Citat:
Ursprungligen postat av
InternetWarrior
Igår så fick jag ett samtal från SVT och dom frågade om jag kunde delta i en intervju. Visst tänkte jag, det kan la inte vara så farligt.
Dom sa att dom skulle komma till min stad och dom frågade vart vi skulle mötas, då svarade jag att dom skulle komma till Preem macken där jag bor.
Då svarade killen som jag pratade med "Ja, då ses vi imorgon vid 4-5 tiden"
Idag så åkte jag och en polare dit för att kolla om det var legit, och det var det.
När jag kom fram till macken så kom Robert Aschberg fram till mig och hans kameramän började filma mig från alla olika jävla vinklar.
Aschberg kom fram till mig och började ställa massa frågar om Moa Grützelius och han påstod att jag har Förtalat henne och kränkt henne, och det var över ett halv år sedan jag la upp den videon.
Efter ca 10 frågor så gav han mig ett brev, det stod inte vart brevet kom ifrån, det stod bara "Avsändare Stockholm".
När jag kom hem så läste jag brevet och det stod att jag hade blivit anmäld för Förtal och kränkning på Moa Grützelius, om hennes Våldtäkt.
Det jag sa i min video var att hon inte blev våldtagen egentligen, hon bara påstod det för att hon inte ville bli horstämplad, med tanke på att det var hennes första gång och det var med 2 killar på en fylla.
I slutet av brevet så stod det att jag skulle betala 10 000 kr inom 3 veckor till hennes konto, och där stod hennes kontonummer.
Det fanns ingen stämpel på brevet eller någon sorts signatur från tingsrätten eller polisen. Min första tanke var "Vad fan är det här".
När man ska betala skadestånd så ska man först bli kallad till rätten och i rätten ska skadeståndet bestämmas, jag har varken fått en kallelse eller något liknande om att detta skulle komma.
Så, ska jag gå till polisen för att kolla om detta är legit?
Eller tror ni att jag är med i något program som liknar Dolda kameran?
Kan du har gjort dig skyldig till förtal? Kanske.
Även om det är sant kanske du ändå inte haft skäl att sprida uppgifterna. lagtexten är utformad så att det inte räcker med att du har rätt för att bli friad. Så här står det i lagtexten:
"Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar."
Hade man bytt ut lagtexten "eller" mot "och", skulle det räcka med att uppgifterna är sanna för bli friad. Kan du övertyga om att historien både är sann och att du hade skäl att sprida informationen behöver det inte vara förtal. Hänsyn skall även tas till din rätt till yttrandefrihet. Att du anser människor har blivit oskyldigt anklagade för våldtäkt (som också är ett brott. Falsk angivelse.). Inte helt solklart att du skulle fällas för förtal.
Är du skyldig att betala enligt det brev du fick? Nej.
Personen i fråga måste driva ett enskilt åtal när det gäller förtal och ärekränkning. Allmänt åtal kan endast väckas i undantagsfall. Jag bedömer inte detta som sådant undantag.
Kan dessutom tillägga det är inte helt enkelt att få någon fälld för förtal.
Först om du förlorar ett sådant mål kan det bli tal om skadestånd. 10.000 kr är inte orimligt belopp i sammanhanget. Däremot om du förlorar kan du bli skyldig att betala motpartens rättegångskostnader, förlorad arbetstid m.m. som säkert kommer vara större belopp.
Nu vet jag inte omständigheterna kring första händelsen, men Aschberg spelar på förtäckta hot om domstol och skadestånd för att pressa dig göra upp utanför domstol. Dessutom med kameror och hot om att hamna i TV.
Det finns lagtext som handlar om att göra medgivande under sådana förhållande eller att ingå ett avtal, skriva under under sådana påtryckningar. Nu tvingades du inte skriva under något, vad jag förstår, en du kan ändå känna dig pressad att betala fast du anser att du har rätten på din sida. Aschberg spelar i gränslandet kring vad man får göra och inte göra.
Rent journalistiskt sett skulle jag gissa att det är oetiskt beteende av Aschberg. Men det är nog inget han bryr sig om.
Mitt råd är att inte betala även om jag tycker det är dumt att lägga ut videos på youtube om andra människor, även om du kan ha rätt och det är fel att anklaga människor för våldtäkt (vilket är jäkligt allvarligt i sig).
Det är ju Aschberg som knuffar på den här tjejen att anmäla. Aschberg skiter fullständigt i att han drar upp gamla sår, och om det är värt det. Det är ju också så att hela programidén faller platt om du inte betalar och istället får det prövat, och vinner. Då har Aschberg gjort bort sig.
Jag vet inte om detta är sant. Men om det är, så finner jag Aschberg som en väldigt tragisk person.
http://www.friatider.se/aschberg-lovar-uthangningar-med-eftertanksamhet
"säger Robert Aschberg, som själv drev en utvecklingsstörd ung man till självmord för tre år sedan.
Det var inför dokumentärserien ”Svensk maffia” som Robert Aschberg och hans TV-team lurade en 21-årig man med svår ADHD och begåvningshandikapp att ställa upp på en intervju med namn och bild. Mannen trodde att han skulle få vara med i en actionfilm men blev istället uthängd som kriminell gängledare i TV4.
Innan programmet sändes vädjade 21-åringens familj till Robert Aschberg om att pojkens identitet skulle maskeras. Men det struntade TV4 i och hängde ut den unge mannen ändå.
– Han förstod inte, utifrån sin grava ADHD och utvecklingsstörning, vad han var utsatt för, sade pojkens fosterpappa till Aftonbladet efter självmordet som ägde rum kort efter att programmet sänts.
Familjen driver nu ett rättsfall mot Sverige i Europadomstolen, där HD:s kontroversiella beslut att ge Robert Aschberg rättslig immunitet ska prövas enligt Europakonventionen."