2014-04-02, 15:04
Medlem
Inte så jättekonstigt att något sånt här skulle ske nu. FIFA har väl letat riktigt länge för att hitta en storklubb att sätta dit när det gäller värvningar av barn och valet blev Barcelona då de har en av de mest internationella akademierna.

Under den 5-årsperiod som avses (2008-2013) så har man bland annat värvat:
-2 stycken 13-åringar från Guinea.
-3 stycken 13-åringar från Sydkorea.
-2 stycken 14-åringar från Argentina.
-2 stycken 13-14-åringar från Paraguay.
-1 10-åring från USA.
-1 10-åring från Japan.
-1 10-åring från Tyskland/Grekland.
-1 17-åring från Nigeria.
-Samt inte mindre än 12 stycken 9-15-åringar från Kamerun.

Att systematiskt utnyttja kryphål i paragrafer och regelböcker samt fiffla med betalningar har använts lite för mycket och det är inte mer än rätt att någon klubb till slut sätts dit. Tragiskt att se att fotbollen har blivit den moderna slav- och barnhandeln.

Inte heller förvånande att det är just Barcelona som åker dit. Den enorma "La Masia"- och "Més que un Club"-hybrisen som de fått efter de senaste årens framgångar med spelare fostrade i den egna akademin har slagit knut på sig själv. Hade de istället kört med Ajax-modellen och öppnat akademier i länder där de vet att det finns ett stort upptagningsområde för råämnen till talanger och sedan värvat de till huvudklubben när spelarna hade åldern inne hade det inte varit några problem.
Citera
2014-04-02, 15:16
Medlem
Skönt att Fifa sätter ner foten för sånt här. För en gångs skull gör de något rätt. Hoppas Barcelona inte lyckas överklaga och på så vis köper sig tid, utan klubben får helt enkelt stå sitt kast. Kan bli spännande att se hur laget utvecklas dessutom utan några inköp. Det är knappast så att man sitter på världens sämsta trupp i dagsläget ändå.
Citera
2014-04-02, 15:21
Medlem
Känns rätt sjukt om de skulle klara av att överklaga och slippa bestraffningen.

Nu handlar det ju inte bara om en spelare. Här är ju X antal spelare där man kan visa att det är något klubben har satt i system att göra. Inte bara en "oj, vi slarva lite med papprena".

Finns säkert fler klubbar som gör det men de döljer det väl bättre än Barca.
Men skulle vara oerhört skönt att man ger en storklubb ett hårt straff, vare sig det är Barca eller någon annan klubb som kanske gör det.
Citera
2014-04-02, 15:31
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zog Rules
According to FIFA sources, transfer deals that have already been agreed upon by Barcelona could go through despite the ban. [sport1]

Logiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Skoglundabengt
Om Barca nu får en liten lucka så lär ju lagen som säljer kunna pressa Barca till överpriser.

Den luckan och att få hämta hem spelare som "kanske" redan är klara (Ter Stegen osv) kan räcka för att liksom minimera skadan.

Jag menar i extrem fallen får du äns inte hämta hem lån...
Sedan fanns det andra fall där man fick köpstopp men fortf låna (som då blir verkningslöst)

Men Nantes är ganska hårt
Dom får sparka, låna ut, sälja
men inte köpa, låna in, eller ta in free transfer.

Det Viktiga om Barcas köpstopp ska få efterverkningar är ju att man varken får köpa eller ta in bosmans eller lån.

Får man redan ta in dom spelarna man gjort klart med så kommer man ändå ligga helt okej i fas....
Citera
2014-04-02, 15:35
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeadLikeMe
På vilket sätt är det bättre att småklubbarna blir rånade på spelare när de är barn istället för ordentligt betalt när de blir äldre?

Har man talang så utvecklas man bättre i en bättre klubb. Man blir ingen världsstjärn av att lira i Korpen, så de talangerna du pratar om behöver inte ens existera om de spelar i jippo-lag.
Citera
2014-04-02, 15:38
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Skönt att Fifa sätter ner foten för sånt här. För en gångs skull gör de något rätt. Hoppas Barcelona inte lyckas överklaga och på så vis köper sig tid, utan klubben får helt enkelt stå sitt kast. Kan bli spännande att se hur laget utvecklas dessutom utan några inköp. Det är knappast så att man sitter på världens sämsta trupp i dagsläget ändå.

Liksom dig skulle jag vilja se straffet implementerat så som det var menat värvningstopp i praktiken i ett helt år.
Tror Barcas generationsskifte skulle må bra av det man skulle kunna ta ett mellanår spelare som Rafinha Alcantra, Christian Tello, SErgi Roberto, Batra osv skulle få ett år att slå sig in i det lag och spelsystem dom har liksom blivit skräddarsydda för. Sedan får man ta nya krafttag året därpå i transfers på de platser man inte lyckas plocka upp från egna akademin (troligtvis mittbacken)

Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Känns rätt sjukt om de skulle klara av att överklaga och slippa bestraffningen.

.

I vissa fall handlar de ju bara om att driblla rätt mellan överklagningarna till typ någon överklagningsnämnd och sedan CAS "dribblar" dom rätt så kan deras överklagan ligga under behandling och då kan straffet bara tilldelas efter denna överklagan avslås. Så även om den avlsås kan dom köra en värvningsyra (iom att man skickar in överklagan så sent att CAS kommer behöva en del tid av transferfönstret på att fälla utlåtande) och då har man torskat....
Citera
2014-04-02, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandolero
Bättre att värva ungdomsspelare än vad PSG, City och hela patrasket håller på med..
De klubbarna betalar iallafall fullpris för spelarna, till skillnad från Barcelona som norpar talanger från småklubbar när de inte får det.
Citera
2014-04-02, 15:58
Medlem
Jole25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolters
De klubbarna betalar iallafall fullpris för spelarna, till skillnad från Barcelona som norpar talanger från småklubbar när de inte får det.

Plus att killen verkar helt oinformerad om att Chelseas strategi just nu är att lägga beslag på världens unga talanger för att på det sättet komma runt FFP.
Citera
2014-04-02, 15:59
Medlem
Karma is a bitch. Uefalona får nu lida efter all fusk de har utsatt elitfotbollen med. Korrupta ledare som sitter och tar alla dessa skumma beslut i Barcelona.
Citera
2014-04-02, 16:03
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Liksom dig skulle jag vilja se straffet implementerat så som det var menat värvningstopp i praktiken i ett helt år.
Tror Barcas generationsskifte skulle må bra av det man skulle kunna ta ett mellanår spelare som Rafinha Alcantra, Christian Tello, SErgi Roberto, Batra osv skulle få ett år att slå sig in i det lag och spelsystem dom har liksom blivit skräddarsydda för. Sedan får man ta nya krafttag året därpå i transfers på de platser man inte lyckas plocka upp från egna akademin (troligtvis mittbacken)

Det var ju bara synd att det inte kom tidigare, hade gärna varit utan Song och Neymar. Och det blir ju målvaktskris, tycker till skillnad från många att Pinto håller okej klass, men han var väl inställd på att lägga av vad jag förstår. Jag har dålig koll på vad som finns bakom men eftersom de ville värva två målvakter kan det inte vara så bra. Oier har inte gjort något intryck på mig det han spelat, och han fyller 25 i år...

För laget tror jag att det trots allt är positivt om de förbjuds att värva, de ville tydligen ändra om rejält i truppen och det tror jag inte på.
Citera
2014-04-02, 16:37
Medlem
WEYNEROONEYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pihlbaoge
Ja precis. Ta t ex Messi som var 14 när han flyttade till Barcelona. Nu har han lyckats bra, men jag har för mig att jag läste någon statistik för det där. För varje Messi Barcelona tar in så tar de in 100 andra 14:åringar som inte lyckas. Och det är fortfarande en riktigt bra deal för klubben, sett till de pengarna de tjänar på Messi (tröjförsäljning, TV avtal, sponsoravtal, sportslig framgång etc.)

Och frågan är, hur mogen är man egentligen för att flytta till Spanien ensam när man är 14 år?
Messi flyttade med sina föräldrar och Barca fixade jobb och boende för familjen.
Citera
2014-04-02, 16:42
Bannlyst
Straffet är ju knappast proportionerligt till brottet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in