2014-04-02, 13:20
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
MB uppgav ett alibi som gick att kontrollera, det kontrollerades och visade sig inte stämma. Han kom hem samtidigt som sin fru, som kom hem en timme senare, och de är inte överens för fem öre vad de gjorde under kvällen.

Men... Du kontrade mitt inlägg med att KJ släppt blodplanteringsteorin med ett svar att KJ kanske misstog sig och kan väl ändra sig eller liknande.
Det gäller väl i högsta grad MB och AN också då?
Citera
2014-04-02, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Hade VB varit blodig vid tillfällen med KJ och bilfärder omplåstring m.m. hade KJ känt till detta. Mycket långsökt att VB skulle hemlighållt detta för KJ. Speciellt skulle KJ tidigt sagt något om det i förhören om så vore.

Det framkommer vid flera tillfällen i FUP att VB skadade sig tämligen ofta i samband med karateträningarna. En gång i januari bland annat blödde hon.
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Men... Du kontrade mitt inlägg med att KJ släppt blodplanteringsteorin med ett svar att KJ kanske misstog sig och kan väl ändra sig eller liknande.
Det gäller väl i högsta grad MB och AN också då?
Nej, det gjorde jag inte. KJ blev avkrävd en förklaring i förhör trots att han sa att han inte visste, och det ska inte läggas honom till last. Det är en helt annan sak.
Citera
Bannlyst
Citat:
Jag tror att jag skulle kunna leva med någon som har styckmördat någon som jag önskar livet ur, och ännu hellre med någon som styckat någon som jag har mördat.
Du är allt lite eljest, Quarrell, som överhuvudtaget tänker i de banorna. Själv skulle jag nog avstå från att leva med en person jag vet är styckmördare.
Citera
2014-04-02, 13:24
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Du är allt lite eljest, Quarrell, som överhuvudtaget tänker i de banorna. Själv skulle jag nog avstå från att leva med en person jag vet är styckmördare.
Inte om partnern gjorde dig en tjänst med mordet.
Citera
2014-04-02, 13:24
Bannlyst
Citat:
Om de hade varit samstämda hade du hävdat att alibit stämde. Någon samstämmighet bör man rimligen ha vid ömesidigt alibi, inte bara att man var tillsammans på kvällen.

Det är därför de är trovärdiga i polisens ögon. De har inte hittat på en story som de drar bägge två med detaljer som de inte ändrar. De ser istället ut som vilket par som helst som varit ute, druckit och haft roligt. Efter en sån kväll är det mer vanligt att man har olika uppfattningar om hur man kom hem och när och vad som hände sen.
Citera
2014-04-02, 13:29
Medlem
Jag är verkligen skittrött på alla inlägg om den här karatesnubben och hans kärring. En otrogen gammal snuskgubbe- visst- men han har inte mördat och styckat VB.

Det är KJ som dömts och han sitter där han sitter och kommer att förbli där.

Vad jag tycker är lite märkligt är att det inte dryftas speciellt mycket här i tråden om pappans eventuella inblandning som medhjälpare. Inte till mordet, men till att hjälpa KJ att "städa undan"

Han har genom åren gjort allt för att hålla KJ om ryggen och därmed också sin egen och hela familjens situation.

Om man läser FUP så ser man att han har haft mycket tid att hjälpa till med det.

Jag är helt övertygad om att KJ utfört det här, och jag är lika övertygad om att han inte har kunnat göra sig av med kroppen och städa undan spåren själv. Inte en chans.
Citera
2014-04-02, 13:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Åhå! Den likhundsmarkering som inte är något värd i KJ:s bil skulle plötsligt bli jättevärdefull i MB:s!

För övrigt är jag inte särskilt trakterad av att du springer omkring i tråden och leker molekylärbiologisk auktoritet. Det Y-kromosomala DNA:t på VB:s vrist kan inte komma från vem som helst. Jag har tidigare i tråden gjort bedömningen att sannolikheten för att random annan manlig bodenbo delar KJ:s Y-DNA-profil är mellan 1/50 och 1/2000. Det är en gissning, men det är en gissning utifrån ett helt annat kunskapsläge än ditt.
För oss som har varit med sedan de gamla blodgruppsbestämningarnas tid: är det typ samma bevisvärde som att den misstänkte har blodgrupp B- eller AB- och den typen av blod hittats på brottsplatsen?
Citera
2014-04-02, 13:30
Medlem
Quarrels avatar
NK: Olsson gick till attack
Citat:
Olsson pekade därefter på den 50-årige älskaren som enligt honom haft motiv och möjligheter.

Ett spår som åklagarna struntade i att utreda, menar han, trots den oerhört intensiva kontakten, via sms och Facebook.

– Det skulle inte alls förvåna mig om han stundtals upplever total vanmakt. Jag säger inte att det här han som har dödat henne. Men motivet fanns, tillfällen och möjligheter.
Citera
2014-04-02, 13:37
Bannlyst
Citat:
NK: Olsson gick till attack
Olsson är skön som inte kräver att KJ ska släppas. Han är säkert fullt medveten om att det inte kommer att ske. Hade han förväntat sig en friande dom hade han yrkat på att KJ omedelbart försätts på fri fot, men i och med att han inte yrkar det så kan han påstå att man inte ska dra några slutsatser av att KJ inte släpps fri idag (eller möjligen i morgon). Den slutsatsen kan man självklart göra ändå, men det är inte säkert att journalisterna begriper det.
Rent teoretiskt kan ju hovrätten besluta att KJ ska kvarstanna i häkte och i ett senare skede och ändå fria honom. I och med att man inte tar ställning till rättspsykiatrisk vård idag behöver man inte säga om bevisningen räcker för fällande dom. Det räcker att man tar ställning till om det kvarstår sannolika skäl att KJ är skyldig, vilket är betydligt lägre bevisnivå än "ställd bortom rimligt tvivel".
OM han mot all förmodan försätts på fri fot kan man vara 100 procent säker på att han inte döms för mord eller dråp.
Citera
2014-04-02, 13:38
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om du använder dina logikkretsar så borde du inse att om populationen man drar två slumpvisa stickprov ur ÖKAR i storlek så kan sannolikheten för en slumpvis överensstämmelse i vart fall inte ÖKA den också.

Boden har 20 000 invånare. Det blir alltså mellan 10 - 400 personer bara i Boden.
Sverige har 9000000 invånare . Det blir....många.

Citat:
sannolikheten för att random annan manlig bodenbo delar KJ:s Y-DNA-profil är mellan 1/50 och 1/2000.
Citera
2014-04-02, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Han utredes vidare. Fler förhör med MB, förhör av anhöriga och vänner, undersökning av mobil och span under några dagar.

Span ja, va det inte dom som frågade var han varit 18/05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in