• 1
  • 2
2014-04-01, 23:33
Medlem
Hej

En kompis ska ny bil och funderar lite på att ta en bil utan dragkrok och montera på det med hjälp av fackman. Ska kosta nånstans mellan 5000 och 20.000 kr. Är det för honom värt det eller är det bättre att vänta tills en annan bil dyker upp som redan har dragkrok?

Vet själv inte hur det fungerar med besiktning osv.
Citera
2014-04-01, 23:42
Medlem
arowanajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Hej

En kompis ska ny bil och funderar lite på att ta en bil utan dragkrok och montera på det med hjälp av fackman. Ska kosta nånstans mellan 5000 och 20.000 kr. Är det för honom värt det eller är det bättre att vänta tills en annan bil dyker upp som redan har dragkrok?

Vet själv inte hur det fungerar med besiktning osv.
Vad är nytt i hans värld?
Citera
2014-04-01, 23:56
Medlem
http://dragkrok.net/
Citera
2014-04-02, 00:00
Medlem
Ogres avatar
Beror rätt mycket på vad för bil det är, jag köpte en MB och fick en dragkrok monterad och besiktigad för 2000. På en del märken är det dyrare, på min BMW skulle det kosta minst 8000 plus besiktning.
På en del bilar är det förberett, på en del inte.
Citera
2014-04-02, 00:02
Medlem
provocative77s avatar
Ska man inte ha en exklusiv bil är det väll smartast att köpa en med krok direkt.
Tycker inte att dragkrok är något som höjer värdet på bilar som är till salu. Samma pris med som utan.
Däremot verkar det vara ett bra säljargument.
Citera
2014-04-02, 00:19
Medlem
auktors avatar
dragkrok är praktiskt att ha ifall man behöver den, till att dra kärror osv. helt allmänt se kul ut för man trätt en tennisboll över den.

ifall han ska ha en dragkrock är det nästan bättre att köpa en bil som har det från början.

ifall han köper en kombi så har han redan rätt rejält med lagringsutrymme i bilen. vad har han för plan på att köpa för bil ?

mvh // auktor
Citera
2014-04-02, 02:12
Medlem
revodnebs avatar
En dragkrok höjer andahandsvärdet på din bil (eller kompis bil), inte med mycket men alltd något.

Edit:
Fy fan vad sunkigt FB är när man använder anroid!
Senast redigerad av revodneb 2014-04-02 kl. 02:21.
Citera
2014-04-02, 08:58
Medlem
zoombos avatar
Frågan är ju helt avgörande av hur beroende man är av en dragkrok.
Har man husvagn eller släp som nyttjas regelbundet så har man väl inget val.
Ska man däremot bara ha den för att kunna frakta cyklar ibland eller för att det är "bra att ha" kanske man kan vara utan.

När jag köpte sista bilen och behövde dragkrok (har släp) så kollade jag först vad verkstan skulle ha och det låg på 7-8000,-!
Då beställde jag en och monterade dit den själv, kostade runt 2500,-
Självklart så är det så att när bilen ska säljas så bortfaller många köpare som absolut behöver dragkrok för det är få som kostar på detta på lite äldre bilar.

Köper man en godkänd dragkrok och följer installationsanvisningarna (säljs väl inga andra) så har man numera slopat kravet att besikta in den.
Citera
2014-04-02, 09:22
Medlem
Beror på hur dyr bil det är. Om den är dyr kan man köpa en utan dragkrok och själv montera dragkrok efter köpet. Är det en billig bil är det absolut bäst att köp att exemplar som redan har dragkrok om man ska ha det. Jag skulle aldrig ha en bil utan dragkrok. Det är inte så speciellt ofta jag använder dragkroken men när den behövs klarar man sig inte utan.
Citera
2014-04-02, 10:15
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Beror på hur dyr bil det är. Om den är dyr kan man köpa en utan dragkrok och själv montera dragkrok efter köpet. Är det en billig bil är det absolut bäst att köp att exemplar som redan har dragkrok om man ska ha det. Jag skulle aldrig ha en bil utan dragkrok. Det är inte så speciellt ofta jag använder dragkroken men när den behövs klarar man sig inte utan.
Tycker mer det handlar om ifall bilen är en modell som kan dyka upp inom kort med samma egenskaper men inklusive dragkrok eller ej. Draget i sig höjer väl inte värdet på bilen med lika mycket som en nymontering kostar?
Citera
2014-04-02, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Draget i sig höjer väl inte värdet på bilen med lika mycket som en nymontering kostar?
Men den blir mer lättsåld. Vem köper en kombi utan dragkrok? Dessutom kostar en ny dragkrok från 2000 och uppåt. Kolla länken här ovan.
Citera
2014-04-02, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Tycker mer det handlar om ifall bilen är en modell som kan dyka upp inom kort med samma egenskaper men inklusive dragkrok eller ej. Draget i sig höjer väl inte värdet på bilen med lika mycket som en nymontering kostar?

Det är sant. Men köper man en dyr bil så är kostnaden att montera dragkrok relativt liten i förhållande till bilpriset. Köper man däremot en billig bil så är kostnaden relativt stor. Men bäst är förstås att köpa en bil som redan har dragkrok oavsett prisklass eftersom dragkrok sällan höjer priset på en begagnag bil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in