Citat:
Ursprungligen postat av
Bandolero
Det är ju dock mindre chans att bli något i en mindre klubb än att flytta till en bättre akademi. Förstår dock helt vad du menar.
Spontant så skulle jag tro att betydligt fler spelare får halva sina liv raserade på grund av sånt här än att några lyckas.
Även om man får väldigt bra förutsättningar på Barcelonas akademi så är det ytterst få som faktiskt lyckas ta sig upp i A-laget. Många av de som inte tar sig upp har offrat mycket annat i livet.
Har sett ett gäng spelare som stack iväg till olika akademier när de var 10-12 år och som inte mådde bra alls av att lämna familj och vänner bakom sig i den åldern. De missade viktig skolgång hemma i Sverige när de var borta och när de sen ska komma hem har de svårt att komma tillbaka till ett liv som inte kretsar kring fotbollen.
Jag har inget emot akademier där man satser på spelare i relativ ung ålder, men i så fall tycker jag det ska skötas lokalt. Jag tror inte det är nyttigt för unga spelare att flytta till andra sidan jorden (Barcelonafallet handlar väl huvudsakligen om Argentinska barn om jag inte missminner mig? Läser inte aftonbladet så har inte kollat in länken) i så ung ålder, och tycker allt som allt att den här domen är rätt bra.