2014-04-02, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Jag tror dig professorn ;-)!!! Jag är inte själv professor men har iaf läst biologi på avancerad nivå vid ett av världens ledande universitet!!

DNAt kan likväl komma från någon annan än KJ- det är således inget bindande bevis!

Kan DNA:t komma från hans pappa? Hur stor är den sannolikheten?
Citera
2014-04-02, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag tror att jag skulle kunna leva med någon som har styckmördat någon som jag önskar livet ur, och ännu hellre med någon som styckat någon som jag har mördat.

Det är besynnerligt att man kan komma undan med att ljuga uppenbara lögner i ett förhör gällande ett styckmord!
Citera
2014-04-02, 13:05
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Så du har bestämt att det är en bodenbo? Om du tar bort den begränsningen vad blir gissningen då?
KJs farfars farfars farfars farfar kanske bodde i Korpipiteå och producerat manlig avkomma där som i sin tur spridits sig till Korpiluleå eller Lakaträsk.

Om du använder dina logikkretsar så borde du inse att om populationen man drar två slumpvisa stickprov ur ÖKAR i storlek så kan sannolikheten för en slumpvis överensstämmelse i vart fall inte ÖKA den också.
Citera
2014-04-02, 13:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Jag tror dig professorn ;-)!!! Jag är inte själv professor men har iaf läst biologi på avancerad nivå vid ett av världens ledande universitet!!

DNAt kan likväl komma från någon annan än KJ- det är således inget bindande bevis!

Ett indicium som tillsammans med andra dito förstärks, kan man inte säga så?
Citera
2014-04-02, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Åhå! Den likhundsmarkering som inte är något värd i KJ:s bil skulle plötsligt bli jättevärdefull i MB:s!

För övrigt är jag inte särskilt trakterad av att du springer omkring i tråden och leker molekylärbiologisk auktoritet. Det Y-kromosomala DNA:t på VB:s vrist kan inte komma från vem som helst. Jag har tidigare i tråden gjort bedömningen att sannolikheten för att random annan manlig bodenbo delar KJ:s Y-DNA-profil är mellan 1/50 och 1/2000. Det är en gissning, men det är en gissning utifrån ett helt annat kunskapsläge än ditt.

Går det att kolla med annan metodik?
FUP 272.

På tejperna iakttogs ett flertal hårstrån. De flesta var långa och
mörka och har inte undersökts närmare. Fjorton kortare och/eller
avvikande hårstrån och hårfragment undersöktes. Dessa var inte
lämpade för DNA-analys enligt laboratoriets standardmetodik
eller för morfologisk jämförelse
Citera
2014-04-02, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Ja, precis.
men vänta nu? har polisen kollat denna konversation? vem han mailade? när han mailade?
Kan inte du maila över källan för det, please.

Om det inte finns någon, så är det ytterligare en lögn.

Skicka gärna över tidslag, och ipnummer, så ska jag kolla vem han mailade.

Jag vet inte om polisen kollat om hans uppgifter stämmer. Men en skyldig person uppger sällan ett alibi som går att kontrollera. Och MB kunde inte räkna med att inte bli anhållen och noga kontrollerad.

Fup 995 Micke tillfrågas om han hade ngn kontakt med ngn över internet. Han hade ingen kontakt
utan surfade runt och svarade på mail. Han tittade på Facebook och gjorde bokföring för
restaurangen.
Citera
2014-04-02, 13:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willfram
Jag vet inte om polisen kollat om hans uppgifter stämmer. Men en skyldig person uppger sällan ett alibi som går att kontrollera. Och MB kunde inte räkna med att inte bli anhållen och noga kontrollerad.

Fup 995 Micke tillfrågas om han hade ngn kontakt med ngn över internet. Han hade ingen kontakt
utan surfade runt och svarade på mail. Han tittade på Facebook och gjorde bokföring för
restaurangen.
MB uppgav ett alibi som gick att kontrollera, det kontrollerades och visade sig inte stämma. Han kom hem samtidigt som sin fru, som kom hem en timme senare, och de är inte överens för fem öre vad de gjorde under kvällen.
Citera
2014-04-02, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Förutom att hon blödde ned tröjan och träningsdräkten på träningen, så har hon blött fler gånger.

* Hon blödde ur öronen också, troligtvis en öroninflammation.
* Hon "bajsade" blod som hon uttryckte det trots att hon inte hade mens. Trodde hon fått cancer.
* Hon blödde på tån, då nageln ramlade av.

Och tänk, det här är bara det vi känner till. Gud vet hur mycket hon blött andra gånger.
En förklaring kan ha varit att hon slängt en använda binda/tampong i bagageutrymmet som KJ senare städat bort. En förklaring kan vara att hon fått mensblod i ett par trosor, som hon slängt i KJ:s sopkorg, som KJ hittat, och som KJ, på grund av sin läggning sparat, men sedan ångrat sig och slängt i bagageutrymmet, och sedan ångrat sig igen, och kastat i en soptunna, men att det fanns blöt utrustning i bagageutrymmet, så att det blev blodfläckar på mattan, och när han slängde trosorna så fick han blod på handen och stöttade sig sedan mot kanten på utrymmet.

Det är ett indiciemål där den samlade bevisningen, de samlade indicierna skall prövas. Om man prövar varje enskilt bevis i ett indiciemål för sig så är det uteslutet med en fällande dom och ingen person kan då fällas trots hundratalet, eller t.o.m. tusentalet indicier.
Citera
2014-04-02, 13:15
Medlem
Citat:
MB uppgav ett alibi som gick att kontrollera, det kontrollerades och visade sig inte stämma. Han kom hem samtidigt som sin fru, som kom hem en timme senare, och de är inte överens för fem öre vad de gjorde under kvällen.

Tack för förtydligandet som är ytterst relevant för fallet!!

Vad gjorde han under den tiden?

Vad gjorde AN då hon var själv?

Var de öh hemma under kvällen den 4 maj?
Citera
2014-04-02, 13:15
Medlem
Brain-Levels avatar
Hade VB varit blodig vid tillfällen med KJ och bilfärder omplåstring m.m. hade KJ känt till detta. Mycket långsökt att VB skulle hemlighållt detta för KJ. Speciellt skulle KJ tidigt sagt något om det i förhören om så vore.
Citera
2014-04-02, 13:17
Bannlyst
Citat:

Det är inte heller likt skyldigas beteende. De brukar se till att vara nästan överdrivet samstämda.
Citera
2014-04-02, 13:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willfram
Det är inte heller likt skyldigas beteende. De brukar se till att vara nästan överdrivet samstämda.
Om de hade varit samstämda hade du hävdat att alibit stämde. Någon samstämmighet bör man rimligen ha vid ömesidigt alibi, inte bara att man var tillsammans på kvällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in