2014-03-30, 23:39
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isolerstege
Du anses inte vara religös nog för att dra den slutsatsen!

Av vem? Man behöver inte vara det minsta religiös för att dra uppenbara slutsatser.
Citera
2014-03-30, 23:44
Medlem
maniacmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Av vem? Man behöver inte vara det minsta religiös för att dra uppenbara slutsatser.
Kan inte du som är så klok förklara de uppenbara slutsatserna samt peta in lite bevis för det?
Citera
2014-03-30, 23:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av maniacman
Kan inte du som är så klok förklara de uppenbara slutsatserna samt peta in lite bevis för det?

Det har DingusMcDuck redan gjort genom att t.ex. tala om att "innan" är en tids-relaterat term och att vetenskapen har ett "verklighets"-hierarki i/för sina oilka grader av "tills vidare konklusioner".

Kunne du inte göra en ansträngning för att FÖRSTÅ det som skrivas?
Citera
2014-03-31, 00:07
Medlem
maniacmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det har DingusMcDuck redan gjort genom att t.ex. tala om att "innan" är en tids-relaterat term och att vetenskapen har ett "verklighets"-hierarki i/för sina oilka grader av "tills vidare konklusioner".

Kunne du inte göra en ansträngning för att FÖRSTÅ det som skrivas?
Nu ska vi inte bli otrevliga här, så för man ju inte en vuxen diskussion . Eller hur?
Men om vi tar t.ex. tid, vad är det som säger att tid inte existerade innan BB? Nog för att tiden i vår existens skapades ihop med materia. Däremot är det ju inte orimligt att det fanns "förändring" innan BB?
Det jag frågade om var de uppenbara slutsatserna om att alltin började från intet.
Citera
2014-03-31, 00:10
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Vad är det starkaste beviset för att gud finns?
Tycker inte du att vår existens är det starkaste beviset för Guds existens?
Citera
2014-03-31, 00:15
Medlem
Gud är tomrummet i människans liv.
Där vi saknar kunskap, där vi saknar svar på frågan "varför?".
Människan klarar inte av att leva i ovisshet och utan svar.

Gud skapade inte människan - Människan skapade Gud.....
Citera
2014-03-31, 00:17
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1

Bara för att du inte kan tänka dig att vi skulle vara något annat än extra speciella skapelser av någon gudom så innebär det ju inte att det är så.
Citera
2014-03-31, 00:20
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ordet "innan" implicerar tid, hur svårt ska det vara?
Vi vet bara att rum-tiden expanderade vid big bang, men vi vet inget om tiden faktiskt började vid big bang. Det kan vara så att tiden inte har haft någon början. Goggla på Rainbow gravity.
Citera
2014-03-31, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz

det finns inga bevis för att en gud existerar med allt vi vet om vetenskapen idag.

Jag brukar fråga min kristna kompis , då blir han alltid förbannad,

vad är syftet för gud att skapa en galax miljoner ljusår härifrån, vad är guds syfte med ett svart hål, eller en supernova. om gud skapade universum, han kan helt enkelt inte svara på det.

vetenskapen har kommit ikapp, vi vet idag hur jorden skapades, hur universeum kom till,

jorden skapades inte för 6000 år sen, som många religiösa än idag tror.

utan för miljarder år sen.

Du förmodar att Gud är simpel. Vilket han är men samtidig komplex. Hans tankar är mycket högre än hans skapelse, ingen kan förstå Guds fullkomlighet. Att det finns galaxer, planeter och stjärnor, visar en glimta av hans händers verk, vishet och härlighet. Är inte galaxer, stjärnor och planeter vackra att skåda och även studeras?

Vetenskapen vet absolut inte hur världen kom till. Evolutionsteorin är en tro och ska egentligen klassas som en religiös världssyn och inte läras ut som vetenskaplig fakta. Detsamma gäller kreationism som jag lutar min tro till. Fakta ska ha en egen kategorisk kolumn och de tolkningar samt slutsatser man drar ifrån dessa ska kallas världssyner eller "teorier". Skolböcker presenterar bara en sida av myntet, evolutionsteorin och utgår från den som om det vore fakta.
Senast redigerad av scout29 2014-03-31 kl. 00:33.
Citera
2014-03-31, 00:43
Medlem
Shadow913s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Vad är det starkaste beviset för att gud finns?

Man kan ju först läsa religiösa urkunder och se hur de beskriver Gud och hans egenskaper.

Bibelns Gud tycks mig vara en Gud som "döljer sig" vad gäller bevis inför dem som inte vill tro på Guds ord och Guds vittnesbörd i naturen och samvetet. Det vill säga Gud lägger inte fram övernaturliga bevis efter någons begäran.

Om man nu tar hänsyn till de religiösa urkundernas beskrivningar, så beskriver Nya Testamentet att Jesus gjorde väldigt många under i Israels byar bland fattiga och enkla människor. Många trodde honom och blev botade. Men samma religiösa urkunder beskriver också hur Jesus medvetet undvek att göra under inför dem som inte trodde, såsom t.ex. många i hans egen hemstad, och många i byarna Betsaida och Korasin som låg intill Getsemane sjö, samt många fariseer och skriftlärda (den religiösa eliten på den tiden), samt Herodes, Pilatus, översteprästen Kaifas, Stora Rådet (San Hedrin) m m. Inför dessa gjorde han inte under. Jesus beskrivs som Guds Son och Gud. Alltså är Gud en Gud som döljer sig för dem som inte vill tro.

Så beskrivs Gud också i gamla testamentet.

Enligt Bibeln så finns det redan bevis för Gud. I Guds ord, i samvetet och i naturen:

"Himlarna vittnar om Guds härlighet, himlavalvet förkunnar hans händers verk. " (Ps 19:2).

"De visar att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan. Om det vittnar också deras samveten och, när de är tillsammans, deras tankar, som anklagar eller försvarar dem." (Rom 2:15).

"Guds vrede uppenbaras från himlen över all ogudaktighet och orättfärdighet hos människor som i orättfärdighet undertrycker sanningen. Det man kan veta om Gud är uppenbart bland dem, Gud har ju uppenbarat det för dem. Ända från världens skapelse ses och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur genom de verk som han har skapat. Därför är de utan ursäkt. Fastän de kände till Gud, prisade de honom inte som Gud eller tackade honom, utan förblindades av sina falska föreställningar, så att mörkret sänkte sig över deras oförståndiga hjärtan." (Rom 1:18-21)

"Jag är ljuset som har kommit till världen, för att ingen som tror på mig skall bli kvar i mörkret. Om någon hör mina ord och inte håller dem, så dömer inte jag honom. Ty jag har inte kommit för att döma världen utan för att frälsa världen. Den som förkastar mig och inte tar emot mina ord, han har en domare över sig: det ord som jag har talat skall döma honom på den yttersta dagen" (Joh 12:46-48).
Citera
2014-03-31, 00:50
Medlem
Shadow913s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Du förmodar att Gud är simpel. Vilket han är men samtidig komplex. Hans tankar är mycket högre än hans skapelse, ingen kan förstå Guds fullkomlighet. Att det finns galaxer, planeter och stjärnor, visar en glimta av hans händers verk, vishet och härlighet. Är inte galaxer, stjärnor och planeter vackra att skåda och även studeras?

Vetenskapen vet absolut inte hur världen kom till. Evolutionsteorin är en tro och ska egentligen klassas som en religiös världssyn och inte läras ut som vetenskaplig fakta. Detsamma gäller kreationism som jag lutar min tro till. Fakta ska ha en egen kategorisk kolumn och de tolkningar samt slutsatser man drar ifrån dessa ska kallas världssyner eller "teorier". Skolböcker presenterar bara en sida av myntet, evolutionsteorin och utgår från den som om det vore fakta.

Instämmer. Människan har börjat springa iväg i stort övermod och tror sig veta allt, och hon bygger väldiga "babelstorn" och uttalar sig så säkert i sin gudlöshet. Ju visare människan tror sig vara utan Gud desto mer dåraktig blir hon. Jag menar ifråga om världssyn, tro och livsåskådning.

Det är som det står skrivet:

"Ty detta budskap om korset är en dårskap för dem som blir förtappade, men för oss som blir frälsta är det en Guds kraft. Det står ju skrivet: Jag skall göra de visas visdom om intet, och de förståndigas förstånd skall jag slå ner. Var är de visa? Var är de skriftlärda? Var är den här världens ordvrängare? Har inte Gud gjort den här världens visdom till dårskap? Jo, eftersom världen i sin visdom inte lärde känna Gud i hans vishet, beslöt Gud att genom den dårskap som vi predikar frälsa dem som tror. Ty judarna begär tecken och grekerna söker visdom. Men vi predikar Kristus som korsfäst, för judarna en stötesten och för hedningarna en dårskap. Men för de kallade, både judar och greker, predikar vi Kristus som Guds kraft och Guds vishet. Ty Guds dårskap är visare än människor, och Guds svaghet är starkare än människor.

Bröder, se på er egen kallelse. Inte många av er var visa om man ser till det yttre, inte många var mäktiga, inte många av förnäm släkt. Nej, det som för världen var dåraktigt har Gud utvalt för att låta de visa stå där med skam, och det som för världen var svagt har Gud utvalt för att låta det starka stå där med skam, och det som för världen var oansenligt och föraktat, ja, det som inte var till, har Gud utvalt för att göra till intet det som var till, för att ingen människa skall berömma sig inför Gud. Honom har ni att tacka för att ni är i Kristus Jesus, som Gud för oss har gjort till vishet, rättfärdighet, helgelse och återlösning, för att det skall ske som står skrivet: Den som berömmer sig skall berömma sig av Herren." (1 Kor 1:18-31).
Majoriteten av jordens befolkning är fortfarande religiösa. Majoriteten av dessa är kristna. Men västvärlden har blivit som Israel var under gamla testamentets tid. Västvärldens länder har glömt sin Gud, sin historia, sin gudsfruktan. Historien vittnar emot den moderna människan.
Citera
2014-03-31, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Var är beviset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in