2014-04-01, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Ja, som i lipat, gråtit eller bölat.

Tips, släpp attityden och se till att komma med något så du slipper framstå en arrogant typ som inte har någon vidare kunskap.

Bra, berätta för mig hur du ser på trådens topic så kan vi utgå från dina teorier och ta del av din kunskap här.
Citera
2014-04-01, 22:53
Medlem
Jag är själv inte religiös, men om jag hade varit det så hade jag antagligen citerat Bob Hansson.

"Livet är så osannolikt, att vi rent statistiskt inte finns."

Om man ser hela vägen från det vi kallar big bang tills att jag, ni och ekosystemet vi lever i finns, så är det som att man har singlat slant en miljard ggr+ och fått krona varje gång (ja jag hittade på en siffra där, men ni förstår poängen).

Det går att resonera runt detta och det är inte på något sätt ett bevis, men om jag hade varit religiös så hade det varit mitt bästa resonemang.
Citera
2014-04-01, 22:58
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadow913
Men västvärlden har blivit som Israel var under gamla testamentets tid. Västvärldens länder har glömt sin Gud, sin historia, sin gudsfruktan. Historien vittnar emot den moderna människan.
Nej inte glömt, tvärtom minns vilket omfattande självbedrägeri som var satt i system, därför ... leve sekularismens frihet åt fortsatt upplysning.. så fler bedrägerier uppdagas.

Det går långsamt, men mycket säkert.
Citera
2014-04-01, 23:01
Medlem
naknaindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag är själv inte religiös, men om jag hade varit det så hade jag antagligen citerat Bob Hansson.

Om man ser hela vägen från det vi kallar big bang tills att jag, ni och ekosystemet vi lever i finns, så är det som att man har singlat slant en miljard ggr+ och fått krona varje gång (ja jag hittade på en siffra där, men ni förstår poängen).

Det går att resonera runt detta och det är inte på något sätt ett bevis, men om jag hade varit religiös så hade det varit mitt bästa resonemang.
Terence Mckenna menar i "novelty teorin" att universum strävar efter komplexitet och att vi och jorden är det tydligaste kända exemplet på det. Det är alltså ingen slump att jorden och människan finns, men det måste inte betyda att det finns en gud.
Citera
2014-04-01, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naknaindianen
Terence Mckenna menar i "novelty teorin" att universum strävar efter komplexitet och att vi och jorden är det tydligaste kända exemplet på det. Det är alltså ingen slump att jorden och vi finns, men det måste inte betyda att det finns en gud.

Hur menar du strävar efter komplexitet? Universum har ingen vilja, det styrs av fysikaliska lagar. Såvida det inte finns en gud

Edit: Sen kan jag tillägga att jag har studerat en hel del fysik också och kommit ner till det man kallar statistisk fysik. När man är på den nivån så handlar det inte så mycket om att "förstå" fysik, utan mer att beskriva den. Man lyckas inte ta fram deterministiska modeller av vad som kommer att ske, utan det är kaos på kvantnivå och man kan bara göra statistiska modeller. Är vi kanske nere och studerar guds handlingar?
Senast redigerad av Dogmatix 2014-04-01 kl. 23:11.
Citera
2014-04-01, 23:05
Medlem
Det starkaste exemplet är för att du andas.
Citera
2014-04-01, 23:07
Medlem
Jenninfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Vad är det starkaste beviset för att gud finns?

Ha, ha... det finns inget bevis på det alls.. tyvärr..
Citera
2014-04-01, 23:08
Medlem
naknaindianens avatar
Citat:
Hur menar du strävar efter komplexitet? Universum har ingen vilja, det styrs av fysikaliska lagar. Såvida det inte finns en gud
Hur vet du det? Fysikaliska lagar går plötsligt inte att applicera när det blir väldigt smått. Universum styrs inte av fysikaliska lagar, våra iakttagelser av hur universum fungerar har gett oss ett antal regler som vi kan använda i väldigt specifika fall.

När jag säger sträva, så måste du inte ta det ordagrant. Du kan säga att gas strävar efter att fylla ut ett helt rum. Dock så kan visst universum ha vilja, det vet du inte. Du skulle kunna argumentera att dessa "fysikaliska lagar" är universums vilja att uppnå ett visst tillstånd. (OBS, säger inte att universum har vilja, men att du helt enkelt inte kan utesluta att det har det)
Senast redigerad av naknaindianen 2014-04-01 kl. 23:11.
Citera
2014-04-01, 23:12
Medlem
Alvanas avatar
Jag kan inte säga att jag inte tror på en gud, jag är väldigt vacklande i den frågan, men jag tycker att religioner är en bluff, humbugg, skapad av giriga människor för att tillskansa sig makt.
Citera
2014-04-01, 23:15
Medlem
naknaindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alvana
Jag kan inte säga att jag inte tror på en gud, jag är väldigt vacklande i den frågan, men jag tycker att religioner är en bluff, humbugg, skapad av giriga människor för att tillskansa sig makt.
Jag inte skulle vilja säga att religioner är skapade för att missbrukas. Vi ser att religioner fanns långt innan våra samhällen hade maktuppdelningar.

Religion handlar inte om makt men har använts av giriga människor, ja.
Citera
2014-04-01, 23:17
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:

Påminner om sköldpaddan i havet som har buddhistiskt urtsprung, den går ut på att livet är precious.

så precious att bodhisattvor vill dra ifrån, men av barmhärtighet ändå håller sig kvar.. för att hjälpa fler till upplysning om the precious thing about life/känn din fiende-mantrat, eller vilka juveler som finns att gripa tag i.. men allt slutar ändå med att det är bäst att dö. Ha haaa

inget kan vara skönare än att slippa en repris... då man får passa sig för reinkarnationsträsket.

man ska dock vara extremt tacksam att erfara livet och gärna inte sörja när någon dör ~ kontentan
Citera
2014-04-01, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naknaindianen
Hur vet du det? Fysikaliska lagar går plötsligt inte att applicera när det blir väldigt smått. Universum styrs inte av fysikaliska lagar, våra iakttagelser av hur universum fungerar har gett oss ett antal regler som vi kan använda i väldigt specifika fall.

När jag säger sträva, så måste du inte ta det ordagrant. Du kan säga att gas strävar efter att fylla ut ett helt rum. Dock så kan visst universum ha vilja, det vet du inte. Du skulle kunna argumentera att dessa "fysikaliska lagar" är universums vilja att uppnå ett visst tillstånd. (OBS, säger inte att universum har vilja, men att du helt enkelt inte kan utesluta att det har det)

Jag la till en edit på mitt första inlägg som berör lite av det du skrev. Men kortfattat så kan jag beskriva min tro som agnotisker. Precis som du skriver "Hur vet du det". Det gör jag inte, jag har ingen aning, precis som att du inte kan ha någon aning. Det jag ville mena var att det finns öppningar och "bevis" för att tro på en gud. Inga bevis som är solida och inte går att argumentera mot. Men tråden handlar ju om de starkaste bevisen som finns, och detta var det bästa jag hade. Är det inte bra nog så är gud nog inget för dig

Jag förstår inte riktigt dina argument kring en vilja. För mig är en vilja något som en tänkande varelse har. En sten har t.ex inte en vilja, medans en katt har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in