2013-10-24, 17:33
Medlem
Igår så fick jag ett samtal från SVT och dom frågade om jag kunde delta i en intervju. Visst tänkte jag, det kan la inte vara så farligt.
Dom sa att dom skulle komma till min stad och dom frågade vart vi skulle mötas, då svarade jag att dom skulle komma till Preem macken där jag bor.
Då svarade killen som jag pratade med "Ja, då ses vi imorgon vid 4-5 tiden"
Idag så åkte jag och en polare dit för att kolla om det var legit, och det var det.
När jag kom fram till macken så kom Robert Aschberg fram till mig och hans kameramän började filma mig från alla olika jävla vinklar.
Aschberg kom fram till mig och började ställa massa frågar om Moa Grützelius och han påstod att jag har Förtalat henne och kränkt henne, och det var över ett halv år sedan jag la upp den videon.
Efter ca 10 frågor så gav han mig ett brev, det stod inte vart brevet kom ifrån, det stod bara "Avsändare Stockholm".
När jag kom hem så läste jag brevet och det stod att jag hade blivit anmäld för Förtal och kränkning på Moa Grützelius, om hennes Våldtäkt.
Det jag sa i min video var att hon inte blev våldtagen egentligen, hon bara påstod det för att hon inte ville bli horstämplad, med tanke på att det var hennes första gång och det var med 2 killar på en fylla.
I slutet av brevet så stod det att jag skulle betala 10 000 kr inom 3 veckor till hennes konto, och där stod hennes kontonummer.
Det fanns ingen stämpel på brevet eller någon sorts signatur från tingsrätten eller polisen. Min första tanke var "Vad fan är det här".

När man ska betala skadestånd så ska man först bli kallad till rätten och i rätten ska skadeståndet bestämmas, jag har varken fått en kallelse eller något liknande om att detta skulle komma.

Så, ska jag gå till polisen för att kolla om detta är legit?
Eller tror ni att jag är med i något program som liknar Dolda kameran?
Citera
2013-10-24, 17:38
Bannlyst
Aschberg har nog torrt på fötterna innan han gör något sådant så du lär åka dit!
Citera
2013-10-24, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JockeMedKniv3n
Aschberg har nog torrt på fötterna innan han gör något sådant så du lär åka dit!
Vad menar du?
Citera
2013-10-24, 17:48
Medlem
Napis avatar
Ja det är ett solklart förtal, pengafrågan låter dock lite konstig.
Citera
2013-10-24, 17:52
Medlem
stelapinnens avatar
Klart polisen först kontaktar dig. Nu går du direkt till polisen och anmäler Aschberg för kränkning förtal och utpressning. Samt olovligt filmat dig.
Tag även med i din anmälan att du kommer skriva in dig på psyket på grund av rädslan över vad som kommer hända efter att detta förtal sänds på tv.
Senast redigerad av stelapinnen 2013-10-24 kl. 17:57.
Citera
2013-10-24, 18:18
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stelapinnen
Klart polisen först kontaktar dig. Nu går du direkt till polisen och anmäler Aschberg för kränkning förtal och utpressning. Samt olovligt filmat dig.
Tag även med i din anmälan att du kommer skriva in dig på psyket på grund av rädslan över vad som kommer hända efter att detta förtal sänds på tv.

Kränkning är inget brott. Inte att olovligen filma någon heller.

Förtal är det inte heller eftersom uppgiften ej fått någon spridning.

Utpressning kräver att man utövar otillbörligt tvång mot någon. Om du gjort dig skyldig till förtal är det inte otillbörligt att den förtalade kräver någon på skadestånd. Därmed är det nog inte fråga om utpressning heller.
Citera
2013-10-24, 18:53
Medlem
stelapinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Kränkning är inget brott. Inte att olovligen filma någon heller.

Förtal är det inte heller eftersom uppgiften ej fått någon spridning.

Utpressning kräver att man utövar otillbörligt tvång mot någon. Om du gjort dig skyldig till förtal är det inte otillbörligt att den förtalade kräver någon på skadestånd. Därmed är det nog inte fråga om utpressning heller.
Hur kan kränkning inte vara ett brott nu funderade du nog inte ordentligt.
Citera
2013-10-24, 19:05
Medlem
Citat:
Lagstöd och motivering på att han utsatts för en kränkning som är olaglig? Mig veterligen finns ingen lag mot kränkningar generellt. Däremot finns det lagar mot diverse saker som är kränkning. Kränkningar var senast jag kollade ett samlingsnamn för när någon tagit illa vid sig för vad någon annan sagt/gjort/we
Citera
2013-10-24, 19:12
Medlem
Hela grejen låter helt sjuk, rullar inte robban åt 3:an? Vad är det för video TS pratar om?
Citera
2013-10-24, 19:16
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:

Nej, vad vet jag. Jag har ju bara en juristexamen

Kränkning är inget brott. Ta fram brottsbalken och titta igenom så ser du det.
Citera
2013-10-24, 19:18
Medlem
stelapinnens avatar
Om det inte framstår bevisligen att TS har lagt ut klippet, Så är det stor risk att TS efter tvseriens visande blir utsatt för andras missaktning och således är TS utsatt för förtal "ärekränkning".
Citera
2013-10-24, 19:23
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Om det inte framstår bevisligen att TS har lagt ut klippet, Så är det stor risk att TS efter tvseriens visande blir utsatt för andras missaktning och således är TS utsatt för förtal "ärekränkning".

Med "kränkning" menade du alltså "ärekränkning", vilket är en grupp av brott som finns i 5 kap BrB, och då menade du alltså specifikt brottet förtal. Bättre att bara skriva förtal nästa gång?

Ja, det är förstås möjligt att TS kan bli förtalad genom programmet. Huruvida han bevisligen lagt ut klippet eller inte är dock inte avgörande för bedömningen om förtal skett. Det återstår att se hur programmet är upplagt, exempelvis om TS namn eller bild visas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in