Citat:
Ursprungligen postat av
hejsfittan
Vad är det starkaste beviset för att gud finns?
Man kan ju först läsa religiösa urkunder och se hur de beskriver Gud och hans egenskaper.
Bibelns Gud tycks mig vara en Gud som "döljer sig" vad gäller bevis inför dem som inte vill tro på Guds ord och Guds vittnesbörd i naturen och samvetet. Det vill säga Gud lägger inte fram övernaturliga bevis efter någons begäran.
Om man nu tar hänsyn till de religiösa urkundernas beskrivningar, så beskriver Nya Testamentet att Jesus gjorde väldigt många under i Israels byar bland fattiga och enkla människor. Många trodde honom och blev botade. Men samma religiösa urkunder beskriver också hur Jesus medvetet undvek att göra under inför dem som inte trodde, såsom t.ex. många i hans egen hemstad, och många i byarna Betsaida och Korasin som låg intill Getsemane sjö, samt många fariseer och skriftlärda (den religiösa eliten på den tiden), samt Herodes, Pilatus, översteprästen Kaifas, Stora Rådet (San Hedrin) m m. Inför dessa gjorde han inte under. Jesus beskrivs som Guds Son och Gud. Alltså är Gud en Gud som döljer sig för dem som inte vill tro.
Så beskrivs Gud också i gamla testamentet.
Enligt Bibeln så finns det redan bevis för Gud. I Guds ord, i samvetet och i naturen:
"Himlarna vittnar om Guds härlighet, himlavalvet förkunnar hans händers verk. " (Ps 19:2).
"De visar att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan. Om det vittnar också deras samveten och, när de är tillsammans, deras tankar, som anklagar eller försvarar dem." (Rom 2:15).
"Guds vrede uppenbaras från himlen över all ogudaktighet och orättfärdighet hos människor som i orättfärdighet undertrycker sanningen. Det man kan veta om Gud är uppenbart bland dem, Gud har ju uppenbarat det för dem. Ända från världens skapelse ses och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur genom de verk som han har skapat. Därför är de utan ursäkt. Fastän de kände till Gud, prisade de honom inte som Gud eller tackade honom, utan förblindades av sina falska föreställningar, så att mörkret sänkte sig över deras oförståndiga hjärtan." (Rom 1:18-21)
"Jag är ljuset som har kommit till världen, för att ingen som tror på mig skall bli kvar i mörkret. Om någon hör mina ord och inte håller dem, så dömer inte jag honom. Ty jag har inte kommit för att döma världen utan för att frälsa världen. Den som förkastar mig och inte tar emot mina ord, han har en domare över sig: det ord som jag har talat skall döma honom på den yttersta dagen" (Joh 12:46-48).