espnfc.com/news/story/_/id/1772107/fifa-hits-barcelona-transfer-ban?cc=5739
även BBC skrev om det.
Citera
2014-04-02, 14:31
Medlem
pihlbaoges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nohulo
"The RFEF and FC Barcelona were found to have violated several provisions concerning the international transfer and first registration of non-Spanish minors with the club"

http://www.fifa.com/aboutfifa/organisation/news/newsid=2313003/index.html

Ja precis. Ta t ex Messi som var 14 när han flyttade till Barcelona. Nu har han lyckats bra, men jag har för mig att jag läste någon statistik för det där. För varje Messi Barcelona tar in så tar de in 100 andra 14:åringar som inte lyckas. Och det är fortfarande en riktigt bra deal för klubben, sett till de pengarna de tjänar på Messi (tröjförsäljning, TV avtal, sponsoravtal, sportslig framgång etc.)

Och frågan är, hur mogen är man egentligen för att flytta till Spanien ensam när man är 14 år?
Citera
2014-04-02, 14:33
Bannlyst
Jaha. Nu får de rulla ut Puyol på en rullstol kommande åren.
Citera
2014-04-02, 14:41
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstJunger
Nej, så fungerar det inte. Nantes överklagade sitt transferförbud som var sommarfönstret 2013 och januarifönstret 2014. Man fick värva under överklagan men den gick inte igenom så istället blev de avstängda sommarfönstret 2014 och januarifönstret 2015.

Ja fast pratar om Glasgow Rangers ponera att även om dom blir avstängda ett extra fönster så kan dom nu liksom "planera" och värva preventint om de lyckas luckra upp en lucka. Enda riktiga katastrofen är om dom inte kommer kunna regga någon spelare föränn sommaren 2015 och det tror jag inte kommer hända....
Citera
2014-04-02, 15:01
Bannlyst
Skönt
Citera
2014-04-02, 15:02
Medlem
Zog Ruless avatar
According to FIFA sources, transfer deals that have already been agreed upon by Barcelona could go through despite the ban. [sport1]

Logiskt.
Citera
2014-04-02, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Ja fast pratar om Glasgow Rangers ponera att även om dom blir avstängda ett extra fönster så kan dom nu liksom "planera" och värva preventint om de lyckas luckra upp en lucka. Enda riktiga katastrofen är om dom inte kommer kunna regga någon spelare föränn sommaren 2015 och det tror jag inte kommer hända....

Om Barca nu får en liten lucka så lär ju lagen som säljer kunna pressa Barca till överpriser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in